Geplaatst: Vrijdag om 15:575 d Nee niets. Misschien dat de planten een kleine tik gehad hebben, maar geen zichtbare schade. Alles stond er fleurig bij, dus ik denk dat we het ergste na aankomende nacht wel hebben gehad!
Geplaatst: Vrijdag om 16:465 d Misschien een aparte vraag maar hebben de tomaten die verschillende resistenties hebben een andere geur in hun bladeren dan bijv. normale heirlooms / f1 zonder resistentie? Ik weet dat mijn planten wat erger ruiken als je aan hun bladeren zit door hun herkomst maar vroeg me af of andere het ook hebben.
Geplaatst: Vrijdag om 16:565 d Auteur Ik vind tomatenbladeren bij beroering sowieso flink geuren/stinken. Maar ik kweek niet perse op resistentie ofzo.
Geplaatst: Zaterdag om 09:294 d @grusonia ik heb zelf nog geen overtuigend verband gezien tussen bepaalde resistentie eigenschappen en de geur van de plant,wat niet wil zeggen dat die er misschien niet is, Over het algemeen vind ik de geur van tomatenplanten vrij aangenaam met uitzondering van de onderstammen (welke wel ver staan van gewone tomaten), maar ook een aantal gewone niet hybride tomaten bv san marzano 2 welke op zich weinig resistente eigenschappen heeft.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u De tomaten passen definitief niet meer in het pop up foliekasje. Ik kreeg ze er met moeite nog uit. Maar ik ben tevreden, in iedere top zitten bloemknoppen. Een gedeelte probeer ik vandaag te planten. De rest moet nog even buiten wachten totdat man de ‘kattenbak’ heeft leeggemaakt en gevuld met nieuwe potgrond. (En ja, ik heb een tic; alle plantensoorten móeten per soort in dezelfde potjes 😊).
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Hier staan ze al bijna een week buiten onder het afdak, maar het is zo nat. Heel veel regen. Dus hopelijk morgen alles de grond in!
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Wie weet wat die gele plekken kunnen zijn op mijn tomatenplant op de foto? Ik denk niet dat het te maken heeft met koude weersomstandigheden want de andere tomatenplanten in dezelfde moestuinbak hebben dit niet.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Ijzergebrek geeft vergeling in de top zoals op deze foto, het kan evenwel nog met de vorige koude nachten te maken hebben, zoals bij mensen kan de ene plant er al iets beter tegen als de andere (bv wortelgestel bij die plant juist iets minder ontwikkeld als bij de andere, etc). Het komt wel vaker voor in het voorjaar en gaat meestal wel over. Een virus kan ook, maar die kans acht ik klein.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Uit mijn notities:Ijzer gebrek wordt erger door: (alle)- Te hoge pH (Basische bodem). (Hoe hoger de pH, hoe minder ijzer beschikbaar/opneembaar is voor de plant.)- Natte bodem.- Bodem met teveel koper, mangaan of zink.- Koude periode.Dus wat @redzebra zegt, Koude periode en waarschijnlijk door de regen van afgelopen week ook een te natte bodem. (De andere twee in de lijst sluit ik even uit gezien het weer)
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Bedankt Redzebra. Die andere tomatenplanten in dezelfde moestuinbakken zijn grotendeels andere soorten dus laten we hopen dat het meevalt allemaal. Ik bedenk me nu ook dat ik enkele welen heleden een halve vuilniszak met koffiedrab door de bovenste laag grond in de moestuinbak heb ingeharkt. Wellicht was dat iets teveel van het goede en lag er op deze plek van de tomatenplant ook net iets meer koffiedrab dan elders in de moestuinbak.Edit : gevonden op google : De ideale zuurgraad (pH-waarde) voor tomatenplanten ligt tussen 6,0 en 6,8.En koffiedrab schijnt een pH waarde te hebben tussen 5,0 en 6,2.Dus @rorror een te lage ph waarde kan ook nog ? 8 uren geleden8 u aangepast door driepinter
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Drie planten in het bos gezet. Twee van GF die niet zeker wist of de stickers nog klopten. Dorado en sunviva. En de primabella van Anna.Een rijtje golden hour staat nog onder het dakraam..Vraagje: in dit stadium is Drie dagen niet tikken erg jammer voor de bestuiving?De ene curly kale groeit nu best @redzebra ik vind het blad mooi bijzonder. 8 uren geleden8 u aangepast door appelvrouw
Geplaatst: 7 uren geleden7 u 1 uur geleden, driepinter zei:Dus @rorror een te lage ph waarde kan ook nog ?Nee ijzer wordt juist goed opgenomen bij pH tussen 5 en 6 en moeilijker bij pH vanaf 6,5
Geplaatst: 6 uren geleden6 u @driepinter een jaarlijks iets wat ik terug zie op mijn tomaten soort, ze groeien gewoon door tot het te koud wordt rond september/ november en vertonen ook die verkleuring. Meeste andere tomaten zijn al bezweken door iets maar bij mij is die kleur het sein dat het seizoen erop zit.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Soms voel ik me echt nog een groentje. Ik had enkele tomaten die bijzonder zielig en slungelig waren geworden. In een poging ze te redden, heb ik ze gisteren van hun blaadjes ontdaan en heel diep in een hoge pot gezet. Vandaag bleek ik prachtige tomaten te hebben. Ze zijn echt geexplodeerd. Dit is echt een belangrijke les. Ik moet mijn tomaten véél eerder en véél dieper verpotten. Lesson learned.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 5 uren geleden, Mai Pensato zei:Dus @rorror een te lage ph waarde kan ook nog ?Nee ijzer wordt juist goed opgenomen bij pH tussen 5 en 6 en moeilijker bij pH vanaf 6,5@driepinter Mijn antwoord zou zijn ja, dat met een PH van 1 of 2 (wat nagenoeg nooit in de tuin voorkomt) de wortels verbranden en dus ook geen ijzer meer opnemen. Dus beide uitersten van het spectrum zijn slecht.Maar wat Mai Pensato zegt klopt. Maar ik zou inderdaad voor tomaten de zuurgrond aanhouden wat jij zelf al opgezocht had.Toen ik koffieprut bij mijn pepers deed in eerste jaren, zagen die pepers er ook niet al te best uit, dus dat doe ik niet meer.Maar de koffieprut eerst op een kompost hoop gooien om om te zetten en volgend jaar in de tuingebruiken vind ik verstandiger.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.