Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tomaten 2026

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ik denk dat ze gewoon rijp zijn als ze zacht zijn. Ik zou even proeven.

Ik heb ze even opgezocht, wat een leuke tomaat!

Groene tomaten vind ik sowieso altijd moeilijk, maar deze worden wel redelijk geel.

Geplaatst:
2 uren geleden, Arja zei:

Vandaag wat Michael Pollan tomaten geoogst

Wat grappig dat ik net zaad van de Michael Polman aan t drogen om aan te bieden op mijn ruil lijst.

En ja ik had ze in Frankrijk in mijn kas. Met deze tomaat moet je oppassen dat je géén gele tomaat wilt, deze tomaat is groen met gele strepen en zeker niet andersom. Wordt ie geel dan ben je te laat. Het is een mutatie van de groene zebra en is ontwikkeld op de Wild Boar Farm. Hij is minder zuur/ smaakvoller dan de groene zebra en lekker zoet. De foto is van de Wild Boar farm.

IMG_4294.jpeg

Geplaatst:

Voor mij nadert het seizoenseinde nu snel, eerdere beslissingen om te toppen zorgen voor een gepland einde medio 20 september.

Momenteel wordt door de kas begroet met rijpende tomaten in zicht, een schaduwplant de hop heeft het duidelijk naar zijn zin en probeert steeds opnieuw ook binnen de boel over te nemen.

IMG_5382.jpeg

IMG_5383.jpeg

Het seizoen heeft best wel wat uitdagingen gekend de hittegolf in juni zorgde voor slechte trosontwikkeling in tros 5, 6 en 7 wat resulteerde in cherrytomaat afmetingen, een ander probleem was Fusarium wat ook omstreeks 15 juli 1 plant compleet liet uitdrogen sinds die tijd de voeding verlaagd en stap voor stap planten beginnen te koppen of zelf volledig te verwijderen, de voeding verlagen heeft natuurlijk ook weer een effect waardoor elke hitte periode neusrot de kop opstak. Heel duidelijk een kettingreactie van problemen.

De oorzaak mijn inziens ik wilde zuinig zijn en begon voedingswater recirculerend opnieuw te gebruiken dat heeft de Fusarium verspreiding laten exploderen, direct na constateren overgestapt op enkelvoudige voeding mede ingegeven dat zelf mengen in ieder stadium de juiste voedingmix mogelijk maakt en dat de kostprijs 50% voordeliger is dan een kant en klare voedingmix.

IMG_5272.jpeg

De onderliggende oorzaak dat fusarium opspeelde zit in de hoge temperaturen van de pot in de hittegolf zijn temperaturen in de pot gemeten van 31 graden dat leverde al wortelrot op en bij 1 specifiek ras de uitbraak fusarium begon.

Al met al niet getreurd de productie was en is nog hoog genoeg bij 40 tomatenplanten en 1 dief per plant waren dat ruim 70 productieve takken/koppen en leverde dat op 12m2 220kg tomaten op en naar schatting nog 25 kg afrijpend te plukken, pluk bij de roma tomaten zit inmiddels rond de 10de tros en verder, bij de vleestomaten is het beeld verschillend met lang afrijpende tomaten in de 4de tot 8ste tros, de Oxheart is hier de favoriet

IMG_5385.jpeg

aangepast door eduro
Foto toegevoegd

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.