Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pepers 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Dat is toch niet altijd zo, @acpronk . Zie hier enkele van mijn pepers met toch echt tegenoverliggende blaadjes. Wel helaas schimmel. Ik ga kijken wat er te redden valt.

IMG_4615.jpeg

En @Petrasmoestuin ik heb hier ook een peper met ronde(re) blaadjes. Ik zou ‘m gewoon opkweken en zien wat er van komt.

IMG_4616.jpeg

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

De stand van zaken bij mij. Gezaaid tussen 30 januari en de week daarop.. Wat er is opgekomen in de zaaitray heb ik in potjes gezet..

Vandaag, 28 feb heb ik over :

2 onderstammetjes Taritana

1 Habanero

7 cayennepepertjes

3 paprika Bellboy

3 paprika California wonder

5 madame jeanette pepertjes.

En in die zaaitray waar ze uitkomen komen nu alsnog wat kleine plantjes op, die dingen groeien gewoon verrekte langzaam

Vorige week nog een 2e zaaironde gedaan met california wonder en madame jeanette. Van die laatste piepen er nu ook al 2 sprietjes uit de grond.

Screenshot_20260228_142012_Gallery.jpg

Screenshot_20260228_142026_Gallery.jpg

Screenshot_20260228_142049_Gallery.jpg

Screenshot_20260228_142129_Gallery.jpg

Screenshot_20260228_142147_Gallery.jpg

Geplaatst:
43 minuten geleden, Tanja65 zei:

Zie hier enkele van mijn pepers met toch echt tegenoverliggende blaadjes.

Welke bedoel je?

Kiemblaadjes staan per definitie tegenover elkaar (tenzij ze onder de grond blijven zoals bij erwten), omdat er altijd 2 (heel soms 3) in een zaadje zitten. Maar daarna komen de bladeren van Capsicum per stuk.

Kiemblaadjes zijn bij Capsicum ook puntig, die van Petra zijn rond.

Geplaatst:
  • Auteur

@Tanja65 De blaadjes lijken tegenover elkaar maar worden echt 1 voor 1 gevormd.

IMG_20260228_170258754_PORTRAIT~3.jpg

Bovenstaande peachadew heeft roze als kiembladen, groen als eerste echte blad en rood als tweede. Van bovenaf gezien lijkt het tegenoverstaand, maar het is verspreid.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Tnx @acpronk en @woldistel , weer wat geleerd. De blaadjes leken hier echt tegelijk en tegenover elkaar te komen, maar waarschijnlijk ga ik het zien als de zaailing nog groeit.

Geplaatst:

Vanmiddag heb ik gered van mijn pepers met schimmel wat er nog te redden viel. Meestal is een beetje schimmel niet zo erg. Maar bij zwarte schimmel is dat wel even anders. Ik heb alle betreffende zaailingen uit hun aarde gehaald en voorzichtig met lauw water afgespoeld, en met een zachte borstel de laatste aarde er af gehaald. Daarna heb ik ze even door water met wat CDS gehaald om eventuele schimmelresten nog te doden. En toen heel voorzichtig opnieuw geplant in diep uitgestoken gaatjes. Het zal mij benieuwen of ze het gaan halen.

En voor wie zich afvraagt was CDS is, dat is water met daarin opgeloste chloordioxide (Chlorine Dioxide Solution). Dat ontsmet, het wordt oa gebruikt om watertanks te reinigen maar ook bijvoorbeeld tegen malaria.

Geplaatst:
33 minutes ago, Tanja65 said:

En voor wie zich afvraagt was CDS is, dat is water met daarin opgeloste chloordioxide (Chlorine Dioxide Solution). Dat ontsmet, het wordt oa gebruikt om watertanks te reinigen maar ook bijvoorbeeld tegen malaria.

Bedankt voor de tip! 👍

En hopelijk halen jouw plantjes het na deze behandeling.Het zou KEIJAMMER zijn als 2026 een peper-rampjaar wordt voor je nu je al zo ver staat.....

Geplaatst:

Vandaag o.a. de gezaaide pepers overgepot. Ze zien er in mijn ogen goed uit. Ik had vorig jaar zoveel oogst dat ik heb besloten om dit jaar 4 potjes met 3 plantjes per potje te doen van de cayennepeper. Dat is meer dan voldoende.

Buiten de cayennepeper heb ik nog wat unieke rassen gezaaid maar die zijn nu net aan het kiemen (vorige week gezaaid). Dit meer voor het leuke wat betreft de teelt dan daadwerkelijk voor gebruik.

IMG_1168.jpeg

IMG_1169.jpeg

Geplaatst:

@Gitta en @Loraine_ dank! Super lief. Als ik nu naar de plantjes kijk, lijkt het goed te gaan en houd ik voldoende pepers over (paprika is een ander verhaal, daar zijn er meer gesneuveld). Maar mocht dat niet zo zijn, dan graag.

Geplaatst:

@Tanja65 ik heb ook genoeg paprika planten. Vooral veel Popti paprika en Sweet banana paprika.

Geplaatst:

De eerste zijn opgekomen, komende week oppotten.

DSC_0194.JPG

Geplaatst:

Tot zover ben ik erg blij met de peper-ontwikkelingen dit seizoen.

Vandaag zijn de Aji mango en Black pearl van tray naar P11 verhuisd.

IMG_9305.jpeg

De Blended lemon en Peachadew staan nu zo’n 2 weken in P11 en groeien goed.

IMG_9306.jpeg

Nog eventjes en dan mogen de Peruvian arancio, Habanadas en nog iets later de Biquinos ook naar P11.

Geplaatst:

Doe jij ze altijd direct in de P11 @Dahli of eerst van de P9 naar P11? Als ik dit doe, dan heb ik geen ruimte meer in mijn kast en zeker niet voor straks voor mijn courgettes en pompoenen.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Mijn volgorde met de pepers is altijd:

Deno - > zaaitray cel 2,5 x 2,5 cm - > P11 - > definitieve grote pot.

Soms is er nog 1 tussenstation tussen na P11. Afhankelijk van de grote van de planten en de tijd die er nog te overbruggen is voordat ze naar buiten kunnen.

Het wordt hier ook wel vol tegen eind april hoor. Ik heb wel een stuk minder voorzaaisels dan jij denk ik. Ik heb bijvoorbeeld 21 peperzaailingen uiteindelijk die ik uitzoek voor verdere opkweek, maar die staan straks maar in 7 x P11. Omdat ik ze vanaf P11 per soort, per 3, in 1 pot zet.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Ja gelijk in een grotere pot zetten is wel slim hoor, want sommige krijgen het wel een beetje benauwd denk ik. Pfff. om ze nu nog allemaal over te zetten, daar heb ik eigenlijk geen zin in. Ik heb ook nog 1 potje met 3 aubergines (even off-topic) en die moet ik wel alvast uit elkaar zetten, als het mij nog lukt. Ik begin met zaaitray cel 5 x 5 cm. En met 2 kiemblaadjes, zo werkt het bij mij het beste, gaan ze over in een grotere pot. Als ik langer wacht, dan gaan die nekjes omhoog.
Ik heb ook niet zo veel P11 potten, dat is een beetje mis gegaan met de bestelling, maar ik kan altijd andere potjes nemen natuurlijk. Die P11 houd ik echt voor de pompoenen.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik kan met genoegen melden dat mijn ‘geredde’ peperplantjes er allemaal prima bij staan. Ik denk dat ze het hebben gehaald!

IMG_4626.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.