Geplaatst: 23 februari23 Feb Op 21-2-2026 om 14:02, Bernaar zei:sla-olie,Ik kwam 1 tuinboon tekort, ik heb 1 tuinboon geweekt half uurtje en daarna in een potje gezet. Om te kijken hoe het gaat.Denk jij dat ik tuinbonen moet afharden? De eerste partij heb ik niet gedaan, niet aan gedacht. Nu heb ik ze vandaag 3 uurtjes buiten gezet, morgen en overmorgen wat langer, maar donderdag wil ik ze in de bak zetten, vrijdag gaat het weer regenen.
Geplaatst: 23 februari23 Feb 11 minutes ago, Petrasmoestuin said:peulvruchten buitenHet is hier overdag rond de tien graden, dat vinden ze een prima temperatuur. #erwten
Geplaatst: 23 februari23 Feb @Petrasmoestuin,alhoewel tuinbonen goed tegen kou kunnen,is het altijd wel een goed idee om ze verschillende dagen af te laten harden als je ze voorgezaaid hebt.Ze kunnen ook wel tegen wat vocht,maar echte natte voeten kunnen ze niet zo goed tegen,dus ook de dagen na vrijdag de weersvoorspellingen in de gaten houden.Met planten in bakken gaat het wss wel meevallen,maar als het dan direct daarop terug begint te vriezen bij jullie,kan afdekken aan de orde zijn.Dat deden wij vroeger soms ook met de weeuwenteelt.
Geplaatst: 23 februari23 Feb 37 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Kun je peulvruchten buiten zettenHeb ik vorig jaar ook gedaan. Ergens tussen half februari en eind februari had ik ze toen buiten gezet in mini's. Dit jaar gaan ze aan het klimrek. Maar daar staan nu nog sla planten in. Dus nu ga ik ze binnen in een koele ruimte voorzaaien. En dan als plantjes n de bak zetten. Ga ik voor het eerst doen zo.
Geplaatst: 24 februari24 Feb Dankzij de muis heb ik nu variatie in mijn doperwten. De oude zaden waren rondzadig, en ik heb er nu kreukzadige bij gekocht.
Geplaatst: 1 maart1 Ma Vandaag de tuinbonen gezaaid. Later dan andere jaren want normaal heb ik ze op 1 maart al in de grond zitten. In totaal zit er dit jaar, verspreid over 2 plekken in de tuin, ongeveer 23 meter aan tuinbonen in de grond. Dat lijkt misschien veel maar ik ben een groot liefhebber van tuinbonen en het is de groente die wat volume betreft het meest voor komt in mijn diepvries. Wat bij het oogsten teveel blijkt te zijn geef ik weg . Er heeft nog nooit iemand geweigerd. Ik liet vorig jaar al zien hoe ik ze zaai. Na het losmaken van de grond sleuven trekken om er dan op regelmatige afstand zaadbonen in te laten vallen. Sleuven weer dichttrekken en in een mum van tijd ben je klaar. Een bewezen snelle en effectieve methode. Aan voorweken doe ik niet behalve als de grond echt droog is maar dat is deze tijd van het jaar maar zelden het geval. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 2 maart2 Ma Vanaf vandaag staat de zaaitray met sugarsnaps buiten en blijven ze daar. Kunnen ze meteen wennen. Nog eventjes doorgroeien en dan gaan ze de volle grond in.
Geplaatst: 2 maart2 Ma Mijn erwten, zie wat heb je vandaag/gisteren gedaan topic van gisteren, gaan aan hun eigen succes ten onder.Van de Oregon Sugar Pod van Lidl (2020, tht 2022) hebben meer dan 40 stuks gekiemd, de tray is al vol.Gelukkig heb ik nog wel 2 trays van 40 stuks (en op de moestuin ook nog wel, maar die moet ik eerst leeg maken), maar de rest gaat dan een andere keer in de tray. En 3 andere rassen van 2019, 2020 en 2022 hebben ook al wat wortels. Die gaan dus binnenkort in een traytje, maar dat is dan wel een 40 vaks laag model.Al zie ik hierboven dat Dahli ze ook in een lage tray heeft staan. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 2 maart2 Ma Ik had een deel van mijn doperwten in wc rolletjes gezaid, en een deel in een tray. Beide in in koele kamer met extra licht. De erwten in de tray hebben het beduidend beter gedaan dan die in de wc rolletjes, met dezelfde grond. Toch lijkt het ook ras-afhankelijk, de kapucijners stonden ook in wc rolletjes en die zijn juist geweldig gegroeid. Wie het weet mag het zeggen.Overigens staat in de foliekas in de achtertuin een tray met sugarsnaps. Die staan vanaf het begin al direct buiten, onder vliesdoek. Kiemden traag, maar zijn mooie lage en stevige plantjes geworden. Inmiddels zonder vliesdoek. Volgend jaar zaai ik alle erwten buiten in trays voor, denk ik. Want voorgezaaid wordt er een stuk minder opgegeten dan als je direct zaait, dus daar geef ik de voorkeur aan.En ik zaai ook nog wat extra doperwten denk ik, voor achter de hand. Op de moestuin zijn er nu al slakken actief. In de achtertuin (waar de sugarsnaps komen) lijkt het tot nu toe mee te vallen. Maar het is nog vroeg in het jaar. 2 maart2 Ma aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 maart2 Ma 1 uur geleden, acpronk zei:Al zie ik hierboven dat Dahli ze ook in een lage tray heeft staan.Ik heb daar al een aantal jaar prima resultaat mee acpronk. Het zijn ook mijn enige zaaitrays 😊. Plus de witte bakjes van de afhaal, maar die gebruik ik niet voor peulvruchten. Meer voor het fijnere werk.Gaat echt goed, net als bij Tanja. De worteltjes komen nu al wel net uit het gat aan de onderkant, maar die zijn stevig en lijden helemaal niet als je het kluitje eruit wipt.
Geplaatst: 3 maart3 Ma Vandaag weer 40 erwten in een tray gedaan. Er moeten er nog vele gedaan worden, maar morgen de volgende 40.Daarna donderdag trays van de moestuin halen, en daarna kan ik weer verder.Ze doen het beter dan verwacht, 6 of 7 van de 8 rassen hebben al wortel geschoten, ook zaden uit 2019/2020. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 maart3 Ma Hoeveel erwten zet jij, @acpronk? Voor hoeveel opbrengst? Ik vind het nog steeds moeilijk inschatten hoeveel je ‘krijgt’ van plantjes. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 maart3 Ma Normaal zet ik er heel weinig en lukken ze nooit (droogte, slakken of zo).Maar nu had ik 8 zakjes (waaronder ook een paar van de biozadendoos) overjarige, maar die kiemen toch verrassend goed 🫣 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Woensdag om 19:404 d Vanmiddag de erwten gezaaid. Ze zijn van het ras Vada dat ik al vele jaren teel en waarvan ik ieder jaar nieuw zaadgoed voor het daaropvolgend jaar over hou. Zoals ieder jaar staan ze in 4 rijen langs gaas in een 6 meter lange nettenkooi die bescherming gaat bieden tegen kauwtjes, houtduiven en mussen. Kauwtjes die ze uit nieuwsgierigheid uit de grond trekken zodra ze boven de grond komen en houtduiven die ze opgraven zodra ze door het werk van de kauwtjes tot de ontdekking komen dat er erwten onder de grond te vinden zijn. Mussen worden weer later een plaag. Gedurende de bloeitijd vreten ze aan de vruchtbeginsels wat ten koste gaat van de hoeveelheid te oogsten peulen terwijl ze in een later stadium ook wel een vers doperwtje lusten.Na het trekken van sleuven aan weerszijden van het gaas strooi ik er de erwten in. Met de onderlinge afstand komt het niet zo nauw dus dat gaat lekker snel. Veel belangrijker dan onderlinge afstand is dat de grond lekker los is zodat de plantenwortels straks zijdelings makkelijk hun weg kunnen vinden.Na het dichttrekken van de sleuven is er behalve het aanbrengen van het net voorlopig niks meer te doen. I.v.m. vruchtwisseling zet ik ieder jaar de kooi op een andere plek maar door omstandigheden is daar vorig jaar niets van terecht gekomen. Het was niet te merken aan de oogst die wat kwaliteit en volume betreft zeker niet onder deed voor andere jaren. Om nu een derde jaar op dezelfde plek erwten te telen is echter de goden verzoeken maar toch gaat dat gebeuren. Ook dit jaar heb ik wat minder tijd voor de tuin zodat de kooi op zijn plek blijft staan. Wel heb ik in verband hiermee extra veel eigen compost ingegraven. De teelt van dit jaar zie ik nu vooral als een niet gepland experiment dat aan zal tonen in hoeverre je ongestraft meerdere jaren achtereen erwten op dezelfde plek kunt telen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: Woensdag om 20:054 d @Frans Ik ga dit seizoen ook voor de derde keer op dezelfde plek peulvruchten zetten. Simpelweg omdat er maar 1 schutting is 😉. Ze zijn voorgezaaid, over een weekje ofzo gaan ze de grond in. Morgen werk ik wat extra koemestkorrels door de grond. Een heel stuk minder profi dan bij jou (én veel minder ervaring), maar het komt vast goed. Ik ben benieuwd naar jouw experiment!
Geplaatst: Woensdag om 20:134 d Hier gebeurt dat ook hoor! Ik heb misschien wel veel rekwerken, maar voor alle rekken komen de erwten, sugarsnaps, kapucijners. Daarna komen de zomervruchten: pompoen of courgettes en daarna eigenlijk niets. Dan wordt het weer herhaald. Misschien dat er een keer wat anders in staat, maar niet in alle bakken. Volgens de MM moet ik alle bakken van links naar rechts en van voren naar achteren scheppen, maar dat heb ik dit jaar ook niet gedaan, ook vanwege er nog groentes en zeker knoflook (veel knoflook) in staat. Een heleboel mensen die No dig aanhouden in de volle grond doen dat ook niet en vaak komt er weer dezelfde groente/fruit/aardappelen in, dat weet ik van een aantal mensen en gaat goed. Alleen wel steeds bemesten.
Geplaatst: Vrijdag om 12:473 d Woensdag was het er niet van gekomen een extra tray te vullen. Donderdag 3 trays uit de moestuin meegenomen (2x 40 vaks hoog en 1x 28 vaks hoog).De trays met 40 vakken heb ik beide net gevuld met 80 erwten (5x grijze roodbloeiende, 2x Lusaka, 13x shestinedelnyy, 15x kelvedon wonder, 20x Oregon Sugar Pod, 10x Zwitserse reuzenpeul en 15x blauwschokkers).Nu heb ik nog genoeg kiemende blauwschokkers over om nog een tray van 40 te vullen, dat vanmiddag of morgen. De rest weggegooid omdat ze al wat begonnen te rotten, en enkele goede waren ook wat aangetast. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Vrijdag om 12:543 d Op 2-3-2026 om 20:29, Dahli zei:De worteltjes komen nu al wel net uit het gat aan de onderkant, maar die zijn stevig en lijden helemaal niet als je het kluitje eruit wipt.Ik heb diezelfde ervaring, geen probleem. Bij mij staan ze in wat ik op dat moment maar tegen kom, ik ben niet zo heel precies ermee. Ik heb er dit jaar veel te veel voor de beperkte plek die ik heb. Misschien nog wat extra stokken zetten, wellicht in de hoeken van de knoflookbak. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Vrijdag om 13:343 d Ik moest vanochtend aan @Mai Pensato denken.Ik telde namelijk hoeveel van mijn 60 sugar snap-zaden waren opgekomen, dat waren er 42… Hij had dus gelijk m.b.t. mijn wat optimistische verwachting dat de 6 wedstrijdzaden allemaal zullen ontkiemen. Desalniettemin zijn de 42 plantjes genoeg, maar ik vind een opkomst van 2/3 eigenlijk weinig. Het waren nieuw gekochte zaden. Is een dergelijke (lage) opkomst gebruikelijk bij peulvruchten?
Geplaatst: Vrijdag om 15:172 d 46 minuten geleden, Tanja65 zei:Ik heb er dit jaar veel te veel voor de beperkte plek die ik heb.Ik eigenlijk ook wel, maar de scheuten kunnen ook wel gegeten worden, dus een deel zal ik ook zo eten. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Vrijdag om 15:272 d @Dahli ik vind die opkomst erg weinig voor nieuwe zaden. Ik heb oover het algemeen 90 - 100% opkomst bij mijn peulvruchten tot nu toe. Maar misschien heb ik al jaren heel veel geluk ermee. Ik zaai vaak 10 zaden en dan ontkiemen er 9 of 10 van. 10 per vak dan. Ik heb 4 vakken, dus 40 zaden gezaaid. Daarvan zijn er 39 ontkiemt dit jaar. 1 dus niet. Vrijdag om 15:292 d aangepast door Gitta Tekst toegevoegd
Geplaatst: Vrijdag om 16:452 d Ik vond het ook weinig @Gitta , maar dat is het dus ook als ik jouw ervaring lees. Ik heb er nog meer dus als ik de plantjes uitplant binnenkort leg ik er nog wel wat zaad tussen.
Geplaatst: Vrijdag om 18:122 d Ik had aanvankelijk ook dit jaar voor het eerst dat een aantal sugarsnaps beschimmelden en dat bevreemde mij zeer. Nooit eerder gehad. Mijn 4e keer dat ik dat doe. Ik heb ze later extra bijgezet, dat waren de wat grotere en die deden het heel goed. 100% opkomst. Toen had ik te veel, ook zonde. Dus ik heb ze in een oude plantenzak erbij gezet. Staat zondag in mijn verslag. Hoe dat komt? Ik weet dat er een poosje geleden een discussie was over welke Sugarsnaps. Dat het ene plaatje er wel groter uitzag dan de ander.De Jessy dus (grootste plaatje) die deed het goed, 100%.De vorige waren 2 andere soorten, ik weet niet precies welke, maar op de plaatjes werden kleinere sugarsnaps getoond en misschien waren die niet goed.Ik denk dat ik volgend jaar gewoon weer voor de peulen ga. Die heb ik dit jaar niet gedaan.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.