Geplaatst: 7 uren geleden7 u Hallo allemaal,Ik lees hier al een tijdje mee en wat me vooral opvalt, is hoe leuk en positief het eraan toegaat op dit moestuinforum. Mensen zijn blij voor elkaar, helpen elkaar graag en geven opbouwende kritiek in plaats van af te kraken. Dat heeft me doen besluiten om me ook aan te melden.Na een periode met een alternatieve levensstijl hebben wij in het voorjaar van 2025 weer een huis gekocht. Ons idee is om minder afhankelijk te zijn van de supermarkt: eigen bijen voor honing, kippen voor eieren en zelf aardappelen, groenten en fruit verbouwen. Naast dat ik het tuinieren de afgelopen jaren echt heb gemist en we de kosten willen drukken, vinden we het vooral belangrijk om gezond te blijven leven, zowel fysiek als mentaal en te weten wat we eten. Dus blije kippen die goed voer krijgen waardoor we gezonde en heerlijke eieren krijgen en groenten zonder bestrijdingsmiddelen, en bijvoorbeeld een tomaat soort die je niet in de winkel kan kopen.Vorig jaar hebben we er bewust voor gekozen om nog niet meteen volop aan de slag te gaan in de tuin. We hebben het seizoen gebruikt om te observeren: hoe is de grond, waar komt de zon op en gaat die onder, waar is schaduw van de bomen en welke planten groeien er al. Ook zijn we begonnen met het maken van compost. De tuin was namelijk al twee jaar niet onderhouden en er lag enorm veel groenafval. Uiteindelijk hebben we van afval hout 4 m² aan compostbakken gemaakt, verdeeld over drie vakken.In de tuin vonden we onder andere hazelnoten, kruisbessen, bramen, peren en pruimen. Daarnaast hebben we gratis frambozenplanten opgehaald bij iemand die ze niet lustte en een huis had gekocht met een tuin vol frambozen.Er stonden ook twee kassen, die helaas meer kapot dan heel waren. In de schuur lag nog een uit elkaar gehaalde kas; het glas hebben we bijgesneden en gebruikt om de andere kassen te repareren. Dat kwam de druif die al in één kas stond zeker ten goede, daar hebben we lang van kunnen eten.In de andere kas zijn we gaan experimenteren met zaadjes, stekjes, aardappels, enzovoort. De herfst en de winter ben ik me enorm gaan inlezen, en hoe meer informatie ik lees, hoe lastiger ik het vind om de eerste echte stappen te zetten. Vooral de juiste plaatsing van de verhoogde bakken en het maken van een goede indeling voor (beginnende) groenten vind ik lastig: welke combinaties, hoeveel, en op welk moment zaaien om zoveel mogelijk het hele jaar uit eigen tuin te kunnen eten? Los van de bakken willen we ook dolgraag in ons bos omtoveren in een plukbos, paddestoelen die we kunnen eten, besjes die we kunnen plukken en eten etc etc. Het is moeilijk voor mij om planten/vruchten te vinden die het fijn in de schaduw vinden en ook vaak natte voeten hebben en ook nog eens te consumeren zijnIk heb hier op het forum al veel inspiratie opgedaan en hoop nog meer te leren. Wie weet stel ik binnenkort ook eens brutaal een vraag over de eerder genoemde punten 😉Net als jullie zie ik ook graag foto's, en zal jullie een paar foto's laten zien om een idee te krijgen.onze tuin is tot waar de planten wat hoger groeien, en alles links daar van incl het bos.Dit is het zelfde stuk grond als de eerdere foto alleen nu vanuit een andere hoek.Hier hadden we het net gemaaid en dit gedeelte is wat ik wil gebruiken als moestuin. niet in 1x maar hoop wel langzaam dit vol te kunnen bouwen.We hopen te kunnen creeeren dat het uitnodigend wordt door niet alleen maar rechte lijnen te gebruiken. en ook bijvoorbeeld een zitje te creeeren.Hier de gereapeerde kassen, ze zijn niet top, de ramen moeten we vaak open zetten met iets er tussen omdat de houders steeds afvreken en de deuren moeten met zorg open gemaakt worden. maar voor nu werkt het.ons simpele composter van oude pallets. het werkt voor nu en heeft ons niks gekost.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Welkom @Henk. Wat een heerlijke ruimte hebben jullie kunnen kopen! Daar kun je vast iets moois van maken. Je hebt al een paar fruitbomen en fruitstruiken begrijp ik uit je verhaal. Dus dat is al een begin. Met de observatie van afgelopen jaar heb je vast al kunnen zien waar de zon het langste staat. Daar zou ik beginnen met je verhoogde bakken en van daaruit verder werken. Ga je ook pepers, paprika's en/of aubergine kweken? Dan kun je daarmee al beginnen met voorzaaien bijvoorbeeld. Vergeet om onbedrukt karton op de bodem van je verhoogde bakken te leggen.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Mooi stuk grond, daar kun je wat mee. Ziet er niet uit alsof dit in Nederland is? Je kunt je eventuele buren ook vragen wat werkt qua aanbouw en wat niet.Ik zou voor de verhoogde bakken kijken naar de looproutes. Hoe wil je je tuin indelen? En vergeet geen muizengaas onder de verhoogde bakken in de tuin te leggen. De woelmuizen zijn bij mij het grootste probleem, dus daar ontkom ik niet aan. Onkruid heb ik ook in overvloed, maar dat is onder controle te houden.Veel succes en plezier met jullie nieuwe stek.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Auteur 1 hour ago, Gitta said:Welkom @Henk.Wat een heerlijke ruimte hebben jullie kunnen kopen! Daar kun je vast iets moois van maken. Je hebt al een paar fruitbomen en fruitstruiken begrijp ik uit je verhaal. Dus dat is al een begin. Met de observatie van afgelopen jaar heb je vast al kunnen zien waar de zon het langste staat. Daar zou ik beginnen met je verhoogde bakken en van daaruit verder werken. Ga je ook pepers, paprika's en/of aubergine kweken? Dan kun je daarmee al beginnen met voorzaaien bijvoorbeeld.Vergeet om onbedrukt karton op de bodem van je verhoogde bakken te leggen.Bedankt voor je reactie.We hebben inderdaad kunnen zien waar de zon het langste staat en waar er vroeg schaduw is.Pepers en paprika's lijkt ons leuk om al te proberen maar ik begreep dat dit niet echt klassieke beginner groentes zijn?Goede tip om die alvast te zaaien!Karton was inderdaad iets wat ik al een jaar lang aan het verzamelen ben voor de bakken. Dat het onbedruk moet zijn wist ik niet, een oude verhuisdoos kan dan niet?
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Auteur 41 minutes ago, Flup said:Mooi stuk grond, daar kun je wat mee. Ziet er niet uit alsof dit in Nederland is? Je kunt je eventuele buren ook vragen wat werkt qua aanbouw en wat niet.Ik zou voor de verhoogde bakken kijken naar de looproutes. Hoe wil je je tuin indelen? En vergeet geen muizengaas onder de verhoogde bakken in de tuin te leggen. De woelmuizen zijn bij mij het grootste probleem, dus daar ontkom ik niet aan. Onkruid heb ik ook in overvloed, maar dat is onder controle te houden.Veel succes en plezier met jullie nieuwe stek.Ook bedankt voor je reactie!Goede tip om de buren te vragen, de meeste tot nu toe zijn hier niet mee bezig maar misschien heb ik later nog succes :).Muizengaas is een goede tip, want muizen hollen heb ik genoeg ontdekt en hoor graag wat je aanraad voor muizengaas.Ik wil de tuin niet te strak indelen het liefst, maar om van de meeste zon te genieten ben ik bang dat ik toch een rechte lijn moet maken.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u 38 minuten geleden, Henk. zei:Dat het onbedruk moet zijn wist ik niet, een oude verhuisdoos kan dan niet?Anders komt de inkt van de bedrukken ook in je bodem. Dat wil je eigenlijk niet. Vandaar onbedrukte dozen.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Ha @Henk. Wat een leuk uitgebreid introductieverhaal heb je geschreven! Het geeft zo’n goed beeld van jullie plannen, echt leuk om te lezen. En wat een prachtig terrein hebben jullie kunnen bemachtigen! Ik sluit me helemaal aan bij @Gitta voor wat betreft het voorzaaien van bijvoorbeeld pepers en aubergines. Jullie hebben er door de kassen genoeg goede plekken voor om ze met succes te kweken. En pepers zijn prima te doen, ook als je nog niet zo lang bezig bent, of al een tijdje niet meer bezig was 😉. Welkom! 4 uren geleden4 u aangepast door Dahli
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Wouw! Wat een lap grond heb je en 2 geweldige kassen. Ja als ik jou was zou ik lekker veel pepers en tomaten gaan kweken. En lees je hier lekker in. Je begint op de goede tijd, je hebt heel het jaar voor de boeg om te zaaien. Veel plezier hier.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.