Geplaatst: 17 maart17 Ma Auteur Ik ga dat in mijn achterhoofd houden.Ik had geen goede ervaringen vorige keer, maar misschien deed ik iets niet goed.
Geplaatst: 17 maart17 Ma Ik had vorig jaar een zaadlint en er kwam niets op. Was geen wortel. @Rookie 17 maart17 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 17 maart17 Ma Ik doe het al jaren met lint. Nooit mislukt. Als je veel vogels het, is het wel zaak om t lint onzichtbaar te maken. Anders trekken ze het zo uit de grond. Er is ook een variant met gekleurde wortels. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 17 maart17 Ma Ik heb een zak fijn zand voor voegspecie en daar meng ik het zaad door. Dan gewoon uitstrooien tussen duim en wijvinger, zo klaar.Op deze manier hoef ik nauwelijk uit te dunnen. Denk er om dat als je een grote wortel oogst en de kleinere laat staan dat de aarde rond de overblijvers goed wordt aangedrukt i.v.m. de wortelvlieg. Niet dat ik daar veel last van heb want inds ik de Fly Away soort gebruik is mijn oogst nagenoeg onaangetast, dat werk echt goed. 👍
Geplaatst: 18 uren geleden18 u Op 7-3-2026 om 13:20, bonnie f zei:Radijs zaai ik voor in trays met kleine vakjes. 2 cm doorsnede ongeveer. 4 - 6 zaadjes per vakje.Dit is nieuw voor mij. Ik dacht dat radijs zich niet liet verplaatsen? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 18 uren geleden18 u Op 14-3-2026 om 13:04, Rookie zei:Ik heb ze ook in die dozen voorgezaaid […] Als ze dan moeten worden uitgedund (en dat moeten ze zeker) dan zet in de doos gewoon voor me op tafel en kan ik heel relaxed gaan uitdunnen, zonder rugbrekens.Zo doe ik het ook, @Rookie . Overigens was dit jaar de voorzaai in trays - winterwortels- redelijk succesvol. Ongeveer driekwart is al opgekomen, bij redelijk oud zaad en eigenlijk vrij koud. Ze stonden wel onder een zeil. Nu nog aanslaan in de grond. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 14 uren geleden14 u 4 uren geleden, Tanja65 zei:Dit is nieuw voor mij. Ik dacht dat radijs zich niet liet verplaatsen?Klopt, dan schieten ze snel door.Maar dat geldt eigenlijk voor verspenen. Als je ze in een tray met aparte vakjes zaait, dan plant je het hele kluitje zonder de afzonderlijke plantjes uit elkaar te halen. Dan moet het wel lukken. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 13 uren geleden13 u Dat ga ik dan binnenkort een keer proberen, @acpronk . Leuk experiment. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Ik maak voor de wortels gewoon een geultje….mik daar zaden in en na verloop van tijd haal ik de dikste wortels eruit om te eten, de rest groeit wel door…🥕🥕🥕
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Dat ik daar nou niet zelf opgekomen ben...Dankjewel @jootje , volgende zaaironde ga ik dat dus doen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.