Geplaatst: 23 uren geleden23 u 1 uur geleden, Rookie zei:Ik heb er een speciaal verfkwastje voor.Kan ook met een wattenstaafje of zo natuurlijk.Ik spaar vogelveren hiervoor. Dat is vrij los, ben altijd bang dat ik de stamper beschadig, vandaar. Tot nu toe dus voor soort op soort, maar vanaf nu zijn ze multi inzetbaar.
Geplaatst: 16 uren geleden16 u 7 uren geleden, loes zei:De slakken vinden de pompoenplantjes blijkbaar het lekkerste.Hier vonden ze de zonnebloemen en de pattissons het lekkerste. Talloze zonnebloemen zijn opgegeten, complete zaaitrays. Ik heb er uiteindelijk één weten over te houden, een reuze zonnebloem van zaad van @Mellie. Die is inmiddels zo groot dat de slakken haar links laten liggen. Verder heb ik opnieuw diverse zonnebloemen gezaaid die nu in P9 potjes met slakkentape staan groot te worden. Dat lijkt te lukken. Na de zonnebloemen waren de pattissons aan de beurt. Twee hele pattissons, niet eens zo klein, in één nacht kaalgevreten tot op het bot. Weg groeipunten, geen pattissons dus voor ons dit jaar, al ga ik nog een zaaipoging doen. Na de pattissons waren inderdaad de courgettes en pompoenen aan de beurt. Maar die hebben het - zij het met wat vreetschade - wel overleefd. De augurken en komkommers zijn ook met vreetschade groot genoeg gegroeid. Het is een uitdaging. Ik kreeg van een vriendin een hokaido pompoen omdat die bij mij niet was opgekomen. Het ding explodeert echt. En dan is het nog niet eens echt warm. Ben benieuwd wat hij gaat doen met de warmte. Mijn green ayote doet het zo te zien ook, wel nog iets minder uitbundig. De uitgeplante babypompoen is nog een twijfelgeval. Ik twijfel of ik nog extra zal zaaien.
Geplaatst: 16 uren geleden16 u 6 uren geleden, Dahli zei:Ik spaar vogelveren hiervoor. Dat is vrij los, ben altijd bang dat ik de stamper beschadig, vandaar.Is dat een probleem? De bloem valt daarna toch af. Ik gebruik een oude tandenborstel, niet te hard raggen. Gaat prima. Maar een veer klinkt wel natuurlijker en vriendelijker. Ik weet niet of ik mijn gespaarde veren daar voor op wil offeren. Ik gebruik ze in en met mixed media.
Geplaatst: 15 uren geleden15 u Vogelveren zijn vaak besmettelijk. Zeker van papagaaien. Zou ik niet gebruiken. 15 uren geleden15 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 15 uren geleden15 u Gelukkig vliegen hier geen papegaaien rond (ook geen papa-gaaien 😜). Ik gebruik de veren die ik vind voor van alles en nog wat. Maar ik ben ook opgevoed met boterhammen met mieren en niet zeuren. 14 uren geleden14 u aangepast door Tanja65
Geplaatst: 13 uren geleden13 u O mieren zelfs. Mijn moeder zei “zand schuurt de maag “.Maar dat bestuiven doe je toch door de mannelijke bloem naar de vrouwelijke te brengen? En dan met de stamper over de meeldraadjes.Foto van stadstuinieren.nl 13 uren geleden13 u aangepast door appelvrouw
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Ook toevallig net gedaan bij mijn Gleisdorfer die ver in een hoek staat. Ik had 2 mannelijke bloemen bij andere pompoenen. 1 Afgeknipt. Maar ik vind het met een kwastje toch gemakkelijker. Het stuifmeel zit vaak onderin de bloem en dat kun je met een kwastje gemakkelijker wegvegen. En het tweede voordeel is dat als er later bijen of wespen langskomen zij nog nectar uit de bloem kunnen halen. En je kunt het vaak nog een 2e keer gebruiken. Ik zag vorige week dat mijn courgette Ronde van Nice bloem 2 dagen open stond. Dat had ik nog nooit eerder gezien. Altijd maar 1 dag normaal.Ik heb de afgeknipte bloem maar in de buurt gelegd. 12 uren geleden12 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 11 uren geleden11 u 1 uur geleden, appelvrouw zei:Maar dat bestuiven doe je toch door de mannelijke bloem naar de vrouwelijke te brengen?Zo doe ik het ook wel, als er meerdere mannen bloeien. Als het er maar 1 is met een vogelveer. Dan kan ik meerdere vrouwen af als die er zijn.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Hebben jullie geen beestjes die dit voor jullie willen doen...? Met van die vleugeltjes om van bloem naar bloem te komen?
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Precies! Ik vind het ook vreemdgaan. Zo van, jij kan geen baby’s maken? Dan neem ik het zaad van een ander! 😂😂😂
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Niet in de kas @Jorieke123 (komkommers). Daar hangt een tandenborstel, lol. En de pompoen staat erg eenzaam. Maar die gaat hopelijk zichzelf wel bevruchten.
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Bij mij staat er ook een Sweet mama alleen in de voortuin en het ziet ernaar uit dat de vrouwelijke bloem eerder gaat bloeien dan haar mannen. Dan haal ik wat stuifmeel uit de achtertuin. De komkommers in de achtertuin doen het hier zelf met behulp van de insecten; mannen en vrouwen bloeien nu tegelijkertijd en er zijn aardig wat vruchtjes in de maak.
Geplaatst: 10 uren geleden10 u 37 minuten geleden, Jorieke123 zei:geen beestjesJa hoor. Nu nog niet veel. Bij de eerste neem ik altijd het zekere voor het onzekere. Omdat dit jaar alles erg verspreid staat. Vanaf volgende week zijn zij er eerder bij dan ik.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Auteur 4 uren geleden, Jorieke123 zei:Hebben jullie geen beestjes die dit voor jullie willen doen...? Met van die vleugeltjes om van bloem naar bloem te komen?Weinig dit jaar.Ik hoorde van de plaatselijke imkers, dat er veel volken dood zijn gegaan...Maar ik voel me elke keer toch wel een beetje... tja, wat zal ik zeggen...🤨 7 uren geleden7 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Maar je bent toch niet afhankelijk van bijenvolken van imkers? Serieus, als ik kijk wat er hier rondvliegt is het aantal honingbijen te verwaarlozen.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u De kunst is volgens mij voldoende verscheidenheid in bloemen, en ook wanneer ze bloeien, zodat je telkens verschillende bestuivers aantrekt. Maar dat vind ik nog helemaal niet zo makkelijk. De bloemen deden het hier dit jaar zeer matig. 5 uren geleden5 u aangepast door Tanja65
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ja dat klopt. Heel onze tuin staat vol bloemen. Alleen van de week met het sombere weer dan zie ik er weinig. Maar vandaag vlogen heel wat bijen, hommels en wespen in het rond. Het weer wordt beter, dus ik laat ze nu zelf werken.Vorig jaar stond ik met mijn kwastje klaar en toen zaten er 2 hommels tegelijk in de bloem.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Mijn 35 pompoenen hebben het licht nog niet echt gezien, ze vonden het nog wat te fris denk ik. Nauwelijks groei. Gelukkig zijn ze ook niet dood zullen we maar zeggen. Hopelijk komt er even een flinke spurt met het aankomende mooie weer zodat de boel dichtgroeit.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Vanmiddag bij Welkoop bezweken voor nog wat extra (biologische) pompoenplantjes. De japanse pompoen kabocha (groen van buiten en oranje van binnen), die erg lekker schijnt te zijn, en een minimpompoen met strepen, mini festival. Die laatste past nog precies aan het rek 😉. Ter compensatie van de mislukte pattissons, zullen we maar zeggen. We hebben nu dus 5 soorten pompoen dit jaar. Twee soorten baby/mini pompoen; baby bear en mini-festival. Die gaan allebei aan een rek. En drie grotere soorten; een hokkaido, een guatamalan green ayote, en de kabocha. Die mogen allemaal kruipen. Geen ‘gewone’ butternut dit jaar - best gek. Nah, je kunt niet alles hebben. Maar misschien zaai ik toch nog, lol.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Klopt. Ik heb hetzelfde met courgettes… en dan straks niet weten wat ik met al die pompoenen en courgettes moet doen 🥴
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 2 uren geleden, Lsjr33 zei:Mijn 35 pompoeneWat geweldig! 35. Ik heb er 19. Maar je hebt altijd baas boven baas. Van de week beter weer, dan zullen de bloemen wel komen.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 1 uur geleden, Tanja65 zei:en dan straks niet weten wat ik met al die pompoenen en courgettes moet doenLaat ik daar nou geen problemen mee hebben. Vorig jaar waren al mijn 25 pompoenen al op in 2,5 week. Tenminste eentje had ik nog geblancheerd in de vriezer.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 10 pompoenen per week, 1,5 pompoen per dag!Waren het grote of kleine? Het was zeker pompoen als ontbijt, pompoen met de lunch, en bij het avondeten nog een pompoensapje.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.