Geplaatst: 24 juli24 Jul Ik heb ook een zeer lichtgekleurde courgette de vrucht heel Albarello. Of la…Witte Libanees noemden ze hem in Frankrijk
Geplaatst: 25 juli25 Jul Omdat ik extra voorzichtig doe, de courgette bladeren niet nat wil spuiten en de mulch niet weg wil spuiten, zet ik mijn douchekop van de slang zacht en laag in de bak.Toen stootte ik een vrouwelijke bloem eraf. Ik zie nog 3 pijltjes en een is gelukkig aan het groeien. Maar toch zonde. Je weet nooit wat die anderen gaan doen. Dus ook hiermee moet ik uitkijken.
Geplaatst: 25 juli25 Jul @Petrasmoestuin Oh, dat is altijd zo frustrerend als je iets zelf molt! Gelukkig dat er nieuwe aanwas in aantocht is!Even een vraag aan je. Je zei laatst dat je alleen klimmende courgettes had en ze daarom allemaal tegen je klimrekken plaatst. Dit is toch één van je Gold rush planten? Hij klimt zo te zien helemaal niet.Ik vraag het omdat ik de Gold rush volgend seizoen wil telen vanwege jouw mooie courgettes die je liet zien. Echt heel mooi! Maar dan moet ik wel weten of ik deze gewoon los in de volle grond kan planten of toch tegen een (schaarse) klimplek omdat het een klimmer is.
Geplaatst: 25 juli25 Jul Ik heb het even aangekeken, nee het is beslist geen klimmer. Ik had gelezen dat het beide was, maar dus niet echt. Ik ben al een plannetje aan het maken voor volgend jaar. Want deze wil ik beslist houden en ik wil ook andere soorten erbij proberen. Ik ben nu eenmaal courgette en pompoenen gek. Dus volgend jaar gaan ze apart in een grote speciebak en dan zet ik hem in het midden dat hij breed uit kan groeien. Dus 2 grote speciebakken, want de plantenzakken gaan weg, weet je nog? En ja je hebt gelijk, ik ga er iets voor in de plaats zetten, maar wel groente waar ik dus minder omkijken naar heb dan 32 verschillende bakken.Wel een hele verschuiving in mijn tuin, want andere planten (tomaten) groeien tegen het plafond van mijn kasjes, dus ook dat weer organiseren.Ja Gold Rush is echt te gek, lekker zoet en zacht en gemakkelijk om te snijden, omdat ze vrij recht zijn. Dat is een blijvertje.
Geplaatst: 25 juli25 Jul 40 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Ja Gold Rush is echt te gek, lekker zoet en zacht en gemakkelijk om te snijden, omdat ze vrij recht zijn. Dat is een blijvertje.Dank je Petra! Hij staat al op mijn lijstje en nu weet ik ook al waar hij komt 😃. Fijn dat het geen klimmer is! Ik vind hem zo mooi op jouw foto’s.
Geplaatst: 25 juli25 Jul Hier zojuist de 3e ronde geoogst van courgettes en patissons. De jong geoogste courgette gebruik ik om te grillen of voor courget pannenkoeken, de grotere vaak voor soep😇
Geplaatst: 29 juli29 Jul De achterste is dus een gele bolcourgette zoals ik hem ken. En die voorste... geen idee. Bordje verdwenen. Zucht.
Geplaatst: 29 juli29 Jul Weet je nog wel welke soorten je allemaal had? Deze voorste ziet er eigenlijk uit als een te vroeg geoogste pompoen.
Geplaatst: 29 juli29 Jul Gezien de steelaanzet zou ik ook zeggen dat de twee onderste pompoenen zijn en geen courgette. En niet één van de pepo-pompoen-soorten. Om dezelfde reden.
Geplaatst: 30 juli30 Jul 10 uren geleden, appelvrouw zei:Weet je nog wel welke soorten je allemaal had? Deze voorste ziet er eigenlijk uit als een te vroeg geoogste pompoen.Goeie! Wat ik allemaal had:Patisson Gele bolcourgetteButternutLongue de Nice Tromba d'AlbengaTable AceFlat white boer... en die zijn het dus allemaal niet. Ik vermoed dus een zaden mix up ergens. De volgende vruchten laat ik afrijpen, misschien wordt het dan duidelijk.
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Het is het eerste jaar dat ik zelf probeer een tuintje te hebben begonnen met een setje zaadjes met potje uit de Action en al snel ben ik helemaal los gegaan en ook meteen een kas gezet. Ik heb momenteel wel alles in potten staan niks in de grond maar kan al aardig wat oogsten. Nu viel me 1 courgette in het bijzonder op omdat die 2 kleuren heeft. Weet hier iemand hoe dat kan? Ik ben echt een leek en heb alles gedaan op gevoel 🙂
Geplaatst: 4 uren geleden4 u @EliV ik heb je vraag verplaatst naar courgetten.Ongewild 2 kleurige courgetten of ook pompoenen komt wel vaker voor. Het kan o.a. een genetische afwijking zijn in een enkel zaadje als al je vruchten zo zijn, een ongewilde kruising (of soms gewild bv zéphir courgette) . Of bv chimerisme, een spontane mutatie tijdens de groei, (in dit geval komt uit zaad hiervan terug de normale courgette).
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Ik dacht dat ik een Longue de Nice had overgehouden maar als ik de foto’s hier zo zie is er iets misgegaan met de labels, en heb ik eigenlijk een Trompe d’Albenga staan. Hij doet het hier echter niet zo best, tot nu toe maar twee vruchten, een derde was niet bevrucht. Waarschijnlijk is de plek maar matig. Ik laat ze staan tot pompoen, courgettes genoeg want de Long Green Trailing produceert meer dan ik ooit een andere courgette heb zien doen. Bovendien is de groeikracht van de plant echt bizar groot. Ik had een van de vele uitlopers afgeknipt, en bij wijze van experiment twee stukken daarvan met elk drie wortelpunten un de grond gegraven. Het stuk zonder blad deed niets, maar het stuk waar ik bovenaan de groeipunt had laten uitsteken is aangeslagen en is nu hard bezig een nieuwe plant te vormen. Dat komt mooi uit, want als deze de geest geeft heb ik dan van de nieuwe wasrschijnlijk nog wat langer courgettes. Onze drie andere courgettes produceren trouwens gewoon zoals altijd. Ook niks mis mee. En de patissons zijn het beide toch nog gaan doen. Een van de planten is echter zo enorm, dat ze al meeldauw had nog voor er een vrucht aan was gevormd. Ik vind het lastig om bij de patissons de bladeren te verwijderen zonder dat ik een kelk overhoud waar water in kan blijven staan (en dan nog meer meeldauw veroorzaakt). Hoe doen jullie dat?
Geplaatst: 40 minuten geleden40 min Afsnijden tot de hoofdstengel. Mijn patissons hebben nog geen last, maar bij courgette Bianca de Trieste tref ik regelmatig aangetaste bladeren aan, het is een wat gevoelig tiepje. Met steel en al wegsnijden.De grootte van de plant maakt volgens mij niet uit, wel gevoeligheid en standplaats. Mijn Costata romanesco heeft nog geen last, maar is inmiddels wel een paar m² .( foto van 28 juli, dus nu nog groter)
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.