Geplaatst: Zaterdag om 14:052 d Omdat mijn kleine kasje niet werkte om iets in te verbouwen, veel te heet en geen temperatuur regulatie, heb ik iets anders verzonnen.Er stond zo'n simpel kasje in, dat gebruikte ik alleen als opbergruimte.De bovenste helft moest eraf, want het kon alleen maar tegen de linkerwand staan, naast de tafel, want de rest van de kas was gevuld met bakken, waar de tomaten e.d. in stonden.Het kasje is nu helemaal in ere hersteld, weer opgebouwd en een kwart slag gedraaid, zodat het in de nok past.Ik ben van plan om daar mijn zaailingen in te zetten, als de temperaturen te veel dalen.Overdag op de tafel links, 's nachts in het kasje, dat ik ook nog kan verwarmen.Als ik dan moet gaan afharden, kan dat heel simpel, zonder al te veel gesjouw, gewoon een paar meter naar buiten en dan weer naar binnen.Volgens mij moet dat zo gaan lukken.Bubbeltjesplastic op de grond (idee van @Dahli ) daar óf verwarmingsmatjes op, óf er komt een klein ventilator kacheltje in op de laagste stand.Ik heb zo'n zelfde kasje, maar dan een maat kleiner, in de kamer binnen staan, dat is op temperatuur te houden met een warmtemat, een grote.Als ik er nog een paar matjes bij doe, zou misschien deze grotere ook wel warm kunnen blijven.Gewoon uitproberen, lijkt me.Het gaat me volgens mij een hoop gedoe en heen en weer gesjouw schelen.
Geplaatst: Zaterdag om 14:222 d @Rookie Dit lijkt mij een prima idee! Dat zal toch echt wel wat graden schelen, zeker door de kas in kas. Mooi gebruik ook van je grote kas en het pop up kasje. Zou zonde zijn als je daar geen gebruik van maakt als je beide hebt. Slim concept! @Mai Pensato werkt zo ook met pepers las ik (kas in kas). Zie zijn foto van 28 maart jl. in het peper-topic.
Geplaatst: Zaterdag om 16:322 d Ja dit is zeker een goed idee van je. Ik heb zoiets nog buiten staan, alleen niet op de grond. Wij hebben het idee om er plankje aan de zijkant te bevestigen, nu hangen er bakje aan en dan ook meer dicht te maken. Hij staat op een MM bak, zelf geknutseld.Die zou ik ook kunnen gebruiken voor 's nachts als de planten afgehard zijn. Nu heb ik 20 stuks op tafel en in een bak in de foliekas gezet. De komende nachten is het nog 10 en 11 graden, vanaf maandag weer onder de 7 graden.
Geplaatst: Zaterdag om 16:582 d @Mai Pensato had er op die foto zelfs een ventilatorkacheltje in staan. Zelf had ik ooit het idee om van die doorzichtige kunststof bakken over plantjes te zetten. Zaterdag om 17:002 d aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Â
Geplaatst: Zaterdag om 17:522 d Wat een goed idee! Scheelt inderdaad een hoop gesjouw. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: Gisteren om 11:111 d 18 uren geleden, donaldk zei:zelfs een ventilatorkacheltje in staanDat is nu juist de belangrijkste reden voor mij: kleine kas in ( grote) kas met een electrisch kacheltje om de min temp hoog genoeg te houden met lage kosten. Doe dit met pepers, paprika en tomaten. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: Gisteren om 12:031 d Auteur We hebben een paar kleine ventilatorkacheltjes, dus dat zou geen probleem zijn.Een timer en een thermostaat zijn ook nog wel ergens in huis. gisteren om 12:241 d aangepast door Rookie
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Auteur Sorry @Mai Pensato , ik wist niet dat jij dit idee al eerder had.Maar even een vraag: op hoeveel graden zal ik het kasje dan houden?Is 12 graden goed?Hubby is nu bezig om een thermostaat aan te sluiten op ons kleine straalkacheltje (400-800 W), zodat hij netjes op een constante temperatuur blijft.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Kas in kas ken ik al van Eliot Coleman. Hij is een van de geestelijke papa's van Charles Dowding ( want die heeft het ook niet allemaal zelf verzonnen).Ik heb "four season harvests" boek. Hoera, dacht ik toen ik het kocht.Sla in de winter! De man kweekt in Maine, VS. Nou, ik heb Stephen King gelezen en die schrijft altijd vanuit de verschrikkelijke sneeuwhopen in de winter in Maine. Bij de eerste bladzijden was ik er al achter (kak!) Maine ligt qua licht ergens in zuid-frankrijk. En de hoogte van de zon is nou net wat Kas in kas leuk maakt. Want in Nederland gebeurt er qua licht in de winter helemaal niks. Bijna vier maanden laag licht. Zelfs met Kas in kas warmt dat helemaal niks op. Overhouden zoals in weeuwenteelt gaat prima. Oogsten van groeiende en producerende planten, neh, wordt het niet, tenzij je lampen en warmte toevoegt. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Auteur En ik maar denken dat ik iets vreselijk slims helemaal zelf had verzonnen...Tja, waar zaten mijn hersens...🤔 2 uren geleden2 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 43 minuten geleden, Rookie zei:En ik maar denken dat ik iets vreselijk slims helemaal zelf had verzonnen.Je hebt iets slims toch ook helemaal zelf verzonnen! Alleen deden sommige anderen dat ook, maar dat wist jÃj niet. Blijft slim en zelf verzonnen 😃.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Sneeuw reflecteert. Maine en Massachussets zijn bewolkter dan andere winterse streken, maar een maand geen licht zoals hier eerverleden winter komt niet voor. In USA kan er dikke laag sneeuw liggen en de binnen temperatuur 15C oplopen. Hier is het van -4 naar -2... https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Â
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 4 uren geleden, Rookie zei:Maar even een vraag: op hoeveel graden zal ik het kasje dan houden?Is 12 graden goed?Excuses niet nodig hoor 😊Ik had dit dus 2x kas in kas. Voor pepers/paprika hield ik min temp 14 graden aan, voor de tomaten eerst 12 later 10 graden. Inmiddels heb ik alle pepers, paprikas en tomaten geplant in de kas. Ik verwacht niet dat de temp in de kas nog onder 10 graden zal komen, anders zet ik alsnog electr kachel neer. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 40 minuten geleden, Rookie zei:En ik maar denken dat ik iets vreselijk slims helemaal zelf had verzonnenHelemaal niet erg hoor (zie mijn voorbeeld, kak 🤷 ) In wat jij altijd als windtunnel omschrijft heb je ongetwijfeld voordeel van extra beschutting vanuit de heersende windrichting. Zo heb ik vorig jaar geweldig jaloers gekeken naar de warmtemuur met peren, druiven en perziken in Middelstum. Stukje noordelijker dan ikke, maar ik heb ook niet zo' n lekker warme muur. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 55 minuten geleden, woldistel zei:Want in Nederland gebeurt er qua licht in de winter helemaal niks. Bijna vier maanden laag licht. Zelfs met Kas in kas warmt dat helemaal niks op. Overhouden zoals in weeuwenteelt gaat prima. Oogsten van groeiende en producerende planten, neh, wordt het niet, tenzij je lampen en warmte toevoegt.Dit was allemaal totaal niet mijn doel om kleine kas in kas te zetten. Zie mijn post met mijn doel en hoe ik het gedaan heb. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.