Geplaatst: 4 uren geleden4 u Het volgende artikel verscheen vandaag online. Ik ben blij dat ik mijn eigen chiliepoedermaak. Dat wordt dus dit jaar ook maar paprika poeder maken!Wie weet is dat ook iets voor jullie om dit ook maar zelf te gaan maken?Om het makkelijk op het forum leesbaar te maken, heb ik deze naar hier gekopierd.Paprikapoeder, chili, komijn, thee en rijst in Nederlandse supermarkten bevatten resten van pesticiden die in de Europese Unie verboden zijn. Dat blijkt uit ons nieuwste onderzoek (link opent PDF, Engelstalig, 3,5MB) waarbij we 64 producten in vier landen hebben laten testen op bestrijdingsmiddelenresten. De resultaten zijn alarmerend: 49 van de 64 geteste producten bevatten pesticideresten. In 45 gevallen gaat het om middelen die niet zijn toegelaten voor gebruik in de Europese Unie. Meeste gifresten in paprikapoeder VerstegenAlle geteste monsters van paprikapoeder, chili en komijn bevatten resten van niet-goedgekeurde pesticiden. Paprikapoeder mild van Verstegen spant de kroon. In één monster werden maar liefst 18 verschillende pesticiden aangetroffen, waarvan de helft niet is toegestaan om te gebruiken binnen de EU. De verontreinigde producten zijn verkrijgbaar bij de twee grootste supermarktketens van het land: Albert Heijn en Jumbo. Veertien van de in totaal 64 onderzochte producten bevatten pesticideresten boven de wettelijk toegestane grenswaarden en zouden volgens de geldende regelgeving niet in de schappen mogen liggen. Tot de aangetroffen verboden stoffen behoren onder meer de bijendodende insectenbestrijdingsmiddellen clothianidine, thiamethoxam en imidacloprid, evenals chloorfenapyr, bifenthrin, spirotetramat en het schimmelbestrijdingsmiddel isoprothiolaan.Opvallend is dat zes van de aangetroffen verboden pesticiden in 2024 en 2025 vanuit Europese lidstaten zijn geëxporteerd naar landen buiten de EU. Dit blijkt uit officiële gegevens van het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA). Stoffen die in Europa te gevaarlijk worden geacht voor gebruik, worden zo elders in de wereld alsnog ingezet. Geen gifresten op je bordWe vinden de uitkomsten van dit onderzoek schokkend en onaanvaardbaar. Pesticiden die in de EU verboden zijn, horen niet thuis in ons voedsel. We mogen ze ook zeker niet exporteren. Zowel Europese consumenten als boeren en gemeenschappen in het buitenland moeten worden beschermd. Wij eisen dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen door via leveranciersdruk te garanderen dat producten voldoen aan de wettelijke veiligheidsnormen. Daarnaast roepen we de Europese Unie op om een algeheel verbod in te stellen op de handel in pesticiden die niet zijn goedgekeurd voor gebruik binnen de EU.Bron: https://www.foodwatch.org/nl/current-nieuws/verboden-pesticiden-in-rijst-thee-en-kruiden-bij-albert-heijn-en-jumbo
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Dank voor het delen @rorror . Ik vind het ronduit schokkend. Zeker ook om te lezen dat die middelen gewoon worden geëxporteerd.Ik ben ook blij met mijn eigen chilipoeder en gelukkig nog een flinke voorraad paprikapoeder van @Mellie ’s ouders!En Verstegen gaat op mijn rode lijst. Rijst koop ik altijd bio. Ik hoop dat dat meevalt, maar je gaat aan alles twijfelen door dit soort berichten.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ik word er niet warm of koud van eigenlijk.De EU geeft blijelijk vergunningen af voor pesticiden en andere bagger voor buiten de Eu, want dat schijnt geen probleem te zijn. Maar die pesticiden e.d. zijn wel binnen de EU geproduceerd en hebben wel invloed op de ecologie van de producent van wat wij vervolgens inkopen. Dat vind ik wel weer kwalijk.En dus komt het dan weer terug via de produkten die EU producenten zelf inkopen via diezelfde producenten die onze bestrijdingsmiddelen hebben gekocht. Right back at us, denk ik dan.Ik verwacht niet zoveel kruiden te consumeren dat ik daar echt persoonlijk last van krijg. Ik vind het erger dat er zo'n Januskop is over wat wij wel verkopen, maar zelf niet wensen te consumeren.Dus ik word er wel een beetje warm van, eigenlijk 😁 3 uren geleden3 u aangepast door woldistel
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Auteur In de afbeelding staan ook wat rijssoorten die wel goed zijn. Laat ik nou net vorige week zo'n grote zak rijs van Basmati gekocht te hebben. Laten we de rijst maar goed wassen.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Dank je wel @rorror Ik kocht meestal Verstegen als ik in Nederland was. Nu dus niet meer. Ja, maar proberen zelf paprika poeder te maken. Weer een klusje erbij. Heeft iemand het idee hoe lang en op welke temperatuur dat moet?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Ik doe pepers op 60/65 graden voor een uur of 6, maar dat is dan nog dunwandig. Dus zou denk ik eerder richting de 12uur gaan.Zou er persoonlijk dus in de ochtend mee beginnen en dan ergens eind van de dag controleren. Als je er reepjes van maakt en je kan ze breken dan is het kurk droog. Is het nog leerachtig zit er nog te veel vocht in. Als je het dan tot poedermaakt dan gaat de poeder na een tijdje aan elkaar kleven. Dat had ik het eerste jaar dat ik dat deed. De jaren erna ging het goed, maar ik plaats het ook dubbel afgesloten, tussen mijn potje in een grotere pot om het goed af te sluiten.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Afgelopen december schreef de Pesticiden eetwijzer al over de verontrustende hoeveelheid pesticiden in de paprikateelt.Dat kan je hier lezenHet is logisch dat die zo bespoten vruchten na droging ook poeder met pesticiden opleveren. Van welk merk dat ook komt, behalve van de biologische teelt. Groene thee was ik me niet zo van bewust maar vanmorgen is de rest van het doosje groene thee puur rechtstreeks de vuilbak ingegaan.
Geplaatst: 51 minuten geleden51 min 15 minuten geleden, rorror zei:Als je het dan tot poedermaakt dan gaat de poeder na een tijdje aan elkaar klevenDe truc die ik daarvoor leerde was om het tot poeder gemalen product nog een 30-60 minuten na te drogen omdat er altijd nog vocht in zit. En dan af laten koelen en direct - liefst met een vochtvretertje of enkele droge rijstkorrels erbij - in een potje. Ik heb gemerkt dat nadrogen van poeder echt veel verschil maakt.
Geplaatst: 42 minuten geleden42 min Ja dat is een goede tip. Jij gebruikt er van die medicijnen/ supplementen vochtvretertjes voor?
Geplaatst: 33 minuten geleden33 min Ja, ik heb een zakje met die dingen. Maar ik gebruik ook wel rijstkorrels (bijvoorbeeld in een kruidenpotje).
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.