Geplaatst: 3 uren geleden3 u 2 jaar geleden hebben we een Opal pruimenboompje gekocht bij Fruitbomen.net.Nu hebben we voor het eerst pruimen maar de pruimen zijn bruin van binnen.Iemand een idee wat dat is en hoe dat komt en of we het kunnen voorkomen zonder chemische bestrijdingsmiddelen?
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Zie ik het goed op de foto dat er ook een gaatje (gangetje) van boven bovenkant foto naar beneden loopt?Ik denk dan aan pruimenmot.Die bruine korreltjes lijkt dan op uitwerpselen (poep)@Frank Houweling Ik tag ook even iemand van fruitbomen.net
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Auteur Dat is erg jammer. Idd. loopt er een gangetje, we hebben al 2 jaar 2 feromoonvallen maar die helpen dan blijkbaar ook niet echt.We hadden één appelsoort die steeds helemaal verpest was door de fruitmot en daarom hadden we feromoonvallen genomen. Jammer we hoopten zo op de pruimen. 1 uur geleden1 u aangepast door Robert56
Geplaatst: 1 uur geleden1 u De grotere pruim varianten zijn gevoeliger dan de kleinere bijv. Miranell de nancy.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Hier nog een topic met wat meer info: https://www.moestuinforum.nl/topic/14123-pruimenmot-wat-te-doen-voor-preventie/34 minuten geleden, Robert56 zei:We hadden één appelsoort die steeds helemaal verpest was door de fruitmot en daarom hadden we feromoonvallen genomen.Ik lees trouwens ook dat de fruitmot van de appel, niet voor de pruimenmot feromoonval werkt.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Oh dat wist ik niet, ik dacht een fruitmot is een fruitmot. Op de plakstrippen heeft er nog nooit 1 gezeten overigens. Maar als je feromoon capsules moet gaan kopen voor appels en pruimen en wie weet straks ook nog voor peren is het niet meer leuk.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.