Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waarom blijven de komkommertjes klein


Conny

Aanbevolen berichten

Mijn komkommervruchtjes blijven klein.

 

sam2859---kopie77901341427320.JPG

04-07-2012 heb ik deze foto gemaakt.

 

sam288227451342227124.JPG

07-07-2012 is deze foto gemaakt.

 

Maar ik zie nog geen groei.

Wat doe ik verkeerd of ben ik echt te ongeduldig.

Mijn vader zegt dat komkommers moeilijke planten zijn, maar hij is al 130 cm hoog en de bladeren zijn groter dan mijn uitgespreide hand.

 

Moet de groei nog komen of moet er iets anders gebeuren, zoals bijmesten of meer water geven.

 

Bij voorbaat dank Conny.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de tweede foto zie ik het vruchtje niet. Ik heb al een paar jaar komkommers in de volle grond en ik vind het een geweldige plant, ik kom bijna om in de komkommers, kan lekker veel inmaken.

Heb je jouw komkommer binnen of buiten? Het valt mij op dat de komkommers wel kleiner blijven dan vorig jaar, toen ik hetzelfde ras had. Mss speelt het weer mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Harmony,

Op de tweede foto zit het komkommertje achter de bloem.

Maar misschien komt het inderdaad door het weer.

 

sam294745991342277488.JPG

Zoals je hier kunt zien staan ze bij mij in potten op het balkon.

 

sam292384331342277487.JPG

Hier is de foto van de komkommer achter een bloem.

 

Hallo Jorg,

Ja dat dacht ik ook, maar ik kan haast niet wachten.

En er liggen ook nog afgevallen bloemen op de aarde.

 

sam291976021342277485.JPG

Hier is een foto ervan.

 

Bedankt voor jullie reactie.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Conny, dat komt best goed hoor!

 

Ik heb een Komkommer in m'n bak staan en krijg daar gemiddeld 10 Komkommers van per week Maar wat heel belangrijk is: Water! Geef ze water elke dag of doe het op deze manier: makkelijk-irigatiesysteem-t5449.html, je ziet daar trouwens ook al m'n eerste Komkommer. Dat was 2 weken na poten!

Neem wel een grote emmer, want de eerste helft ledigd goed, maar de tweede helft ledigd maar langzaam... Wat ook helpt is Champignonnen-mest, deze zorgt voor goede voeding en heel rijk aan mineralen. Verder heb je een heerlijke mulch om in te werken...

 

Verder nog een beetje geduld dus nog eventjes...

 

succes!

 

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Update komkommertjes,

 

Het worden al echte komkommers ik heb er nu 3 hangen en hun maten waren zondag 9cm,8cm en 9cm.

En vandaag waren ze 11cm, 10cm en 11cm. Het gaat lekker zo.

 

Alleen heb ik nu het volgende probleem. Na een warme dag hangen de bladeren nogal erg slap.

Ik geef ze elke dag water als de zon laag staat. En als ik dan water geef loopt het er net zo snel weer uit als ik er op giet.

Ik zou ze het liefste even in een grotere bak met water zetten, maar ze zijn al zo groot { hoog } dat dat niks word.

 

Dus ik ga morgen toch maar Anton zijn watergeefmethode proberen.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Conny,

 

Je kan gewoon water geven als het warm is, maar dan gewoon aan de voet...

 

Een doek is prima, dat houd de warme zon wel tegen.

 

Je komkommer maakt meerdere scheuten, je begint met de basis, daar haal je de top af na drie scheuten. Bij de scheuten doe je hetzelfde, enz enz. Dit zorgt ervoor dat je plant meer voeding geven aan de vruchten.

 

suc6

 

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het toppen is dacht ik juist bedoeld om meer zijscheuten te maken waardoor je meer vruchten zou kunnen krijgen. Juist omdat je weinig ruimte hebt moet je ze dus vertikaal laten groeien. Door te toppen wordt het geheel breder dus niet echt een aanrader denk ik?

 

Verder is het een redelijk normaal verschijnsel dat de bladeren op de dag in de zon wat slap hangen en hoeft dit perse aan een water gebrek te liggen.

 

Zolang de bladeren niet nat worden is water geven geen probleem, als het zo droog is neemt je grond geen druppel op en dat is idd. niet de bedoeling.

Belangrijk om te zorgen dat die erge droogte op te lossen door even om het half uur een slok water te gieten...las ergens dat je met potten een druppie afwasmiddel kon toevoegen zodat de grond weer opneemt ipv. doorlaat. Geen idee of dat werkt

 

Misschien is het een idee op een fles/melkkan/colafles etc. te gebruiken?

De bodem er evt. geheel of gedeeltelijk uithalen, gaatje in de dop en daar water inschenken. Dan krijgt je plant ook geleidelijk water.

De grond zou je kunnen afdekken waardoor het ook nog minder snel verdampt en denk dat je probleem dan grotendeels opgelost is.

 

Al zou je uit het raam waar je de foto uit gemaakt hebben ook een emmer kunnen ophangen en daarin een pantykous of katoenen lap zo in de grond kunnen laten hangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Conny! Hoe gaat het met je komkommertjes? Ik reageer even omdat ik vanaf de zijlijn een beetje heb meegelezen: ik had nl. exact hetzelfde probleem met komkommertjes die klein bleven of zelfs afstierven. Ik heb van alles geprobeerd, en ik heb inmiddels 4 komkommers die lijken uit te groeien tot volwassen exemplaren. Ik denk eerlijk gezegd dat het komt omdat ik op een gegeven moment de vrouwelijke bloempjes handmatig ben gaan bestuiven met mannelijke bloemetjes. Misschien is het voor jou ook eens het proberen waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De komkommers waren gisteren 18, 14 en 18 cm.

Ik geef ze nu 's morgens en 's avonds water.

En als het blad slap hangt.

En er zitten alweer 2 of 3 nieuwe aan.

Ik denk dat ik morgen de kleinste ga oogsten.

De schil is daar het gladste van, aan die andere zitten nog van die harde punten.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat helemaal goed komen met je Komkommertjes Conny.

 

Je zal er al wel 1 hebben geconsumeerd, hoe was ie?

 

Ik heb zelf Hollandse Komkommers, die zien er toch wat anders uit, gladder heb ik het id. Is dat ook zo? Kijk even naar m'n update, daar zie je een Komkommertje groeien...

 

Inmiddels heb ik er al wel 35 vanaf gehaald, van 1 plant!

 

Ik heb ook Turkse Snacks, en Augurken in m'n tuin staan.

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er prima uit toch? Bij mijn eigen komkommers moest ik eerst even het idee krijgen wanneer ze rijp waren. Vorig jaar had ik dezelfde, maar toch waren de komkommers van die planten veel groter. Toen ik een vd eerste dit jaar had geoogst was hij eigenlijk al veel te groot, te veel pitten. Dus kleiner oogsten. Maar lekker zijn ze!

Inmiddels al aardig wat zelf gegeten, weg gegeven en ingemaakt. En het groeit maar door!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...