Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rammenas oogstklaar?


karin70

Aanbevolen berichten

Tussen de druppels door even de moestuin in gegaan en ik zag dat de rammenas begint met bloeien, dus ik denk dat ze oogstrijp zijn. Het zijn zwarte knollen ter grootte van pingpongballen. Ik dacht dat ze pas later in het jaar rijp zouden zijn? Ik weet niet welke soort het is ik heb nl zaailingen via via gehad. Ik heb wel een lekker(denK ik) recept gevonden, dus ga er maar vast een paar opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de eerste twee begonnen de bloemetjes zich net te ontwikkelen, had ik ze dan al eerder moeten oogsten, toen waren ze wel erg klein, of nog een jaar laten staan? In al mijn moestuinboeken staat niets over rammenas en op inetrnet vind ik meer recepten als kweektips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rammenas is doorgeschoten en waarschijnlijk al houtachtig. Niet lekker meer dus. Teelt is vergelijkbaar met radijs maar er zijn toch een aantal zaken wezelijk anders. Waaronder de zaaiafstand. Je zaait in ieder geval meteen in de volle grond. Zie ook dit achtergrond artikel op plantaardig.com: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/rammenas-rettich-winterradijs-daikon/

Af en toe is controleren of je kunt oogsten, zoals bijvoorbeeld bij wortels.

 

Rammenas maar vooral rettich zijn is al enkele jaren favoriet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was goed te eten, ik heb ze fijn gesneden en dan olie balsamicoazijn peper zout en gehakte walnoten(ook uit eigen tuin) er over. Beetje pittiger dan radijs, volgende keer doe ik er ook nog wat rozijnen door, lekker als bijgerechtje, en niet houtig of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Er is nog tijd om opnieuw rammenas te zaaien, het is eigenlijk een herfst product. Rammenas kun je ook bij keelpijn gebruiken. De kopschijf eraf wat dient als deksel uithollen/kuiltje maken gaatje tot onderdoorsteken vullen met bruinesuiker kapje er weer erop. Het sap wat eruit komt is siroop dit helpt bij keelpijn. Telkens weer vullen met bruinesuiker tot het ramenasvlees doorweekt is, dan schillen en consumeren.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...