appelvrouw Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Wie kent het notenkruid? Ik kreeg van iemand een plant..het smaakt een beetje komijnachtig. Ik weet nog niet zo goed wat er er mee ga ( kan ) doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Het wordt ook Shiso of perilla genoemd. Ze wordt ook wel als sierplant gebruikt.Heb het ook 2 jaar geleden gehad maar daarna niet meer, volgend jaar wel weer Je kunt het in roerbakschotels gebruiken, verder geen idee wat je er mee kunt. Misschien een kruidige thee van zetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ik heb dat geloof ik ook al een aantal jaar staan met de naam: Japanse peterselie.Ik gebruik het dus ook als dusdanig door soep of de sla Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Aha... dacht al dat ie heel erg op mijn Shiso/Perilla leek, alleen dan wat vollere bos... Maar ja... kon ook iets heel anders zijn. De benaming "notenkruid" had ik nog niet gehoord. Japanse "Peterselie", meestal (decoratief) geserveerd bij visgerechten. Met een stukje sushi/sashimi erop bijvoorbeeld.Wat wel erg populair is, zijn de kiemen van shiso. Heel mooie paarse kiempjes met een sterke smaak.Veel gebruikt in professionele keukens. Ik zal 'm eens even proeven... eerst ruiken... beetje citrusachtig zweempje... Smaak... eh... ik vindt die komijnsmaak niet echt terug... proef eigenlijk niet zoveel eraan... Tja... daar kom je dus ook niet echt verder mee ben ik bang... Wiki weet er wel veel meer over te vertellen... had ik ook nog niet gelezen, erg interessant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ja het heeft allerlei verschillende namen maar shiso, perilla en Japanse peterselie hoor je het meeste. Notenkruid had ik ook nog nooit van gehoord. Je hebt meerdere variëteiten, groene en paarse. Sommige hebben bladeren met veel inhammen (zoals die op de foto van Appelvrouw) en bij sommige is de rand weer vrij glad. Hier een paar foto's van het net: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 zo, die zou ik niet zomaar als notenkruid bestempelen. Hoe zou jij de smaak omschrijven Dennis? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ik heb het enkel 2 jaar geleden gehad en kan me de smaak niet zo goed meer herinneren. Maar wel dat het een beetje kaneelachtig was. Net als basilicum erg moeilijk te beschrijven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Het wordt ook wel de Japanse basilicum genoemd. Ik heb de 2-kleurige variant in de tuin staan en maak er wel eens pesto mee.Smaak is anders dan de gewone pesto maar ik heb alleen maar goede feedback gehad van mijn proefkonijnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 28, 2012 Author Share Posted August 28, 2012 dank je wel maarten! Groeit hij na knippen weer net zo op als de basilicum doet? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Het groeit net zo weer aan. De plant binnen laten overwinteren was afgelopen winter geen succes. Probeer het dit jaar gewoon weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 he ik heb hem geruild opo een markt tegen een pot jam maar wat groeid ie hart, ik heb een rijtje kruiden op de vensterbank staan in waterschalen. en ik weet niet zo goed waar ie lekker in is ?ik had begrepen dat ze het gebruiken door salade's , soep kruid, en de roerbak ?ik ben er nog niet aan toe gekomen het te proeven....als ie bv ook in de pasta saus past ga ik hem komend jaar maar in de tuin zetten en nog harder laten groeien....mooie plant ! Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingrid de Bijl Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 Ik heb Notenkruid gekregen. Wat kan ik er mee doen?En kan ik het overhouden in de winter, bijvoorbeeld in een vorstvrije schuur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 5, 2012 Author Share Posted November 5, 2012 Het groeit net zo weer aan. De plant binnen laten overwinteren was afgelopen winter geen succes. Probeer het dit jaar gewoon weer. Ik probeer het dit jaar gewoon in de vensterbank...dacht ik. Heb jij hem warm of vorstvrij laten overwinteren Maarten? In de warme vensterbank begint de plant nogal "pielig" te worden..blaadjes vallen af...hij heeft wel gebloeid; als een netel-achtige... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 Perilla frutescens (Shiso) Deze soort,die voorkomt van de Himalaya tot Oost-Azie,wordt meestal als eenjarige zomerplant behandeld en wordt 1-1.5 mtr.hoog. het blad lijkt op dat van een siernetel;het is iets meer dan 10 cm.lang,ver ingezaagd en soms voorzien van paarse vlekken.De bloemaar is ongeveer 10 cm.lang en bezet met witte of roodgetinte bloempjes.Het blad wordt als toekruid gebruik in japanse gerechten;de smaak is een combinatie van koriander,kaneel en citrus.Ook bezit het medicinale eigenschappen. m.v.g.hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 14, 2012 Author Share Posted November 14, 2012 Mijn notenkruid stond in de warme woonkamer, en was vrijwel helemaal uitgevallen. Ik heb het nu wat afgeknipt en het in de wat frissere slaapkamer gezet.15 graden..of zal ik het in de koude keken beneden zetten? Wel licht, maar temperatuur niet hoger dan 5 graden.De stevia en citroenverbena staan daar ook. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 Mijn perilla begint nu langzaam op te komen. (Dat alleen al is reden voor een feestje.) Na twee zaairondes met best wel flink wat zaad heb ik nu welgeteld drie hele kleine zaailingen. Het resterende zaad voor een eventuele derde zaaipoging eind april ligt in de koelkast voor een koudebehandeling. Dat wil ook nog wel eens helpen bij dit kruid. Ik ben zelf erg benieuwd omdat het o.a. de smaak van koriander in zich zou hebben. Geen idee in hoeverre dat klopt, maar hopelijk mag ik dat dit seizoen proefondervindelijk uitvinden. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mw Tralala Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 Wow, drie zaailingen Ik heb er ooit 2 volle zakjes zaad aan gewaagd maar bij mij kwam er echt he-le-maal niets op.Gelukkig verkoopt het goeikope tuincentrum in Lommel shiso voor € 1,09 per potje De smaak is anijzig, citroenig, korianderig en nog iets. Daar kan ik alleen maar niet op komen. Doet er niet toe, het is kei-lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 Vandaag wat gezaaid.Eens kijken of het wat wordt. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Van mijn drie opgekomen zaailingen blijven er twee wat achter (nog heel erg sprieterig), maar er is er ook eentje die met kop en schouders en blaadjes boven de rest uitsteekt. Sterker nog, deze begint aan andere dan kiemblaadjes. Ik durf er nog niks van te proeven (want klein en teer), maar heb er al wel heel dicht met mijn neus boven gehangen. (Nog geen koriandergeur opgevangen tot nog toe en ik heb echt hard mijn best gedaan. ) Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Hier ook! De perilla heeft het ineens naar zijn zin. De warmte van de voorbije dagen heeft hem deugd gedaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mw Tralala Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 Hoera voor jullie kiemende shiso's! Ik had een gedeelte vd shiso in de volle grond geplant. Dat was een beetje optimistisch want de slakken vinden het spul ook heerlijk.Een ander beetje had ik in de kas op de tuin gezet, die heeft t ook niet overleefd.Maar gelukkig doe ik aan risicospreiding en heb ik er nog 1 achter de hand in een pot in de kas bij huis. Die gaat als een malle En laatst had het goeikope tuincentrum opeens van die mooie paarse-met-rafelige-randjes shiso. Dus, tja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted April 26, 2018 Share Posted April 26, 2018 Zij heeft shiso gewinterzaaid: Plantjes zien er super uit en veel betere kieming dan hier. Volgend jaar gaat shiso dus ook in een winterzaaibak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 In mijn zaai potje is na 5 weken nog geen activiteit te zien.....Nu weet ik niet de kiemduur, maar aangezien ik alle binnen zaaispullen aan het opruimen ben, zou het nog wat worden? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 Ik zou het gewoon proberen Patrijs. In het als slechtste geval heb je heel weinig, of geen Shiso te oogsten. Ik heb een zaailing die het wel goed doet en nu een plantje te noemen is en twee gekochte plantjes als back-up. Goed vergelijkingsmateriaal. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted June 1, 2018 Share Posted June 1, 2018 Gewoon nog een keer zaaien. Ik heb vorige week nog shiso gezaaid en dat komt nu op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts