Patrijs Geplaatst: 1 juni 2018 Geplaatst: 1 juni 2018 De zaadjes waren op...Wil ik opnieuw zaaien dan moet ik deze winter weer naar de Hortus in Leiden , wat overigens geen straf is.Daar stond een heel veldje van dat spul…. Quote De moestuin van Patrijs
Spitskool Geplaatst: 1 juni 2018 Geplaatst: 1 juni 2018 Ze schieten met dit weer (zon en regen) wel compleet de hoogte in. En breedte ook. Ze groeien goed. Een echte koriandersmaak (wat ik ergens had gelezen) kan ik er trouwens niet uit halen, als ik de blaadjes proef. Ik zal een van de komende dagen eens een foto maken, als ik het niet vergeet. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
EdelSpint Geplaatst: 24 februari 2022 Geplaatst: 24 februari 2022 Het heet notenkruid, niet omdat het smaakt naar noten, maar omdat het overal bij kan waar noten in gaan. Heb het zelf niet eerder geproefd denk ik. Is de smaak net zo aanwezig als bij basilicum/tijm/citroenmelisse? dus echt een kruid.. of kan ie makkelijk door de sla? Twijfel of ik het in de tuin wil hebben (met name omdat ie niet winterhard is en naar ik vermeen slecht bloeit dus zelf geen zaden maakt). Heeft iemand ervaring met een bloeiende perilla? Ik heb zelf een voorkeur voor zo veel mogelijk vaste planten dan wel planten die hun eigen zaad opleveren, wel zo duurzaam. Quote
fre3ke Geplaatst: 24 februari 2022 Geplaatst: 24 februari 2022 Ik heb paarse perilla gehad in de vollegrond. Perilla kan invasief zijn vanwege het uitzaaien, maar dat is in Nederland niet het geval, en zeker voor de paarse soort geldt dat niet. Mijn paarse perilla was heel decoratief, dat was mooi meegenomen omdat ik het vooral als eetbare plant had gezet. Ik gebruikte het blad bij oosterse gerechten en om de zuurkool paars te kleuren. Hij heeft gebloeid en ik heb het zaad verzameld maar er is niets van gekiemd het volgende jaar, en dat schijnt meestal zo te gaan. De moederplant had ik in een horeca-groothandel gekocht. Het is geen vaste plant. @EdelSpint, ik weet niet of het waar is, wat je schrijft over de etymologische betekenis van notekruid. Het klinkt naar een broodje aap. De intensiteit is vergelijkbaar met basilicum, maar een heel ander smaakprofiel. 1 Quote
tielse flipje Geplaatst: 24 februari 2022 Geplaatst: 24 februari 2022 Bij mij (buiten op terras).ook onvoldoende tijd voor zaadvorming, wel een decoratieve plant van ruim een meter hoog. Quote
Erny Geplaatst: 24 februari 2022 Geplaatst: 24 februari 2022 Ooit zaadjes van gekocht, erg slechte kieming, smaak niet bijzonder genoeg, niet weer gedaan. Quote
acpronk Geplaatst: 24 februari 2022 Geplaatst: 24 februari 2022 Vorig jaar een plantje van de paarse variëteit gekocht bij Ecohoeve Den Oude Kastanje. Grote plant geworden, maar de bloei is pas zeer laat. September ofzo.Zaad heb ik denk ik pas in november kunnen oogsten. Ik heb een deel in de biozadendoos gedaan.Uit de kiemtest zijn ze wel ontkiemd, maar zijn ze erg groen IPV paars. Misschien t'door te weinig licht.Edit: ik heb de foto's teruggekeken, maar van de perilla heb ik geen foto gemaakt. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
EdelSpint Geplaatst: 24 februari 2022 Geplaatst: 24 februari 2022 2 uren geleden, fre3ke zei: @EdelSpint, ik weet niet of het waar is, wat je schrijft over de etymologische betekenis van notekruid. Het klinkt naar een broodje aap. Haha, net zo broodje aap als dat bonenkruid goed bij bonen past on topic: Bedankt voor je antwoord Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.