Ga naar inhoud

Prei nog bemesten in augustus?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na dat ik de prei heb gepoot en na 2 weken als het gaat regenen dat gooi ik er bloed en beenderenmeel bij en na 4 weken weer.Je kan ook koekorrels strooien zodra er een bui komt.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

aha dus toch niet zo'n domme vraag van me.

Dan ook hier maar eens kijken om te gaan doen.

Gaan we hier ook eens koekkruimels verzamelen en dan vanavond ofzo zelf een regebui geven met de tuinslang

zouden kruimels van toosjes ook werken? Hopelijk wordt het dan niet allemaal opgevreten door de vogels...

Geplaatst:

Ik bemest voor de uitplant prei genoeg en ze krijgen verder niks meer dan eventueel water zoals nu bij droge toestanden.

Prei is al dik genoeg om te eten.

Wordt dus winterprei als boomstammen

Geplaatst:

Bemesten kan nog wel, als dat nodig is, want prei wil graag vruchtbare grond. Ook al is dat al wel een beetje laat. Koemestkorrels is prima, maar een stikstofhoudende (kunst)mest is ook aan te raden.

Geplaatst:

Als je planten wil laten groeien dan zal je ze moeten voeren

Ik zou ze zeker nog wat bij mesten maar niet zo zeer met Patenrkali omdat dit meer in de latere fase gebeurd. Stikstof en fosfor zijn nu beter te gebruiken. Verder is voor een regenbui een goeie gift koemestkorrels (hierboven stond het al) altijd goed.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

mijn preiplantjes waren erg mooi toen ik ze opkweekte in een bak. Daarna uitgeplant in een geul en op vakantie gegaan. Het heeft die tijd regelmatig geregend, maar ze staan er niet florisant bij... Als ze een groene kern hebben, maar verder bruin en slap zijn, kan ik ze dan nog redden door voor het gaat regenen even lekker te mesten?

Geplaatst: (aangepast)

Voor de mensen die kippen houden of bij de buren of vrienden, wat kippenmest ritselen.

Op water zetten en sterk verdund toevoegen aan de gieter.

Een paar keer per groeiseizoen in de prei geulen gieten.

Bij mij al jaren een prima resultaat.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hans, bruin en slap ?

Zou kunnen wijzen op aantasting door de preimot.

Haal er eens een uit en kijk of er gangen in de schacht zitten met eventueel donkerbruine larven/cocons.

Geplaatst:
Hans, bruin en slap ?

Zou kunnen wijzen op aantasting door de preimot.

Haal er eens een uit en kijk of er gangen in de schacht zitten met eventueel donkerbruine larven/cocons.

Zal het morgen eens checken. Hoop het niet, want dan kan ik die prei wil vergeten...

Wat zit er in kippenmest dat goed is voor de prei? Voldoet kunstmest of brandnetelgier ook?

Geplaatst:

As is ook een mest stof. /bloedmeel voor meteen en beendermeel voor langer gebruik.

Zodra er bij mij vreeterij is dan snij ik het af tot de gezonde deel ,prei loop zo weer gezond uit.Mocht het weer gebeuren dan weer afsnijden.En ik denk dat het voldoende is voor mooie prei. Volgens mij is kippe mest stikstof?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Hans, kippenmest bevat: stikstof, fosfor en kalium. (google maar eens) Brandnetelgier is natuurlijk altijd goed maar waarom zou je kunstmest of koekorrels gebruiken als je kippenmest hebt.

Het beste is de kippenmest mee te laten composteren. Pure kippenmest (drijfmest) is te sterk voor de planten vandaar dat ik hem zwaar verdun. Ik heb in mijn tuinen een emmer staan waar ik steeds weer mest en water toevoeg. Ik neem er een liter uit en doe dat mengen in de gieter met 10 liter regenwater.

En Thea als de prei mot (larf) bezit heeft genomen van je prei valt er vaak niets meer te snijden.

Ze houden zich meestal op in blanke stengel deel van de prei. En kunnen daar stevig huishouden.

Daarom zet ik liefst zomer prei dan is de prei mot (nog niet) actief. De winter prei gaat bij mij onder het gaas.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...