appelvrouw Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Dank jullie, peper staat te weken. Ik ga nieuwe pekel maken maar die er enkele lepels bij van de oude. Indy ik laat de yoghurt altijd een nacht staan, met een kruik onder een dekbed. Daarna nog een halve dag in de koelkast voor ik er "aan" kom. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 6 februari 2018 Geplaatst: 6 februari 2018 Zo, ik mag even zitten, de kaas zit in de vorm, ricotta hangt uit te hangen en room staat in de koelkast. In bed ligt met een kruik een halve liter vanilleyoghurt, geïnspireerd door Charly. De kaas was wat korrelig net, en net niet genoeg om het tweede vaatje goed te vullen.misschien te enthousiast room afgeschept. Ik ben heel erg benieuwd naar de smaak van de peperkruiden. Toen ik ze gisteravond in de week ging zetten zag ik dat er ook wat "stukjes"bbij de mix zaten, daar heb ik er een van geproefd, de hele avond een lekker gembersmaakje in de mond Het was een mooie kaasmaakdag, het sneeuwt hier al de hele dag Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 7 februari 2018 Geplaatst: 7 februari 2018 Kaasjes in de pekel en en passant een ouder kaasje opengemaakt, komijn van 17 februari `17. Lekker zoutig kaasje, beetje droge structuur. Heel mooi vast ondanks dat ik in mijn schriftje las dat het een rommelige pers was geweest, de gewichten waren er een paar keer afgedonderd. En dat ie een uurtje te lang in de pekel was geweest. Vraagje over het schoonmaken van de gebruikte kaaswax. Ik heb nog wax in mijn pannetje zitten en een berg oude gebruikte stukjes wax in plastic zakjes. Hoe kan ik die het beste samenvoegen/schoonmaken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 februari 2018 Auteur Geplaatst: 7 februari 2018 Dat met die wax zou ik zo niet weten... Als dat alleen in dat ene pannetje mag. Ik heb 1 pannetje voor het schoonmaken en 1 pannetje kom met schone wax waarin ik de kaas doop. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 7 februari 2018 Geplaatst: 7 februari 2018 Klinkt goed Appelvrouw! Was het persen lastiger met kruiden? Het waxen vast wel straks... Benieuwd hoe je de vanille-yoghurt vindt. Ik ga hem - als het lukt in de planning - morgen weer maken. Want die eerste flessen zijn erdoor gevlógen! Ik had er ook 2 weggegeven uiteindelijk. Dat helpt natuurlijk niet, aldus ook mijn lief - de hebbert Ik maak de yoghurt trouwens volgens dit recept.https://www.npo3.nl/zelf-yoghurt-makenMaar dan schenk ik hem direct na het doorroeren van de yoghurt door de melk in flessen, zoals Jorieke ergens in een topic schreef. En dan dus in de kist. Ik had er 1 niet na 3,5 uur uit de kist gehaald, maar er gewoon de hele nacht in laten staan (zoals Mellies moeder dat doet). Dat was een van de beste mbt het 'opstijven'. Dus de volgende keer ga ik dat met de helft van de flessen doen, voor een uitgebreidere test. To be continued maar weer! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 7 februari 2018 Geplaatst: 7 februari 2018 Yoghurt nog niet geproefd, vanmorgen uit het bed gehaald en nu in de koelkast. Hij lijkt me niet erg dik..maar misschien had ik de suiker niet meteen moeten toevoegen De kaasjes wogen 500 en 600 gram, inderdaad niet erg veel voor 8,5 liter melk. Maar wel een flinke klont ricotta, dat wordt pizza een dezer dagen of lasagna Jorieke ik kan best nog een pannetje vuil maken..of een kom inderdaad voor het dopen. Het gaat mij erom al die gebruikte wax te hergebruiken, hoe doe jij dat precies? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 februari 2018 Auteur Geplaatst: 7 februari 2018 Ok... ik heb even al mijn spullen uit de kast gehaald: Dit gebruik ik voor de wax. Ik smelt de gebruikte (en dus vieze-, al spoel ik de meeste stukjes kruiden en kaas er zoveel mogelijk af als ik ze van de kaas pel omdat ze daarna wel even in mijn kelderkast liggen tot ik er genoeg heb en dat werd minder fris ) stukken wax in een au bain marie pannetje van Ikea, zie rechts. Als alles goed gesmolten is vis ik er zoveel mogelijk van die labeltjes uit waarop ik het nummer had staan. Daarna giet ik het door dat zeefje (in het midden van de foto) wat al een keer was gesmolten door hete olie o.i.d. en dus redelijk onbruikbaar werd voor andere zaken. Daarin ligt nog een stukje afgedankt kaasdoek. Door de hitte van de gesmolten wax smelt dat aangekoekte laagje wat er nu in zit en begint de wax er doorheen te lopen. Dat probeer ik netjes in die siliconen muffinvorm te doen, al is dat best een kunst. Je kunt er ook een groot blok van maken in een andere bak of kom, of je giet het meteen weer in die kom waarin je normaal doopt. (ik doe dat niet omdat ik teveel wax in omloop heb en die doop-kom dan te vol zou worden) En als mijn doop-kom (van de Action, dit is de grote ik heb ook nog een kleintje voor de kleine kaasjes) dan eens leger raakt dan druk ik een paar van die klonten wax uit de muffinvormen en smelt die mee om weer te kunnen dopen. Oh deze foto vond ik nog, dit is voor het langzame smelten dus... je ziet geen labeltjes maar die zitten er wel op nog: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 7 februari 2018 Geplaatst: 7 februari 2018 Geweldig antwoord dank je wel voor de uitleg en de foto`s. Eens kijken wat ik allemaal bij elkaar kan krijgen van de week om deze waxzaken op te schonen, dat moet me lukken! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 februari 2018 Auteur Geplaatst: 7 februari 2018 Ik heb het ook even in het 1e bericht in het topic over hoe-ik-Goudse-kaas-maak geplaatst. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 Idd nuttig Jorieke. Dank weer! Ik heb heel wat kluitjes wax die ik nog moet schonen, en was al aan het puzzelen over de beste manier ook! Heb ook weer wax in het vooruitzicht van de baby-bell verslaafde Ik kijk even wat ik binnen krijg, als 't genoeg is om te delen, neem ik zeker wat mee naar de MTFD. Hoe ben je gevaren met je vanille yoghurt, Appelvrouw? Heb je em al geproefd? Is ie lobbig genoeg geworden? Bij ons was het ook geen hele stijve yoghurt geworden hoor. Niet zoals die je schept van de Griek of Turk. Meer zoals die uit een pak van de super, iets dunner nog. Wel heel zacht en lekker. Hoop dat mijn tweede batch ook zo wordt! Deze keer een hele peul toegevoegd. Staan nu 7 flessen van 0,75L in de hooikist. Dat is een beetje meer nog dan de vorige keer. Maar ik had verder geen melk nodig, en vond het zo lullig om voor 4 liter naar de melkmevroi te gaan. Dus toch maar wat meer genomen, komt altijd wel op... (Nb. Hoe lang kun je eigen yoghurt bewaren eigenlijk in de koelkast? Is gepasteuriseerd. En de flessen trekken ook vacuüm, althans de vorige keer wel. Niet dat ik mijn lief vergiftig met rare yoghurt ergens eind volgende week ofzo ) Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 8 februari 2018 Auteur Geplaatst: 8 februari 2018 Tja, HOElang weet ik niet precies, maar wel aardig lang. Zeker een week, ook nog wel wat langer als je hem nog niet open hebt gemaakt. Let even goed op dat je bij de laatste fles een schone lepel gebruikt als je schept, zodat je door-ent-schep echt geen andere besmetting kan krijgen. De melk is als het goed is heter geweest dan pasteuriseer-hitte? Ik verhit tot 91 graden, jij? Kook je je flessen uit van te voren? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 Ha! Ja flessen wel uitgekookt van te voren. Maar ik had 73 graden aangehouden als pasteuriseer-temperatuur... Volgende keer hoger dus! Enfin. Ik houd het gewoon in de gaten. Met regelmaat ruiken, moet ook veel vertellen. Hoop ik! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 8 februari 2018 Auteur Geplaatst: 8 februari 2018 Ah ja. Nou de temperatuur van de melk voor yoghurt verschilt hier en daar per recept, maar is meestal een stuk hoger dan die 73 graden. Ik kookte de melk eerder, omdat ik dat hier ergens had gelezen. Maar de laatste tijd verhit ik 'slechts' tot 91 graden, dat staat in 'kaas je kaasje'. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 Mijn moeder kookt de melk totdat het borrelt. Zal wel een graad of 100 zijn dan neem ik aan. Haar yoghurt is wel altijd vrij dik, zeker niet vloeibaar zoals supermarktyoghurt. Slagroomdikte meer. Er kan een lepel in staan in elk geval. Is het interessant als ik de volgende x dat ik er ben, haar proces vastleg? Of gewoon noteer wordt het dan, want vrijdag is meestal haar yoghurtdag en ik heb tegenwoordig een schoolgaand kind... jullie maken allemaal toch net weer anders je yoghurt. Leuk om mee te lezen! Ik ga ook aan de kaas zodra ik iets meer mijn handen vrij heb smet de jongste. Erg geïnspireerd hier. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 februari 2018 Auteur Geplaatst: 8 februari 2018 Ja borrelen is een kleine 100 graden. Maar mijn pan bakt de melk dan een beetje aan, en dat werd steeds wat erger. Dus nu 91 graden en ik heb echt goeie dikke yoghurt die je moet scheppen en echt niet kunt gieten. Je kunt hem schudden/roeren om dunner te maken, want er drijft wat melkwei op die ik afgiet om het dik te houden voordat ik het in een kom schep. lekkerlekker. Leuk toch ja, om zoveel verschillen te lezen en te leren Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 Woooooow! Dat is echt dikke yoghurt! Cool! En heel leuk idd Mellie, als je dat precies noteert. Eerlijk gezegd staat in mijn recept ook ‘verscheidene minuten koken’, maar mijn eigenwijze brein had bedacht ‘als 73 genoeg is voor de kaas, waarom dan niet voor de yoghurt?’ Enfin. Er is dus toch verschil tussen! Volgende keer doe ik em heter in ieder geval. Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 Mooie yoghurt! Krijg trek van deze foto Zondag ga ik op kraamvisite bij mijn broer. Zal mijn moeder dan ook ondervragen over har yoghurt proces Quote
annaelizabeth Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 Ja, ik ben ook nieuwsgierig naar het procédé van jouw moeder, Mellie. Ik maakte lang geleden yoghurt van de schapenmelk volgens het systeem pasteuriseren, afkoelen naar 45 graden, enten en een nacht warmhouden. Dat werd goede dikke yoghurt, die ruimschoots een maand houdbaar bleef. Ik overweeg nu de vanilleyoghurt te proberen. Maar ik vraag mij af op welk moment je dan eventueel het zoetmiddel toevoegt. Wordt de yoghurt daar dan niet ineens weer slap van? Nou ja, eerst maar met alleen vanille, dat wordt ook al extra zacht van smaak. Quote
Indy Geplaatst: 10 februari 2018 Geplaatst: 10 februari 2018 Nou, ik ga het dan maar opnieuw proberen. Ik heb het idee dat er ergens wat fout is gegaan. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 februari 2018 Geplaatst: 10 februari 2018 Ik kook de melk ook, of bijna en roer voortdurend de laatste minuten zodat het niet aanbakt. Dan afkoelen tot 45 graden en dan een potje yoghurt natuur erbij, bv 3 volle eetlepels. Warm wegzetten, achter de kachel of in een koelbox omringd met proppen kranten of de pan in bed in de logeerkamer met een kruik gevuld met heet water gewikkeld in een handdoek op de helft van de slaapzak die over de pan gaat en de andere helft van de slaapzak daar weer overheen gevouwen. Nacht laten staan en de volgende morgen in de koelkast voor een uurtje of 6. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
buitenvogel Geplaatst: 11 februari 2018 Geplaatst: 11 februari 2018 Kan je de verse yoghurt ook invriezen in ijsblokvormen om als starter volgende keer te gebruiken? Heb het geprobeerd met jullie methode en was super goed gelukt! Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 februari 2018 Geplaatst: 11 februari 2018 De vanilleyoghurt was erg lekker, deze keer met suiker in de fles, volgende keer zonder om te kijken of ze dan iets dikker wordt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 februari 2018 Auteur Geplaatst: 12 februari 2018 Ja Buitenvogel: je kunt door-enten met verse yoghurt. Als je daar niet al te vaak mee door hebt geënt. En dat kan je dan ook invriezen ja. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
buitenvogel Geplaatst: 12 februari 2018 Geplaatst: 12 februari 2018 Oke bedankt jorieke! Ik had een zakje gebruikt dus alles was nieuw. Hoeveel blokjes gebruik je dan voor een liter? En krijg je even dikke yoghurt? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 februari 2018 Auteur Geplaatst: 12 februari 2018 Ik gebruik eerst 1 of 2 (ligt een beetje aan het formaat van het blokje) blokjes per liter. En dan maak ik ook maar 1 liter. Want die 1e keer wordt ie nog niet zo lekker dik. De keren daarna neem ik steeds een paar schepjes uit de oudere pot met yoghurt voor een nieuwe lading (dan maak ik wel 3 liter tegelijk ofzo). En dat kan je meerdere keren doen, tot het je wel weer een fris idee lijkt om weer even helemaal opnieuw te beginnen met zo'n ijsklontje. En daarna steeds weer door-enten met de yoghurt die je steeds die week daarvoor hebt gemaakt. Na een paar keer door-enten met die yoghurt, krijg je hem steeds dikker. De bacteriën zijn dan goed op gang en werken snel! Anders dan dat ze uit de vrieskou van je vriezer komen die 1e keer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.