Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nee niks. Ik vroeg me af of het allemaal wel goed zat en ging ten rade bij buurman. Die legde me uit dat de 28 dagen van broeden gerekend moeten worden vanaf het moment dat alle eieren de goede temperatuur hebben, iets van 37 graden of zo? Hij heeft meegemaakt dat de eieren tot zelfs wel 4 dagen later uitkwamen dan wat hij zelf had uitgerekend. Dus nog ff afwachten. Ik herinner me dat het twee jaar gelden ook langer duurde dan ik dacht dat het zou moeten zijn, van vorig jaar kan ik me het niet herinneren.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Yes! Ik zag twee eendjes. De moeder zit nog heel stil op de rest vd eieren, ik hoop dat er in ieder geval nog een paar bijkomen. De kuikens zijn alleen geel, wat ik er van zag dus dat worden witte eenden

Geplaatst:

Hee ik ben dit topic wat aan het opschonen en doornemen, en ik kom dit bericht uit 2014 tegen. En ik heb laatst nog eendeneiwitten stijf geklopt voor schuimpjes

Het antwoord wat ik nu ga geven is allemaal `van horen zeggen`...

1-eindeneieren zijn vetter dan kippeneieren

2-je kunt er geweldig beslag mee maken en cakes mee bakken

3- je kunt ze gewoon samen met kippeneieren bereiden, maar je kunt geen stijf eiwit kloppen van een eendenei

4-je mag ze niet rauw eten, en de dooier moet altijd hard zijn ivm salmonella..dit vooral omdat de eenden de eieren vaak verstoppen en een ei lang kan liggen verhoogd dat risico koken dus!

5-mijn buurman gooit al die veiligheidsrisico@s overboord en maakt er zelfs mayonaise van...ik zal dat nooit doen.

Voor de rest zal je zelfs eens wat moeten koekelen...

• 3 weeks later...
Geplaatst:

We hebben gisteren onze witte woerd geslacht. Hij was echt heel vervelend richting 1 van de jonge dames van vorig jaar. Hij joeg haar steeds weg. Weg bij de groep, maar vooral weg bij voer. En dan aten ze allebei dus vrij weinig, omdat hij steeds zo druk was met jagen en zij met wegrennen.

En de eend die laatst de eieren heeft uitgebroed en de jonge eendjes heeft opgeleid had ineens een manke poot. Ze liep nog maar een paar dagen weer bij de oude groep. Dus of die witte woerd ook zo achter haar aan heeft lopen jagen? Ik weet het niet. Maar we hebben haar apart gezet en hem een koppie kleiner gemaakt.

Appelvrouw; jullie hebben blijkbaar de goeie witte meegenomen dus

Geplaatst:

Blijkbaar! Maar met “ onze “ woerd zou dat misschien ook gebeurd zijn, iets met rangordes van eenden van die leeftijd misschien. Hier gaat het wel prima met de woerd en zijn gezin, hij zorgt net zo goed als de moeder voor de twaalfling, de eendjes luisteren trouwens wel beter naar Mama. We zijn wel erg content met hem.

Jorieke wat denk jij: geef jij eendjes van 2,5 week die al buiten struinen in beek en boomgaard nog speciaal kuikenvoer?

Geplaatst:

Ja, die voeren we nog wel een beetje kuikenvoer. Niet veel, maar ook om ze bij thuiskomst even te verwennen zodat ze graag terugkomen. 2 vliegen in 2 klap. Met deze droogte bij ons merken we dat ze erg weinig beestjes vinden om te eten. En dus wat te kort zouden kunnen komen. (die van ons voeren we NU geen kuikenvoer meer trouwens, maar ze zitten ook al flink in de veren en zijn al aardig groot)

Geplaatst:

Zijn dat je eendekuikens? Wat zijn ze al groot! Valt er nog wat te snacken onder het droge blad? Vandaag toch nog maar wat kuikenvoer voor de onze gekocht op jouw advies, de eendjes zelf zijn er blij mee.

Geplaatst:

Gunst ik wou dat ik er een paar kon! Ze zijn zo overtreffend geestig met dat rare gewiebelwaggel. Maar ja. Waterweggetjes alom hier. Dus ik zou ze met n zucht en een wip kwijt zijn, vrees ik! Desalniettemin leuk om mee te lezen / kijken met jullie waggelaars.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Na geruime tijd te hebben meegelezen in dit topic heb ik besloten toch maar eens te reageren en een aantal fotos van onze eendjes te plaatsen.

Mijn ouders hebben sinds enkele jaren Indische loopeenden, in wisselende formaties. Omdat wij vanaf begin oktober een woonhuis met 1,6 hectare grond gaan betrekken, hebben we de eenden van mijn ouders een nestje laten uitbroeden. Dit zijn de 5 donkere jongen op de fotos. Daarnaast hebben we in Duitsland nog 5 jongen gekocht (de lichtere met groene voetring). Hiermee komt het totaal aantal eenden op 12. Alle 12 eenden zullen met ons mee verhuizen.DSC0420528911562499810.JPG

Vader (is nog net een stukje staart van te zien) en moeder voorop DSC0420834011562499770.JPG

Het lekkerste wat er bestaat: eendenkroos

DSC0421295441562499865.JPG

Geplaatst:

Ik moet toegeven dat Meedhuizen (gelukkig) geen wereldstad is maar 12 loopeendjes houden Meedhuizen niet slakkenvrij. Gelukkig is er nog ruimte om de groep tzt uit te breiden.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...