Jump to content
appelvrouw

Indische Loopeenden houden

Recommended Posts

Ik heb nog steeds geen goeie ren om een eend te laten broeden, die dan eerst even rustig eieren kan leggen en ook broeds kan worden in die ren. Wel zat er een krielkipje heel hardnekkig op een plastic ei al 2 dagen lang... dus ik heb haar apart gezet in een klein rennetje (te klein voor een eend die nog 2 weken eieren gaat leggen terwijl ze veel rond wil lopen... maar groot genoeg voor een broeds kipje wat er enkel en alleen even rondloopt om wat te eten en te drinken en te poepen ) met 9 eendeneieren onder haar. Hopelijk gaat het goed, en broed ze 4 weken...

2 weken terug heb ik 10 eieren naar de broedmachine iets verderop gebracht (van een kleindiervereniging) en daar blijken er 6 van bevrucht. Onze woerd kan dus zijn 3 vrouwen niet aan...? En die 2e woerd die denkt dat hij een kip is valt ook op kippen dus zal geen eend dekken. Ook krijgt ie steeds op zijn donder van de 'oude' woerd. Eenden.... zucht.

Nou had ik al 4 kuikens beloofd aan een kennis, dus hopelijk komen er genoeg uit.

1 van de krielkippen heeft besloten om elke dag een eendenei te eten, dus als we er niet op tijd bij zijn pikt ze hem kapot kippeneieren laat ze wel met rust. Ach ja, altijd wat hier.

Haha het verbaast mij, wat een persoonlijkheden met elk zijn eigen fratsen het zijn. wat een avontuurtjes toch weer.

Oh en nee: ik denk niet dat de kuikens van onder het krielkipje straks ook in de war zijn, want onze in-de-war-woerd kwam uit het ei en heeft toen eerst een paar weken bij krombek-eenden gelopen. En daarna bij onze Pekingeenden. Pas daarna bij kipjes en nu is ie gek.

Ik laat ze niet lang bij elkaar trouwens, die kip en de eendenkuikens. Ze zal toch verwachten dat haar kuikens op een bepaalde manier op haar geluiden enz. reageren en dat zullen de eendjes niet doen. Dus we zullen eens zien hoe we het aan gaan pakken

We hebben besloten onze woerd vrij vroeg uit logeren te sturen omdat hij vorig jaar het vrouwtje erg lastig viel, waarschijnlijk mistte hij gewoon zijn wandelmaatje ( of neukmaatje in de beek) hij bleef net zo lang kwaken en rond het broedhok draaien tot ze weer van de eieren af kwam. Zojuist dus weggebracht naar de boer die iets van 30 loopeenden heeft.

Hij werd meteen gepakt door andere loopeendenmannetjes en kreeg van hen allemaal een beurt( of dat zag er in ieder geval zo uit ) arme beest. Na een kwartier begon hij pas van zich af te bijten en dacht dat kan ik ook

Normaal kwam de boer hem halen, volgende keer moet dat maar weer..het was eigenlijk niet om aan te zien

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Hihi apart slag, die loopeenden..

Op de kibo hebben we 4 Indische loopeenden lopen. Nu wil ik graag een experiment doen en kijken of ze onder begeleiding van 4 personen (vrijwilligers) mee willen lopen naar de moestuin om daar slakken te gaan eten. Dus hek van de dierenweide open, ongeveer 50 m leiden over breed pad langs de compost en mest afdeling en dan bij de moestuin van 30 × 30 meter om ze daar enige tijd de ruimte te geven. 'Na het eten' moeten ze weer terug de dierenweide in.

Ik had het gisteren willen doen, maar er was net even te weinig tijd. Vandaag zou ik het willen gaan proberen. Het stikt er namelijk van de slakken, vooral veel jonge naaktslakken. De vraag is of de eenden zo rustig gaan worden na de wandeling, dat ze aan het slakken zoeken en eten gaan.

Ik ga zo aan het werk, dus kan een eventueel advies ('niet aan beginnen' / 'doen') niet meekrijgen. Ik zal wel wat foto's maken en dan plaatsen hier vanavond, vergezeld van het verslag.

zie update MTF teeltwedstrijd 2020: peper

zie ook deelnemerslijst in het tweede bericht van het wedstrijdtopic

Als je rustig achter ze aan loopt, met je armen wijd, liefst ook eerst met meerdere personen (na een tijdje lukt het makkelijk in je eentje, dan weten ze wat je van ze verwacht ) dan kan je ze overal naartoe laten lopen. Zorg dat andere hekjes onderweg dicht zijn, zodat ze echt maar 1 kant op kunnen. Stop je met lopen, dan lopen ze iets van je af (en die afstand is eerst groot, daarna kleiner als ze aan je gewend zijn) en dan zien ze meteen van alles kruipen en gaan ze aan het werk.

Die van ons komen van ver aanrennen/fladderen als je met een bakje maïs rammelt. Als ze niet al zelf rond 4 uur naar het thuishonk komen dan he? Als je dan ook nog zoiets als 'eendjes!' roept, zoals wij, dan heb je al gauw geen maïs meer nodig om ze te lokken. Dan reageren ze op je stem.

Bedenk wel dat als het poetstijd is voor de eenden, dat je ze dan amper van hun plek krijgt. En krijg je ze wel van A naar B, dan gaan ze op B gewoon verder met poetsen totdat ZIJ vinden dat ze klaar zijn. Ze hebben zo hun schema...

Succes, ik ben heel benieuwd hoe het is gegaan!

Hahaha, dat poetsverhaal

Als de hoeders hier met ganzen op pad gaan, hebben ze lange stokken voor wat meer 'armlengte'.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".

Huub Buijssen.

Ben weer terug van werk, maar zo druk geweest met de omheining rond de moestuinen dat er alweer niets van het slakkenplan terecht kwam. Wel ben ik even naar de eenden toegelopen en inderdaad, ze waren zich toevallig net aan het poetsen. Ik weet nu ik Jorieke haar poetsverhaal lees dus precies wat dat inhoudt!

Wel had ik de loopeenden al eens wat slakken gebracht, en praten doe ik tegen alle dieren, dus ook tegen hen. Ik kan tot op 1m bij ze komen. Idriz van de kibo denkt dat we met 2 man de eenden ook wel kunnen leiden. We kunnen elk twee harken meenemen zodat we meer 'spanwijdte' hebben. Zodra ze dan op de moestuin zijn, kan ik het alleen af. We spreken dan af wanneer ze weer terug moeten. Dat moet zeker ivm roofdieren etc.

Even het geschikte moment afwachten, ik hoop 1 van de komende dagen, en dan vroeg in de morgen, wanneer de slakken nog aan hun toetjes zitten voordat ze zich terugtrekken. Jullie horen nog.

Goeie tip overigens van die maiskorrels Jorieke, gaan we zeker opvolgen!

zie update MTF teeltwedstrijd 2020: peper

zie ook deelnemerslijst in het tweede bericht van het wedstrijdtopic

Onzen eenden hebben een soorten objectenfobie. Alles wat je vasthoudt, voerbakjes uitgezonderd, is supereng. Zeker grotere voorwerpen als harken en stokken laten de eenden heel hard wegrennen en zorgen voor meer afstand en dus minder controle. Hier werkt het dus beter om ze zonder iets vast te houden op te jagen.

~ Vita rosa est ~

... en een fototoestel...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".

Huub Buijssen.

Brr. Wat een rot einde voor jullie woerd. Het is vandaag veel narigheid op het forum met alle beestjes zo zeg.

Sterkte Appelvrouw!

wees bevriend met kleine dingen

he jakkes appelvrouw, dat zijn de mindere leuke kanten van het hebben van buiten diertjes, je kan ze niet altijd beschermen

Tijd voor een leuk nieuwtje

Vanmorgen liep ik in de wei en jaaaa hoor de eieren van de loopeend zijn uitgekomen, een trotse mama met heel veel bolletjes in allerlei kleurtjes.

Kan nog niet precies zien hoeveel maar volgens mij een stuk of 10. wat zijn ze leuk.......

Ik heb nog nooit eenden kuikens gehad en ik doe de aanname dat mams precies weet wat ze doet en dat ik niks hoef te doen maar toch wat vraagjes.

Ze zitten in de dierenweide met kalkoenen, varkens, schapen en andere eenden. Moet ik ze apart zetten? of zo laten gaan? Ze liggen onder een takkenbosje wat ik gemaakt heb en waar de eend ze ok uitgebroed heeft. zou dat goed zijn voor de nachten?

Of zal ik ze vangen en in een ren doen ?

Tjee hier alvast de eerste beelden. Verliefddddddd

2018050709174732831525684342.jpg2018050709165475801525684313.jpg

5 daagjes verder en al heel wat meer eend.

Vandaag ook de eerste 2 verkocht.

Vind het toch lastig om 2 van die ukkepukken de wijde wereld in te sturen zo zonder hun mams.

Naja. ..2 die een mooi huisje hebben gevonden.2018051221240476341526155700.jpg

Een heeft het niet gered en nu 2 verkocht....toen waren er nog 7.

2018051221235066171526155870.jpg

Wat een knapperds Nas!

Gefeliciteerd

Je hebt ze toch apart gezet uiteindelijk zie ik? Bevalt dat beter?

Heb jij ze nu echt om slakken te eten, of meer voor de leuk?

Groetjes hoor!

wees bevriend met kleine dingen

Ach wat een lieverds. En twee meteen verkocht zeg, dat is snel

Hier zit moedereend steady op de eieren. Éen keer in de drie dagen gaat ze even naar de beek, ze vliegt dan ook een stukje door de tuin..echt vliegen kan ze zeker een meter of tien. Nog 5 dagen geloof ik, ik moet het even nakijken...

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Tssss nou hier waren nog 6 eieren over onder de kip, er waren er eerder al wat kapot gegaan/gepikt. En nu zit ze nog steeds heel braaf, en de eieren zijn helemaal 'vol' als ik met de lamp kijk. Maar laten ook al los van de schil zeg maar, je ziet het als 1 klomp wat bewegen. Geen levende klomp... eerder iets in verre staat van ontbinding vrees ik Ik kijk het nog een enkele dag aan en dan verklaar ik ze verrot.

Gefeliciteerd met de 15 stuks! Flinke club weer!

Whoop whoop gefeliciteerd met die kleine duckiesss.

Nog even geduld Jorieke....hier heb ik hetzelfde met de muskuseend eieren.

Die lag tegelijk te broeden met mijn broedeitjes. Dus ook hier kijk ik het tot zondag aan.

De 3 eendjes uit de broedmachine doen het goed, al doen de 2 bruin/gele kuikens het een stuk beter dan het enige gele kuiken. Die was een paar dagen niet zo lekker, maar doet nu weer leuk mee en liep alweer vliegjes te vangen net.

Ze zijn nu voor het eerst buiten! Ze lopen nu nog even bij de vleeskuikens maar volgende week krijgen ze een eigen verblijf met een grotere waterbak voor spetteren en spatten.

IMG477092751527335991.JPG