Winters Geplaatst: 14 december 2015 Geplaatst: 14 december 2015 Bericht verstuurd Frans. Dank je wel! Quote
Demier Geplaatst: 14 december 2015 Geplaatst: 14 december 2015 "Ik zou best wel eens willen proberen die te zaaien." Wat houdt je tegen Winters ? Ik moet mijn saracenia's nog fatsoeneren ofwel de dorre en slechte kelken en de oude bloemstengels verwijderen. Ik heb zo'n dorre bloem eens open gemaakt en zo te zien zit er bruikbaar zaad in al is er een redelijke kans op verbastering. Als dat geen bezwaar voor je is kun je van de 3 soorten die ik heb zaad krijgen. Zelf zaaien doe ik niet maar als tegenprestatie zou je t.z.t. eens kunnen laten zien wat er van geworden is. Hoi Frans,Mocht je nog zaadjes hebben,dan hou ik mij aanbevolen.Zelf heb ik een 30 soorten pepers in de aanbieding.gr Mat Quote
Frans Geplaatst: 14 december 2015 Geplaatst: 14 december 2015 @MatIk zal de zaden tussen jou en Winters verdelen. Geef via pb je adresgegevens maar door. In een paar peperzaden heb ik wel interesse maar dan wel alleen maar van milde pepers. Dus als je die hebt.. Nu nog even een paar foto's die laten zien dat ook sarracenia een goede insectenvanger is. Ze zijn gemaakt van de inhoud van een van de oude verwijderde bekers. De 'slachtoffers' zijn vrijwel allemaal viegen maar deze lijkt meer een soort wesp te zijn. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
RobO Geplaatst: 15 december 2015 Geplaatst: 15 december 2015 duitse wesp denk ik idd, die planten zijn wel reuze sterk zeg! Quote
speets Geplaatst: 15 december 2015 Geplaatst: 15 december 2015 Wauw!!! Dan ga ik toch ook maar Sarracenia's zaaien Ik vroeg trouwens vorige week bij Groenrijk of ze vleeseters hadden: "Nee".Toch stonden drie stappen verder, bij de moerasplanten, trays met tientallen Sarracenia's. Over tuincentra gesproken... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Winters Geplaatst: 15 december 2015 Geplaatst: 15 december 2015 Wow, die heeft goed zijn best gedaan! Haha Speets, die had waarschijnlijk niet zoveel verstand van vleesetende planten.Als je het hebt over vleesetende planten dan denkt men al gauw aan de Venus Vliegenval denk ik. Quote
Itoero Geplaatst: 17 december 2015 Geplaatst: 17 december 2015 Ik heb deze venus vliegenval gekocht in een tuincentrum.Toen ik hem gekocht heb, zaten er verschillende dode vliegen in halfgesloten valletjes.Je zit er nog een zitten.Ik heb de indruk dat er veel valletjes dood zijn.Er zit ook een val in een andere val.Er zijn wel nieuwe valletjes aan't groeien. Verwijder ik best enkele dode vallen?Of laat ik de plant doen? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Frans Geplaatst: 18 december 2015 Geplaatst: 18 december 2015 Ik zou het volgende doen. Dit is een al wat oudere plant zoals je o.a. kunt zien aan het restant van een bloemstengel rechtsboven op de foto. Hij bestaat daarom vrijwel zeker uit meerdere rozetten zodat je de plant na hem uit zijn potje gehaald te hebben voorzichtig kunt splitsen in meerdere delen. Die delen , probeer er bij het splitsen voor ieder deel wat wortels aan te houden , kun je dan als onafhankelijke plantjes weer oppotten. Voor je de afzonderlijke delen weer oppot kun je er de slechte en dode valletjes van verwijderen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 18 december 2015 Auteur Geplaatst: 18 december 2015 Inderdaad.Filmpje: Het voorjaar is hiervoor de beste tijd. Plantjes krijgen dan weer genoeg licht om te groeien.Gebruik alleen grond die voor vleesetende planten geschikt is. Zie ook: http://carnivora.nl/wiki/index.php/Dionaea_muscipula Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Itoero Geplaatst: 18 december 2015 Geplaatst: 18 december 2015 Het zijn 4 plantjes.Ik heb ze in tesamen in een pot gezet.Ik heb een groeilamp dus ze kunnen wel al wat groeien. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
speets Geplaatst: 18 december 2015 Geplaatst: 18 december 2015 Welke lamp heb je nu gekocht? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Itoero Geplaatst: 18 december 2015 Geplaatst: 18 december 2015 Ik heb de Groeilamp Led 126 SMD Leds 8w E27 gekocht.8 watt en 120 graden verlichtingshoekhttp://groeilampen-webshop.nl/groeilamp-led-126-smd-leds-8w-e27/ Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Itoero Geplaatst: 19 december 2015 Geplaatst: 19 december 2015 Ik heb de Heliamphora, venus vliegenval en Sarracenia.De venus vliegenval en Sarracenia maken tijdens de winter in de natuur een koude periode mee, ze houden een winterslaap.Maar is dat echt nodig voor de plant of mogen ze binnen onder een groeilamp blijven? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Frans Geplaatst: 19 december 2015 Geplaatst: 19 december 2015 Ik zou ze in ieder geval niet laten overwinteren omder een groeilamp. Dat lijkt me te warm voor een plant die winterrust nodig heeft.Bij mij overwinteren de planten in een lichte onverwarmde maar wel vorstvrije ruimte . In 'theorie' zouden de planten dan 's winters bovengronds moeten afsterven om in het voorjaar weer uit te lopen. Mijn ervaring met de sarrasenia's en de venus vliegenvalletjes is echter dat ze op deze manier niet bovengronds afsterven maar de winter alleen wat 'slapjes' doorbrengen. In het voorjaar komt dan een nieuwe groeiexplosie. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Itoero Geplaatst: 20 december 2015 Geplaatst: 20 december 2015 ok, dan zal ik ze hier tegen het raam zetten, daar is het toch wat kouder. Er zijn er die planten overwinteren in de frigo....de frigo-methode. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Frans Geplaatst: 20 december 2015 Geplaatst: 20 december 2015 Ook een plaatsje bij het raam kan voor overwintering wel eens te warm zijn Itoero. Bij mij staan ze zoals ik al zei in lichte en vorstvrije ruimte maar 's winters moet je dan toch denken aan temperaturen van ongeveer 10°C en lager. Inderdaad zo'n beetje frigotemperatuur dus . Verder moet je ervoor zorgen dat de grond tijdens de overwintering niet echt nat is maar alleen iets vochtig . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Itoero Geplaatst: 24 december 2015 Geplaatst: 24 december 2015 Ok, dat wordt dan voor volgend jaar. Ik ben er nu wel wat te laat mee denk ik. Ik heb een Sarracenia Rosea. Als ik water geef in de bekers blijft het water er in staan.Als ik een insect in een beker doe, moet er dan wat water in de beker staan of maakt dat niet uit? Ik denk dat het een Sarracenia Rosea is, maar het kan ook een Sarracenia Purpurea zijn...die lijken sterk op elkaar.De Rosea zou een dikkere lip en grotere hoed hebben dan de Purpurea.Dit is de mijne: Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
speets Geplaatst: 26 december 2015 Geplaatst: 26 december 2015 Wat een prachtige plant is dat! Wil ik ook Over dat "water gieten in de bekers":Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ik heb er wel veel over gelezen.Bestudeer die handleiding eens goed. Daar staat zó veel informatie! Bijvoorbeeld: "Mocht er op de een of andere manier geen vocht meer in de bekers zitten, door vervoer of andere oorzaken, dan hoeft het niveau niet met water te worden aangevuld. Dit aanvullen regelt de plant zelf namelijk." Ik kan me voorstellen dat water gieten zelfs helemaal verkeerd uitpakt. Er zit namelijk geen water in de bekers, maar verteringssap. Als je er water in doet, verdun je die sappen. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de vertering van dat insect. Die gaat als het tegenzit schimmelen of rotten, m.a.g.v.d. Ook deze deze site is zeer informatief en daar valt onder andere te lezen:"feeding your plant is the last thing you should be worrying about. Your plant only needs bugs if all its other horticultural requirements are being met. You should be worrying about the light, humidity, and water your plant is getting. Only once you have those things addressed and your plant is growing really well should you concern yourself with feeding it.". En er staat nog veeeeeel meer wetenswaardigs op die beide sites! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Itoero Geplaatst: 26 december 2015 Geplaatst: 26 december 2015 Bedankt voor de links!Dat klopt! Als je water in de bekers giet, verdun je de verteringssappen...niet doen dus Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
angela († maart 2025) Geplaatst: 27 december 2015 Geplaatst: 27 december 2015 Bij Ikea op dit moment verschillende vleesetende planten te koop. Quote
Frans Geplaatst: 27 december 2015 Geplaatst: 27 december 2015 Aha , ze zijn er dus weer. Hier kun je controleren of er voorraad in jouw vestiging is. Nederlandhttp://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30245379/ voor de belgenhttp://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30245379/ Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Flup Geplaatst: 27 december 2015 Geplaatst: 27 december 2015 Is het nu nog niet te vroeg om die planten al in huis te halen? Horen die geen winterrust te hebben? Niet dat het mij wat uitmaakt, ik ga komende week gewoon naar de IKEA. Vreselijke zaak is dat, maar dan kan ik het combineren met de vitrage enz. Helaas sturen ze geen planten op, hebben ze slim bedacht. Quote
speets Geplaatst: 27 december 2015 Geplaatst: 27 december 2015 (aangepast) Een paar weken geleden stonden ze ook al (nog?) op de Ikea-site. Voor €4,95 Ik word heel hebberig van de vvv, maar ik wacht toch maar even. In verband met de winterrust inderdaad Bovendien staat er een in de tuin te winterrusten.En ik hoop dat de Action binnenkort weer zaad verkoopt. Dat is nog veel leuker Edit: ik lees nu dat dat zaad van de Action Yakonplanten gaf 25 januari 2016 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 27 december 2015 Geplaatst: 27 december 2015 Zelf zaaien is inderdaad veel leuker. En een volop bloeiende plant ineens winterrust geven lijkt mij ook niet ideaal. Kortom, ik wacht denk ik ook wel. Winkelen in de IKEA, meubelboulevard en eigenlijk bijna alle winkels wel, is vreselijk. Kijken of mijn geduld het van mijn hebberigheid kan winnen. Quote
Demier Geplaatst: 27 december 2015 Geplaatst: 27 december 2015 Kan je deze in gewone potgrond zaaien?En kan dit begin januarie binnen bij de verwarming?gr Mat Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.