Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:
2 uren geleden, Arja zei:

Loosdrecht

Heb jij hier niet gewerkt? De Rading?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik had er een abonnement op de zelfpluktuin. 

Geplaatst:

O ok dan heb ik me vergist of twee mensen door elkaar gehusseld🙀 haha in ieder geval dacht ik aan jou ivm de Rading. Het is er erg strak geworden, en de planten die ze te koop hebben flink duur.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Eindelijk bezig met de voortuin bij huis. Ooit een vrij diverse insectvriendelijke tuin, maar inmiddels vooral geranium, oregano, vrouwenmantel en Irissen. En inmiddels flink wat gras tussen de planten, dus spitvorken en verwijderen is niet overbodig en ik heb wat vaste herfstplanten (herfstanemonen, asters) gekocht en wat nieuwe voorjaarsbollen die de bloeitijden weer wat moeten verlengen. En er staan nog wat pioenrozen al twee jaar in een pot te wachten.

Tijdens het opruimen werd ik me ineens bewust van een flink gezoem op een halve meter afstand. Bleek er een wespennest in de grond te zitten. Ze waren vrij vriendelijk tegen mij; ik ben maar 1 keer geprikt en dan heel licht. Dus met opruimen in die hoek wacht ik nog even. 

Het is de eerste keer dat ik dit nest opmerk, maar misschien hebben ze flink geholpen om muggen en vliegen uit huis te houden. 

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Graafwespen?

Die hadden wij vorig jaar ook in de grond, ze maakten er nog een hele grot van.

We hebben ze lekker laten zitten en dit jaar zijn ze niet terug gekomen, ik weet niet waar ze overwinteren.

Geplaatst:

Nee, graafwespen steken niet en zijn solitair.

Dit zijn gewone of Duitse wespen. Het nest zit waarschijnlijk in wat ooit een muizenhol was.

Maar tot nu toe geen last van gehad (en nog niet, ik snap sowieso al die hysterie niet tenzij een nest op een verkeerde plek zit, slaapkamer ofzo)

Alle werksters gaan straks dood en als het winter is stop ik het gat weer dicht, geen probleem.

Bij wespen overleeft alleen de koningin; ze zoekt een plek om te overwinteren en het daaropvolgende jaar begint ze een nieuw nest.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

• 5 weken later...
Geplaatst:
9 uren geleden, Rookie zei:

Groente eet ik alleen nog maar uit eigen tuin,

Knap hoor! Wij eten echt heel veel verschillende groente, ook groente die niet zo gemakkelijk te zaaien is bij mij. Ik koop b.v. wel elke week paprika's, als ik die in mijn tuin zou moeten verbouwen, dan kan ik niets anders planten. Toch 3 paprika's minstens in de week. Elke week wel een broccoli, courgette of wortels b.v.
150 paprikas, 20 Broccoli, 25 courgettes, 25 bossen wortels. Een voorbeeld, gaat mij echt niet lukken.......😳

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
Op 13-10-2024 om 21:41, Petrasmoestuin zei:

150 paprikas, 20 Broccoli, 25 courgettes, 25 bossen wortels. Een voorbeeld, gaat mij echt niet lukken.......😳

En t moet ook niet allemaal tegelijkertijd rijpen 😂

En zelfs bij een grotere tuin zou je onder normale omstandigheden niet jaarrond alles kunnen blijven kweken. Wellicht dat @Rookie seizoensgebonden groenten eet (of inmaakt oid).

Geplaatst:
10 minuten geleden, EdelSpint zei:

En zelfs bij een grotere tuin

Het is mijn eerste jaar en ik had heel veel verschillende groente geprobeerd, veel is gelukkig ook gelukt in de eerste maanden.
Daarna is het slechter weer geworden, ik heb schijnbaar te veel water gegeven (ik heb nu een vochtigheidsmeter) in de verkeerde aarde die te veel vocht vasthoudt en ik heb een tuin met veel insecten en vogels. Ook veel kasplatruggen die ik in huis regelmatig tegenkom en die ook van mijn planten eten merk ik nu. Na de slakken dit soort krengen.
Maar volgend jaar ga ik meer zaaien van groente die het bij mij goed doen, ik ga geen grote risico's meer nemen. In het najaar lukt er bij mij een hoop niet meer.
B.v. de snijbiet vol gaten, in het voorjaar heb ik er bijna geen last van. Dus daar houd ik dan rekening mee, dat ik die veel in het voorjaar zaai en dan in de vriezer bewaar.

Geplaatst:

Leuk te lezen @Petrasmoestuin welkom in de hobby.

Geen enkel jaar lijkt op de vorige, en het is elk jaar weer uitproberen wat werkt. Dat maakt het ook wel weer leuk en spannend. Het is goed om risico's te spreiden / niet al je eieren in 1 nest te leggen. Dus lekker veel verschillende dingen zaaien en op verschillende manieren. Het is niet erg als iets niet lukt. In ieder geval kijk ik er zo naar.

Geplaatst:

Ik eet alleen maar seizoensgebonden groenten.

Wij eten ook "eenvoudige, doch voedzame maaltijden", het zijn geen culinaire hoogstandjes, maar wij vinden het lekker.

Ik vind de groente uit mijn tuin zo lekker, veel lekkerder dan uit de winkel, dat ik daar niet veel meer aan doe.

Een lekkere andijvie-, of spinaziestamppot of een frisse salade met verse ingrediënten, is voor ons prima.

En de rest van de groente conserveer ik voor de winter.

Geplaatst:

Ik ben ooit een ( niks te maken met vermageren) dieet begonnen van ene dokter van As ( ik had een lezing van haar bezocht) die promootte het eten van veel voeding met een lage glycemische index. En minstens een kilo daarbinnen vallende groente per dag. Het duurde even voordat je dat lukte. Ik volg dat allang niet meer maar eet nog steeds zoveel mogelijk groente.

Ik merk dat ik me echt niet senang voel als ik niet aan een pond kom haha het is ook een mindset. 

Ik werk dus nu de andere kant op, minder, minder😉

Geplaatst:
18 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

kasplatruggen

Oh, ik dacht dat dat gewoon duizendpoten zijn, die op zich carnivoren zijn..

En de miljoenpoten herbivoren.

Geplaatst:
21 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

de snijbiet vol gaten

Dat verbaasd me, wat voor gaten? Slakkenvraat of aardvlooien zoals bij de paksoi e.d. snel gebeurt? Die aardvlooien zijn de reden dat ik in plaats van paksoi en chinese kool e.d. maar Snijbiet zet gezien deze eigenlijk bijna nergens last van hebben.

En water geven is eigenlijk niet zo vaak nodig als je misschien denkt. Heb hier geleerd over de capillaire werking waardoor vocht van onder naar boven wordt getransporteerd. En door teveel water geven kweek je zwakke plantjes. Het is beter als ze zelf op zoek moeten zodat ze een mooi diep wortelgestel maken ipv een oppervlakkige.

Als het extreem droog en heet is, is het natuurlijk anders.

aangepast door Erny

Geplaatst:
14 uren geleden, Rookie zei:

Wij eten ook "eenvoudige, doch voedzame maaltijden"

Je hebt groot gelijk hoor! Het is een hobby van mij om allerlei recepten uit te proberen en die pas ik dan vaak wat aan, omdat ze niet altijd kloppen (dingen vergeten te schrijven b.v.) Ik zie hoeveel tijd dat kost, vanmorgen ook weer, door mijn medicijnen heb ik constant trek in iets, dus even een appelgebakje gemaake met appelmoes, noten en amandelspijs in bladerdeeg en amandelschaafsel erover. Ik vind gekocht gebak in 95% van de gevallen niet lekker, maar ja, ik sta wel weer zo'n 3/4 uur in de oven. Ik moet nu eenvoudiger gaan eten.  Af en toe zie je nog recepten van mij, straks soms ook nog van vorig jaar hoor. Want ik red het niet meer met de tijd. 

Geplaatst:

Jouw recepten zien er altijd prachtig uit en ik weet zeker, dat ze ook heerlijk zijn.

Ik ben alleen niet zo van dat "lepeltje van dit en lepeltje van dat".

Als een recept meer dan vier of vijf ingrediënten heeft, sla ik het al over...

Ga jij wel een beetje op jezelf letten @Petrasmoestuin?

Geplaatst:

Ik ben ooit wel begonnen met koken met weinig ingrediënten (met kookboeken zoals die van Jamie Oliver of Chickslovefood) maar vaak kom ik op meer uit. 
Zo zag ik net een recept met een pakje gekruide passata waarvoor ik speciaal naar de winkel moet en dan denk ik: ik heb tomaten (uit eigen tuin of gewone passata in de voorraadkast) en kruiden. Dat zijn dat op papier weer extra ingrediënten maar de kast of de tuin in duiken kost mij minder energie.

Hetzelfde denk ik bij een kruidenmixen waarvan ik alle losse kruiden in huis heb. In het begin ontbrak er nog wel eens 1 ingrediënt maar dan koop ik die liever los dan een dure kruidenmix die in de kast blijft liggen als het recept geen succes is. Zo heb ik in de loop van de jaren een kruidenla vol met kruiden verzameld en grijp ik zelden mis. Voor recepten die regelmatig op tafel staan maak ik wel een eigen kruidenmix want een eetlepel kruidenmix is veel makkelijker dan lepeltje van dit en lepeltje van dat. 

aangepast door loes

Geplaatst:

@loesdat van die kruiden herken ik wel.  Hier ook een kruidenla vol verschillende kruiden. Alleen nog geen eigen kruidenmix gemaakt.  Zal ik eens gaan doen. Lijkt me ook makkelijker. Bedankt voor de tip. 

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Een mooi nieuw jaar medetuiniers

Veel pompoenen en andere groente gewenst

FF6E389A-CB18-4E9A-AAAC-29FFA054689F.jpeg

Geplaatst:

20241231_171051.thumb.jpg.fb380bdb7f37644a44dcbcdf16126285.jpg

Geplaatst:

Een goed jaar toegewenst en een mooi moestuin seizoen gewenst.

Geplaatst:

Ik wens jullie een geweldig moestuinjaar zonder veel ongedierte 

Ongedierteof deze..Het wemelt van de slakken, waarom zijn het er soms zo veel? - MAX Vandaag

Geplaatst:

De beste wensen voor 2025! Dat het een mooi jaar mag worden met veel lekkere oogsten en minder slakken dan vorig jaar. 

Het zonnetje schijnt hier vandaag en mooie blauwe lucht. 

Geplaatst:
Op 14-9-2024 om 19:06, woldistel zei:

Duitse wespen.

Waarom Duitse wespen? Ik zag heel veel laag lopende/vliegende wespen dit jaar. En mijn hond hapte er elke keer naar en ik was bang dat ze gestoken werd. Maar dat is een speciaal type wesp begrijp ik? Wij wonen in Duitsland, dan hebben wij er meer last van?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.