Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:
... Ik denk dat de bladeren van de bollen zich weer terugtrekken bij grote kou maar weet het ook niet zeker..

nee toch?

(doet me trouwens ergens aan denken... )

Geplaatst:

Ik heb ze in kluwen gepoot, en als ik zo nu het bovenkomend blad zie zijn het de Anemonen en de Alliums die nu vrolijk boven komen. De tulpen, krokussen en narcissen dan weer niet.

Geplaatst:

Gisteren van een colega zaad gekregen voor volgend jaar en van een goede kennis een fles kruiden azijn en 3 kleine flesjes kruiden olie in een houten kratje alle flesjes zijn met beugel.

Geplaatst:

Lekker " gespeeld" met zoonlief! image80661382300181.jpg

Geplaatst:

Ja Sovrese, is wel normaal. De alliums zullen wel schade aan het blad ondervinden met strenge vorst, maar weer verder gaan in het voorjaar. Tenzij ze echt kletsnat staan de winter door, daar kunnen ze niet tegen.

Geplaatst:

Ik zag dat enkelen van mijn bloembollen (volgens mij de narcissen) ook al omhoog aan het komen waren.. Ik hoop maar dat het goed komt!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Leuke pompoenen Jo..we vergeten het gewoon door het mooie weer, maar het is bijna Halloween!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ben druk aan het bijlezen na mijn heerlijke vakantie, maar wil deze vakantiefotos even met jullie delen, mijn vijgenbomen hebben een minderwaardigheidscomplex vergeleken deze fantastische exemplaren! Veel (en lekkere) vijgen eraan!

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

Geplaatst:

Ik ben druk aan het bijlezen na mijn heerlijke vakantie, maar wil deze vakantiefotos even met jullie delen, mijn vijgenbomen hebben een minderwaardigheidscomplex vergeleken deze fantastische exemplaren! Veel (en lekkere) vijgen eraan!

IMG564341211382386497.JPG

IMG562389411382386670.JPG

IMG564812111382386463.JPG

IMG564622131382386740.JPG

Geplaatst:

Debje....waar was het zo mooi?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ibiza! Echt een aanrader buiten t hoogseizoen

Geplaatst:

Oh ik heb toch zo lekker gekookt vandaag! Tarte tatin van flespompoen met pompoenpitten en tijm. Heerlijk dat gecarameliseerde en dat hartige samen, nommmmm!

Geplaatst:

Mooi Debje duif!

Dus al het blad was er al af voor er geoogst werd? Ken ik niet uit Kroatië, daar zit al het blad altijd nog aan de boom tijdens de oogst, ook hier in Hongarije meestal.

Geplaatst:
Oh ik heb toch zo lekker gekookt vandaag! Tarte tatin van flespompoen met pompoenpitten en tijm. Heerlijk dat gecarameliseerde en dat hartige samen, nommmmm!

Klinkt goed Mijke!

Deel je het recept??

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Zo ff een bakkie leut

Vanmiddag op vakantie naar tessel

Nu bijna de auto ingepakt

Lijkt wel of je met een heel circus weggaat met zo'n kleine baby

Mijn vriend een tas, ik een tas en de baby de hele kattebak met al z'n spul pfff

Hopen dat ik niks vergeten ben

Alvast een heel fijn weekend gewenst mensen en tot maandag!

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Geplaatst:

Fijne vakantie!

edit: gewijzigd

Geplaatst:

Klinkt goed Mijke!

Deel je het recept??

Sure!

Het is een recept uit het (fantastische!) kookboek 'Homemade summer' van Yvette van Boven. Ik heb het recept enigszins aangepast aan mijn smaak, skills en de ingredienten die ik in huis had. Het recept is namelijk origineel met aubergine. Ik lust geen aubergine, maar in dit recept is ie goddelijk! Dus toen de flespompoen die we laatst probeerden niet zo heel erg lekker was dacht ik; goh, misschien is ie dan net als aubergine in dit recept ineens wel lekker? En inderdaad! Zo heb ik het gemaakt:

Ik had de hals van een flespompoen over, die heb ik in plakjes van +- 3mm gesneden. Dan een bakplaat met flink olijfolie ingesmeerd en daarom de plakjes naast elkaar uitgestald. Bestrooi ze aan beide kanten zeer royaal met zout en peper uit de molen. Zet ze dan 20 minuten op 200 graden in de oven, halverwege even omdraaien.

Maak het deeg: gooi 150 gram bloem, 75 gram roomboter, een snufje zout, een halve theelepel gedroogde tijm en 1 ei bij elkaar. Kneed dit flux tot een samenhangend deeg, maak er een bal van en zet in de koelkast. Niet langer doorkneden dan nodig; hiervan wordt het deeg zwaar.

Dan snij je 1 grote ui in halve ringetjes en fruit dit in de koekenpan met wat olijfolie, peper en zout tot ze beginnen te carameliseren (lichtbruin worden en zoetig gaan ruiken).

Als alles klaar is pak je een ronde bakvorm, deze vet je flink in met olijfolie, en de bodem bekleed je met bakpapier, wat je ook weer invet. Strooi hier een handjevol pompoenpitten overheen, wat tijm, en nog wat peper en zout. Dan leg je de flespompoentjes er op, en daar overheen verspreid je de ui. Bestrooi met zeer flink tijm en eventueel ook wat gedroogde rozemarijn. Pak dan een nieuw vel bakpapier, leg hier je deegklomp op en duw dit met de hand uit tot dat het ongeveer de grootte en vorm heeft van je bakvorm. Het hoeft absoluut niet perfect te zijn. vooral niet bij de randjes; hier kan het gecarameliseerde sap dan lekker intrekken en dat wordt echt heerlijk juist. Leg het deeg in de vorm en zet het geheel ongeveer 35 - 45 minuten in de oven op 180 graden, tot het deeg gaar en lichtbruin is en je aan de randjes het sap ziet borrelen. Laat de taart 5 minuten rusten voordat je hem omkeert op een bord.

Je kunt het dus ook met aubergine maken, dan gebruik je pijnboompitjes ipv pompoenpitten. In het originele recept gebruik je 2 hele aubergines en dubbel zo veel deeg, maar dat vind ik niet lekker, omdat alleen de bovenste laag gaat carameliseren blijven de lagen die er onder zitten relatief smaakloos en wordt het vooral veel glibber (precies de consistentie die zo typisch is voor aubergine en die ik niet lust). Ik zorg dus dat er 1 dun laagje aubergine of flespompoen in de pan ligt en 1 dun laagje deeg. Zo kun je het niet echt eten als maaltijdtaart, maar wel perfect als voorafje, lunch, of, in kleine stukjes gesneden, als borrelhapjes. Volgens Yvette hoor je er dan als het uit de oven komt nog feta overheen te kruimelen, maar persoonlijk vind ik dat niet echt iets toevoegen, dus dat laat ik achterwege. Eet smakelijk!

Geplaatst:

Voor die gene die miss geintresserd zijn, a.s. Zaterdag ongeveer in de 20 minuut van de uitzending bij eigen huis en tuin zijn ze op bezoek bij vreeken zaden.

Miss wel leuk voor die gene die er wel van gehoord hebben het nu een klein beetje kunnen kijken hoe het er uit ziet, ik weet wel dat zij in de achtertuin (tuintje) gefilmd hebben.

Geplaatst:

Gisteren vlogen er weer grote vluchten kraanvogels over..dit is het "beste" shot wat ik van ze kon nemen...IMG434281841383381266.JPG

Geplaatst:

Vind dat altijd een mooi gezicht van de trekvogels

Geplaatst:

KIJK, ons nieuwe fornuis! We koken 7 maanden per jaar buiten op een houtvuurtje en verder binnen op Butaangas, maar dit is toch wel erg fijn nu

DSC0212865791383403631.JPG

echtwaar, wat ik ook doe dat kreng blijft op zijn kop ... op zijn zij heb ik ook al voor elkaar gekregen maar in de juiste stand lukt mij niet... sorry...

Geplaatst:

Wow! Ik moet ook wel lachen om je plafondverwarming

Geplaatst:
Geplaatst:

dat moet je niet onderschatten hoor, een warm plafond een warme kont... of zo iets...

Geplaatst:
KIJK, ons nieuwe fornuis! We koken 7 maanden per jaar buiten op een houtvuurtje en verder binnen op Butaangas, maar dit is toch wel erg fijn nu

AAA-FornuisPiroska29041383409726.jpg

MOOI FORNUIS!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.