zonnetje Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Tot nu toen hebben we de tomaten in de tunnel en kas gezet maar wilde volgend jaar er ook buiten zetten .Heeft iemand hier ervaring met tomaten buiten ? Welke soorten doen het buiten het beste ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zonnetje Posted September 18, 2012 Author Share Posted September 18, 2012 Bij ons op de tuin zet niemand tomaten buiten omdat het volgens hun niet mogelijk is ,maar ik lees andere dingen dus het kan toch gewoon buiten tomaten .Op ons tuinpark zitten de meeste mensen al over 20 jaar en die doen nooit iets nieuws .Maar nu we bezig zijn met onze tuin aan te passen meer ruimte voor groenten wilde ik graag tomaten buiten proberen .Wie heeft dit al gedaan .? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gem Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Mijn tomaten planten...kweeksetje van de Action...staan bij mij op het balkon en ze doen het prima.Moet er wel bij zeggen dat ik mijn balkon pal op het zuiden heb zitten en door bovenburen is het ook nog een klein beetje meer beschut tegen regen. Quote ~I believe in God, only I spell it Nature~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
suikerbuikje Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Bij mij staan er 6 planten in potten onder een afdakje maar de opbrengst is niet echt goed helaas. Een paar tomaatjes van elke plant. Er zitten nog wel tomaten in maar of die nog rijpen, ik weet het niet. Maar mijn tuin is op het oosten en ik denk dat dat behoorlijk verschil uitmaakt. Mijn moeder heeft op haar balkon op het zuiden 1 plant en daar zitten enorme vruchten in. Beschutting, zon en warmte is belangrijk denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Bij mij is de tuin ook op het zuiden,en de tomaten hebben het er prima gedaan. veel opbrengst van de tiny tim, millefleur,maar ook van de red cherry large. Heb heel de zomer geen tomaten hoeven kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Ik heb zeer slechte ervaring met tomaten buiten; best grote vruchten, maar voordat ze kans krijgen af te rijpen zit er phytophtora in en rot alles weg. Dit wordt vooral veroorzaakt door direct op de planten vallend regenwater. Voor volgend jaar ga ik een afdakje maken van doorzichtig golfplaat waar ze dan onder komen. Lukt het dan nog niet, dan nooit meer tomaten buiten voor mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Bij mij is de tuin ook op het zuiden,en de tomaten hebben het er prima gedaan. veel opbrengst van de tiny tim, millefleur,maar ook van de red cherry large. Heb heel de zomer geen tomaten hoeven kopen. geen pyth dan? Hier ook op het zuiden.. Nu pyth in tiny en millefleur en gardenners delight. [niet in m'n fuzzy wuzzy ]Of staan ze ergens onder? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Zonnetje: wat Erwin schrijft. Zeker op een volkstuincomplex zijn tomaten buiten zonder overkapping en zonder spuiten gedoemd te mislukken. Vooral door phytopthora. Verschilt per jaar wanneer de ziekte toeslaat maar meestal is dat zo rond juni-juli en dan kan je voorstellen dat er nog niet zo heel veel rijpe tomaten aanzitten Bij huis wil het soms wel lukken is mijn ervaring (weinig-geen phytopthora). Dit jaar 3 tomatenplanten in de siertuin staan en die hebben namelijk geen last gehad van de phytopthora. Je kunt dus het advies van de mensen op het tuinpark overnemen. En anders toch gewoon eens proberen, maar dan wel voor er bij en voor de zekerheid toch tomaten in de kas planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Ik heb de World's Smallest Tomato buiten gehad deze zomer, 3 stuks en ze deden het perfect. Toegegeven, het waren vanwege de regen niet de mooiste planten, maar ik heb er heerlijke tomaten van gegeten! Bij mij stonden ze lekker de hele dag in het zonnetje, zonder afdak. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Nee heb totaal geen enkele ziekte gehad, ja ze staan wel onder een klein afdakje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Ik heb heel veel tomatenplanten en soorten zowel buiten als in de kas. Zit niet veel verschil in opbrengst in. Beiden deden en doen het goed. De buitentomaten hebben wel iets eerder phytopthora gekregen, maar met steeds meteen alle aangetaste bladeren wegplukken houd ik het nog steeds goed onder controle. Ik heb in verhouding maar een paar aangetaste tomaten gehad tot nu toe.Maar dat is dus inderdaad bij huis. Op een complex waar phytopthora waarschijnlijk meer heerst zal het vast moeilijker zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zonnetje Posted September 19, 2012 Author Share Posted September 19, 2012 Dus gewoon een afdakje er boven zonder zijkanten helpt veel ,nu dat is wel te doen .Zal met mijn man overleggen waar dat kan staan wel in de zon natuurlijk .Dus volgend jaar tomaten buiten en binnen en lukt het niet dan heb ik pech. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Velt noemt in de tomatenzaden soorten, "Hellfrucht" een goede buitentomaat. ook "potager de vilvorde": heel resistent tegen ziekten en goed aangepast aan vochtig weer. Iemand ervaring met deze soorten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GWB Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Bij mij op de volkstuin is Fytophtora het grote probleem bij de buitentomaten. Van de zes tomaten die ik buiten gezet had, zijn er eind juli al 5 kapot gegaan - nog voor de eerste vruchten geplukt konden worden. Eén heeft het min of meer overleeft en daar kon ik zowaar vorige week één vleestomaat vanaf halen! (Marmande). Ik had ook wat tomatenplanten in de achtertuin gezet, in potten. Die hebben het stukken beter gedaan omdat ze geen Fytophtora kregen. Dat waren cherry en peertomaatjes. Dus of het wel of geen succes wordt om buiten tomaten te telen zal met name afhangen van of je er in slaagt om de Fytophota weg te houden. (afdakje tegen de regen maken zodat de bladeren niet nat worden, óf weg houden uit een gebied waar de schimmel veel voorkomt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Buiten: gewoon doen, mits niet op, of in de buurt van een volkstuin / aardappelveldje. Buiten, sinds 2007, nog nergens last van gehad (op een beetje meeldauw, pas bij het afrijpen van de allerlaatsten, na)(balkon, zonder afdakje, niet in de buurt van volkstuinen) Ik ben even in mijn foto archief gedoken: 2007: Marande; 2008: Balkonstar 2009: Balkonstar; 2010: Balkonstar 2011: Balkonstar; 2012: Roma Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Ik heb mijn eerste jaar met tomaten ( dit jaar dus ) beide gedaan. Een aantal in een klein kasje ( zo'n 'Lidl'-ding ) en stuk of 9, allemaal verschillende soortjes. Dezelfde soortjes hebben ook allemaal een plant buiten gehad. Red cherry large ( hobbyzaden.nl ) heeft het buiten het beste gedaan. Ook yellow pear heeft het buiten prima gedaan. Sowieso had ik geen tomaten of aardappelen ziekte erin. Zit wel op een complex. Een paar andere soortjes bleken alleen maar iets van leuke oogst binnen te geven.Mijn buurman op de tuin heeft mij van het voorjaar een russische tomaat gegeven als plant. Hij heeft de tuin er vol mee staan. Mooie heerlijke rijpe tomaten. Hij oogst nog. Wel het laatste ja. Het wordt ook te koud he ? Ik heb er nog 1 tomaat van hangen, denk niet dat ie het buiten tot rijpheid redt. Dan maar niet. Ik zou zeggen: het ís te doen. En als we nou een perfecte zomer zouden krijgen , dan helemaal wel. Maar zekerder en beter is in de kas. Helaas blijft dat wel staan ja.Smaakverschillen met binnen of buiten heb ik niet kunnen ontdekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted September 19, 2012 Share Posted September 19, 2012 Je moet geluk hebben. Bij mij op de tuin plant heeft ook bijna niemand tomaten. Het heerst en dat heb ik bij de aardappels wel gezien. Maar ik heb drie rassen buiten gezet die me sterk leken, waaronder moneymaker. Prachtige planten, vol met tomaten en vooral toen de eersten begonnen met rijpen kwamen velen bij mij kijken hoe ik dat toch weer voor elkaar kreeg. Maar toen werd het kouder, het weer was wisselvallig, ik weet het niet meer precies, maar op een gegeven moment zou de zomer los gaan breken. Maar net in de paar laatste dagen voor de voorspelde warmte en droogte sloeg bij mij phytopthora toe. Ik plukte alle balderen weg en hoopte op dat de warmte een dag eerder dan voorspeld kwam. Helaas, de laatste dag voor de droge periode was er geen hgouden meer aan. Ik wist niet dat deze ziekte zo snel toe kon slaan. Geluk dus dat ik al vroeg tomaten buiten had staan. Ik plukte in ergens begin juli was het geloof ik, nog enkele tomaten van de planten. Toen de ziekte uitbrak heb ik alle halfgekleurde tomaten nog geplukt, maar die werden allemaal zwart. Geen geluk dus met het weer. Ik ben er van overtuigd dat als het die laatste week beter weer was geweest ik een enorme oogst binnen had kunnen halen, vooral ook omdat het weer daarna toch wekenlang goed is gebleven. Een restplant die ik gelijktijdig in de tunnelkas heb geplant is bezweken onder de vruchten en groeit liggen vrolijk verder. Hier pluk ik nog steeds om de drie dagen tien tomaatjes van. Geloof van het balkonras Balcony nogwat. De vruchten liggen op dr grond maar rijpen prima af en zijn gezond. De tunnel is dan ook erg droog, ik geef water in ingegraven potten. Volgend jaar toch weer buiten proberen, maar wellicht met een afdak. In de tunnel zet ik er wat meer, maar met een dergelijke productie hoef ik maar enkele planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts