Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De eerste boerenkolen! Ik had er 6 op de moestuinforumdag gehad van Margareth, drie ervan gingen al snel dood ( de afwijkende soorten) de andere drie gewone boerenkool is goed gegroeid. leve de Ikea gordijn ook..ik heb een goede oogst in zicht. De stamppot smaakte heerlijk trouwens..met niet al te fijn gehakte kool, die een nacht in de vriezer is geweest ( En daarna alleen bevroren fijngeknepen) lekker donkergroene stamp..met worst van een goede slager...zooo lekker!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

duitse varkenshaasjes met bosui en sesam en porcini, duitse aardappeltjes (we waren een dagje in Duitsland om zuurkoolpotten te kopen en wat Yacon knollen) en broccoli, rabarber met yoghurt

Geplaatst:

Spinazie in een kruidig deegjasje (frituur) met een soort dikke dragonsiroop - een onverwacht goede combi! (was een ongelukje - dacht dat ik tamarinde chutney uit de vriezer had gehaald ) en verder indiase aubergine en groentecurry en pittige kip (kip dan weer niet uit de tuin, pittig wel)

Geplaatst:

Heerlijk ontbijtje met sap dat we eergisteren haalden bij MergenMetz, wat een aardige mensen zijn dat

Ze hebben wat varkentjes, een mooie moestuin, een mooie kas, een prachtige cursuskeuken, recyclen afvalwater in een vijver die nu al vol salamanders zit en zijn bezig met een eetbare bostuin.

Straks een broodje met hun rabarberjam om de kunst af te kijken

Geplaatst:

en vanavond een soepje met courgette voor de bite, beetje wortel voor het zoetje, stukje broccoli voor het koolsmaakje, beetje bouillon, beetje room, nootmuskaat P&Z en dan in de magimix

bloemkool, kaassausje, gebakken aardappeltjes, verse worst

cake met eigen pruimenjam bovenop

Geplaatst:

een witloofsalade met gekookt eitje en aardappelen.

Deze middag maar eens wat sla of rucola op de boterham, want heb gisteren al de dingen die kunnen bevriezen uit de tuin gehaald.

Geplaatst:

Gisteren poging 2 van gekookte turkse raket. Het was te eten maar dat was het dan ook. Komt er niet meer in. Nog een poging in het voorjaar met gebleekte topjes en als dat het niet is gaat hij er genadeloos uit!

Wel lekker: de laatste olijfkomkommers (ook de mini's) in een knoflooksausje over de aardappelen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

nu net, écht nu net, getikt met volle mond en de kruimels op de toetsen :

plakje bitterkoekjesamarettocake (zo hé, als je dat nou eens op drie keer woordwaarde legt ) (bouwpakket van de Zandhaas ) met likje aarbeienjam

Geplaatst:

Pompoenpannenkoekjes en met de rest een pompoencake gemaakt.

Een likeur gemaakt met speculaaskruiden,en ik hoop dat ik dan de Becherovka smaak kan benaderen.

Geplaatst:

From the Fridge:

knolselderij-kerrie soepje, pasta met tomaat en gehakt, bleek-( hoezo bleek? nou ja, best wel donkergroene-) selderij met kaas en piepkleine blokjes grillworst, thee met speculaassietoe (wie zong dat ook alweer? koekietoe...etc.)

Geplaatst:

"Opruim"soep : oftewel... van alles dat op en verwerkt moest worden....

Ben 'm nu aan het eten en hij is me toch een potje lekker!!!

Met spaghettipompoen/gele courgette/yugo fingerfruit/ wortels/tomaat/paprika/ heel veel knoflook/uien/grote peper Padron/basilicum + peper/zout/olijfolie/scheutje maggi/ tomatensap/ lente-ui/ bouillonblokje.

Was van plan om 'm nog te blenderen... (want alles in grote brokken erin gemikt) maar kon niet wachten en hij blijkt dus nu juist helemaal perfect te zijn.

Maarre... hij is nu vast wel een beetje afgekoeld dus ik eet ff verder...

Geplaatst:

Gisteren hete bliksem. Aangezien er geloof ik wel 1000 recepten voor hete bliksem bestaan hier die van mij:

Flink veel selderijknol klein snijden en in een pan doen. Vervolgens geschilde aardappelen er bij en aan de kook brengen. Na een minuut of 10 koken twee geschilde appels in stukjes en een geschilde peer in stukjes er bij en nog een kwartiertje koken. Ondertussen gerookte spekdobbelsteentjes bakken. Tenslotte de hete bliksem afgieten, stampen en de gebakken spekdobbelsteentjes er door roeren. geen zout toevoegen, het spek geeft zout genoeg. Errugggggggggggg lekker!

Vanavond pompoensoep, gisteren zo'n gigapan gemaakt dat we dat donderdag ook weer gaan eten.

Geplaatst: (aangepast)

@Erwin 1964: Hmmm, klinkt goed, gaan we vanavond eten: hete bliksem van Erwin maar zonder peer wegens geen peer.

Is dit dan recept 1001?

edit:

1 kg aardappelen, laatste juni oogst

500 g knolselderij, vers uit de tuin

blaadje laurier

samen 15 minuutjes gekookt, dan afgegoten

500 g moesappels, Goudreinet en Bramley's , apart even gekookt, aan het eind erbij geroerd

tóch 250 g peer, Doyenné, niet gekookt in kleine stukjes, van de buuv (dank je buuv ), aan het eind erbij geroerd

250 g spekjes zachtjes uitgebakken, aan het eind...jajaja

snufje peper, snufje nootmuskaat, flink snufje roomboter, snufje rode wijn in glas om beter te kunnen koken (zeg ik altijd tegen mijn echtgenote )

gehaktballetjes a la Johnnie Boer, baksju aangemaakt met beetje ketchup, beetje oystersaus, beetje meel voor beter in het kuiltje schenken

aangepast door Gast
Geplaatst:

Gisteren spaghettipompoen ( met gehakt en spaghettisaus)

Vandaag de - denk ik- laatste sla uit de tuin met courgettekoekjes en een snitzeltje!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...