Suus1 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Anderhalve week geleden heb ik mijn weeuwenteelt bloemkool en spitskool gezaaid. Ik kreeg toen vragen wat weeuwenteelt precies is, en het leek me leuk om de foto's van vorige winter met jullie te delen. Vorig jaar probeerde ik het voor het eerst, en het was een groot succes. Alle planten leverden een prachtige bloemkool op! Ik heb elke twee weken een foto gemaakt van de planten (dat doe ik niet standaard hoor maar ik was nieuwsgierig hoe de teelt zou gaan!). Ik zaai mijn weeuwen half september tot eind september. Voor de bloemkool gebruik ik het ras Alpha en voor de spitskool Express. Het is de bedoeling dat de plantjes de hele winter koel staan (maar wel vorstvrij, hoewel ze in mijn ervaring wel -1 graad kunnen hebben) en redelijk droog. De planten staan (bijna) stil en in het vroege voorjaar gaan ze dan groeien. Half maart kunnen ze de tuin in en in mei/juni eet je je eigen bloemkool! Zo zagen de bloemkoolplantjes er uit op 28 november:En 12 december:En weer twee weken later, 26 december. Je kunt zien dat ze iets groeien, maar niet veel.Onderstaande foto is van 9 januarien 23 januari: Al die tijd stonden de planten in de onverwarmde kas. Als het iets vriest gooi ik er vliesdoek overheen, maar bij matige en strenge vorst zet ik ze tijdelijk in de schuur (waar het 4-5 graden is). Zie onderstaande foto van 6 februari. Half februari worden de planten verplant in potgrond en begin ik met water geven. Ook al is het nog vroeg in het jaar, ze groeien dan toch heel snel. 20 februari: de laatste foto van 5 maart:Ze stonden toen overdag al buiten om af te harden. Een week later gingen de ze grond in; de helft onder vliesdoek en de helft gewoon buiten. Echt heel makkelijk dus, en een aanrader voor iedereen die een kasje, platte bak of een koude schuur (met groot raam) heeft. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 prachtig! ik wil het nu ook proberen want mn winterbloemkool is mislukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Mooi dit topic je hebt dat lekker bijna geen last van rupsen!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suus1 Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 (edited) Klopt, goede aanvulling geedee! Geen rupsen en ook geen last gehad van knolvoet (terwijl er veel knolvoet op mijn tuin is. Kan het zijn dat zich dat pas manifesteert als het warmer is?). Duiven waren wel een probleem: in maart is er nog weinig groens voor ze en de koolplantjes zijn een lekkernij. De planten die niet onder vliesdoek stonden had ik beschermd met een emmer zonder bodem. Ging prima. Edited September 25, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Als je ze gewoon opkweekt in potaarde kan ik me voorstellen dat je weinig last van knolvoet hebt. Na wat ik heb gelezen is dat de aanbevolen methode om met knolvoet in de grond toch kool te kunnen telen. Opkweken in pot en pas uitplanten als de plant een goed wortelstelsel heeft. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suus1 Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Kruidje, zo doe ik het ook - ik zaai alles voor en verplant dan in vierkante 10? cm potten met potgrond. Pas daarna gaan ze de moestuin in. Ondanks dat heb ik nog veel last van knolvoet (behalve dus bij de vroege teelt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Suus op welke datum dit jaar precies heb je de eerste bloemkool dan geoogst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Goh Suus, je brengt me op ideeën. Ik heb wel een vraagje.Waarom zet je de plantjes eerst in hele kleine potjes, om ze daarna in 10 cm potjes over te zetten? Waarom gaan ze niet gelijk in de grotere potjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suus1 Posted September 25, 2012 Author Share Posted September 25, 2012 Bio-fee: goede vraag, ik weet niet waarom ik ze niet rechtstreeks in grote potten zaai. Nooit aan gedacht. Nu breng je mij op een idee Borsalino: de eerste bloemkool oogstte ik op 28 mei en de laatste op 10 juni. Niet veel verschil dus tussen de planten onder vliesdoek en die in de open lucht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Ik heb nog even gezocht en in het 'Handboek Ecologisch Tuinieren' staat ook dat bloemkool er van houdt om overgepot te worden.Nou vind ik dat nogal een vage omschrijving, maar kennelijk is het dus wel normaal/gewenst om ze over te potten. Maar ik snap alleen niet waarom dan, want een plant heeft er altijd van te lijden als hij wordt overgezet; hij moet zich dan toch weer opnieuw zetten. Dus dan denk ik: gelijk in een grotere pot is toch beter (en scheelt werk)???Als iemand weet waarom bloemkool zo graag verpot wil worden, dan hou ik me aanbevolen voor het antwoord. Overigens heb je me dermate geïnspireerd dat ik met spoed ook nog een zakje bloemkoolzaad heb besteld; ik ga het ook proberen dit jaar!In mijn bijkeuken zit een groot raam op het zuidwesten, hopelijk is dat een geschikte plek ervoor.Ik ben benieuwd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Ik dacht eerst vergist die zich niet met oogst in mei. Wilde er ook aan de weeuwenteelt maar volgens mijn oogst geeft dat met vrijsterteelt geen verschil. Ik had er 8 gezaaid half januari, 6 uitgeplant op 1 maart en de eerste oogst was van 13 mei tot 20 mei 6/6.En dan telkens nieuwe zaai 4 stuks en uitplant elke 14 dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suus1 Posted September 26, 2012 Author Share Posted September 26, 2012 (edited) Borsalino: bij mij was de vrijsterteelt bloemkool geen succes, vandaar dat ik zweer bij weeuwen Mijn vrijsters bloemkool gezaaid op 26 januari en half april waren ze nog erg klein, te klein om uit te planten. De vrijsters spitskool gingen wel goed (zaai 20 januari, 18 april uitgeplant, eerste oogst 15 juni). Waar kweek jij je vrijsterplanten op? Ik leer graag van je! Bio-fee: ben benieuwd of iemand het antwoord weet. Binnen opkweken moet lukken als het maar koel is zodat je sterke taaie planten krijgt. Bij redelijk weer misschien zelfs gewoon buite zetten? Verwende plantjes redden het niet als ze in maart de grond in gaan Edited September 26, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Suus, ze staan in een propagator op een groen isolatieplaat op iets van 75 cm van de grond op een tafel in de glazen serre van 4 X 9, grote speelt natuurlijk een rol, warmte wordt beter vast gehouden dan bij een kleinderen of een tunnel. Bij de vrieshorror heb ik ze naar huis verhuisd en ze stonden toen op iets van 11°.Meteen na de vrieshorror terug naar de serre verhuisd. Heb dat ook zo gedaan met de brocolli & spitskool, geplant op 9 maart en eerste oogst was op 27 mei. Heb bloemkool en brocolli uitgeplant bij iets van 7 à 8cm hoogte. Zaai meteen in P8 potjes die na 2 weken opkomst vloeibare voeding krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suus1 Posted September 26, 2012 Author Share Posted September 26, 2012 Dank! Dan staan ze wat warmer dan bij mij. Weet iemand hoe die paprika-foto opeens in mijn bericht komt? Het is geen foto van mij, en heb 'm ook niet geplaatst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Ik zie geen paprika foto hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Euhhhmmm ik zie ook geen paprika-foto...??? In mijn bijkeuken is het niet erg warm (toen het afgelopen winter zo vroor een graad of 5) dus qua temperatuur moet het er wel goed zitten. Ik twijfel alleen of het er wel licht genoeg is; de plantjes kunnen voor een raam op het zuidwesten maar de garage die daar tegenover staat, houdt zeker in de winter toch wel een deel van het licht tegen... Nou ja de zaadjes zijn besteld dus ik ga het gewoon uitproberen. Ik las trouwens nog ergens dat de plantjes het 't beste zouden doen in stenen potjes. Dus dan stop ik ze maar in stenen potjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suus1 Posted September 26, 2012 Author Share Posted September 26, 2012 Paprika-foto is nu weer weg. Hmmm, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tibs Posted September 27, 2012 Share Posted September 27, 2012 Hmm, ik heb thuis een veranda waar de zon de hele dag door aan kan. Tijdens de winter kan het er wel vriezen vrees ik. Ik zou dit ook wel eens willen proberen, maar ga ik als volgt dan juist te werk? - Ik zaai dit weekend wat zaadjes in verschillende bloempotjes.- Ik plaats ze op een tafel in de veranda zodat er veel zonlicht aan kan.- Als het vriest neem ik ze binnen? Moeten de zaadjes regelmatig water krijgen als ze net gezaaid zijn? (dagelijks/wekelijks/...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suus1 Posted September 29, 2012 Author Share Posted September 29, 2012 Tibs, ik heb geen idee maar het is het proberen waard. Misschien moet je ze wel even helpen met ontkiemen door ze bijv 's nachts ook bij 15 graden te zetten, anders duurt het kiemen (buiten) wel erg lang in deze tijd van het jaar.Bij mij staan ze in een kleine muurkas en ik heb de deur daarvan veel open om te voorkomen dat het te warm wordt als de zon schijnt. Want als het warm wordt gaan ze hard groeien en dat is niet de bedoeling, en bovendien is het temperatuurverschil dag-nacht te groot als de zon de kas te veel verwarmd. Het is in dat kasje wel iets warmer dan buitentemperaturen, maar niet veel. Jouw veranda zou dus heel goed kunnen werken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johmir Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Vanmiddag heb ik een aantal bloemkoolplantjes opgepot. Ik heb de bloemkool (Snowball) gezaaid op 21 september, in de koude bak. Vanmiddag heb ik er 8 opgepot in stenen bloempotten (13 cm). De plantjes zijn zo diep geplant dat het hart net boven de grond uitsteekt. Na het oppotten hebben ze een flinke plens koud water gekregen. Ik heb ze ook weer in de koude bak gezet (wel met veel ventilatie).Ik ben benieuwd hoe de plantjes het gaan doen, ook door de winter heen.Ik heb nog meer plantjes staan, maar die pot ik later op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johmir Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Hieronder de plantjes, 2 maanden na zaaidatum (foto is van 22 nov. j.l.). In de koude bak zijn de plantjes nog best flink gegroeid. In sommige is zelfs al een beginnend kooltje te zien. Wel hebben ze redelijk wat last gehad van kleine naaktslakjes, die ik steeds heb verwijderd (die zaten meestal aan de rand van de pot).Met de huidige temperaturen (0°C) staat de groei stil en is het wachten op het voorjaar. Als het nog (streng) gaat vriezen, dan moet ik ze ook nog wel wat beschutting geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Denk dat hun wortels gaan vervriezen in die potjes, ge kunt ze beter uitplanten.Verwonderlijk hoe ze nu al kleine kooltjes maken, gaan die nog wel groeien in het uitkomen?Heb er ook een paar staan met zo kleine, een vuist grote, kooltjes in maar die moeten er uit van mij hoor, denk niet dat die iets opbrengen en als hapje kunnen ze best dienen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freya Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Hoe houden jullie de gevormde kolen beest-vrij?Ik heb vorig jaar ook voor het eerst bloemkool geteeld, gewoon in maart direct in de volle grond gezaaid en afgeschermd met gaas want duiven waren dol op de plantjes. Eind van de zomer waren er al een paar mooie kooltjes gevormd maar toen ik die oogstte zaten ze vol met allemaal kleine beestjes, rupsjes en naaktslakjes. Die gaan dan helemaal tussen die roosjes zitten dus is alles uiteindelijk bij de kippen beland. Niet echt een succes.Nu heb ik nog broccoli staan, ben benieuwd hoe die volgend voorjaar eruit ziet bij het oogsten maar voorkomen is beter dan genezen dus heeft er iemand tips? Welke bestrijdingsmiddelen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 Gewoon je kooltje in een bak met water en zout leggen met het schoon maken.Geen gif gebruiken op je kolen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 4, 2014 Share Posted December 4, 2014 toen ik die oogstte zaten ze vol met allemaal kleine beestjes, rupsjes en naaktslakjes. Rupsen voorkom je door fijn insectengaas te gebruiken (of Ikea-gordijnen). Is in vele topics terug te vinden, dus gebruik even zoekfunctie rechtsboven voor meer info. Dat helpt overigens ook prima tegen vogels. Met kleine naaktslakken is het in een ecologische moestuin altijd wat "dealen". Helemaal te voorkomen zijn ze niet. Wel kun je ze in de hand houden door te zorgen voor schone, onkruidvrije, bedden zonder verterende plantenresten; door stenen, randjes e.d. waar ze zich graag overdag verschuilen te vermijden of die geregeld te inspecteren; door barrières van grit, scherp zand, compost zou ook kunnen helpen, koperdraad...er zijn nog meer opties en door bestrijding (kijken en wegvangen, biervallen, getrainde Indische loopeenden, merels, padden enz. aantrekken en slakkenkorrels evt....hoewel....die giftig kunnen zijn voor mensen en andere dieren ook wat afhankelijk van het merk). Als je dit een aantal seizoenen consequent volhoudt, dan valt het wel mee en is er goed mee te leven. Aan de andere kant zijn die slakjes ook wel nuttig in je tuin, want opruimers en essentieel in een voedselketen....Probeer ze dus niet alleen te zien als een vloek Zo is het best mogelijk om zonder veel schade mooie bloemkool of andere kool te oogsten. Aan de andere kant moet je uit een gezonde moestuin ook niet de enorme, hagelwitte en volledig gave bloemkolen verwachten zoals ze in de supermarkt liggen. Dat is alleen te bereiken met heel veel spuiten met gif. Wat vraatplekjes zullen er meestal toch wel zijn en als je dat onsmakelijk vindt moet je ze maar even wegsnijden. De paar slakjes (of luizen e.d. in de sla) die er nog zijn, komen vanzelf boven drijven als je - zoals Thea zegt - de groente enkele minuten laat staan in water met een of 2 theelepeltjes zout en dan was je ze zo weg. Je zult merken dat de smaak van een vers gesneden bloemkool uit eigen tuin zo veel beter en aromatischer is dan die gekochte hagelwitte opgejaagde uit de supermarkt, zelfs als ze er wat minder groot en mooi uitzien Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts