Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
Nog een keer peulen gezaaid,Bit waarom zet je dan zoveel aardbei planten als ze je neus al bijna uit komen?

Ja. Ik weet niet. Het is zoeken naar die ene he ?

Gisteren had ik 2 Frau Mieze Schindlers, diep verstopt onder het weelderige blad. Helemaal groot en perfect rijp. Diep paars van kleur. Hemels !! Dat was super.

Vorige week 1 helemaal goede Lambada. Eéntje maar. Maar die was super. Vandaag nog 1.

Vandaag 1 Florence die tóch wel lekker was. Heel anders dan vorige week. Was érg lekker. De Garigeutte eergister was onvergelijkbaar complex , zuren en zoet en kruidig. Heerlijk

Ik denk, zo gemiddeld, eet ik er een 6 tot 8 op een dag. Tussen de bedrijven door ( wieden wieden ). Maar de bulk gaat naar familie of bekenden.

Ik vind die enkeling heerlijk. Ik vind die enkeling meer dan heerlijk. Ongelooflijk dat de natuur dat voor ons weet te maken. Maar dat was het dan ook wel weer. En dan heb ik zo iets van: en nu de kruisbessen aub. De échte bosbes aub. De echte rijpe perfect rijpe kers, zo van de boom. Aardbeien zat gehad al weer.

Leuk om te kweken. Ik ga er ook zeker mee door. En volgend jaar weer die paar heerlijke Frau Mieze Schindlers. Voor nú was dit het wel.

Hebben jullie dat helemaal niet ? De andijvie en de sla kan ik al niet meer zien !! .... Nóg een bloemkool ? wat moet ik er mee ?

Geplaatst:

Misschien als je heel veel hebt,bij de voedsel bank,ze zouden je er heel dankbaar voor zijn Bit.

Ik heb vandaag aardbeien gekregen van mijn buurvrouw, nou die waren diep rood,en zo zoet,zal eens vragen naar de naam daar van.

Geplaatst:

kas en tunnel water gegeven .

Geplaatst:
Hebben jullie dat helemaal niet ? De andijvie en de sla kan ik al niet meer zien !! .... Nóg een bloemkool ? wat moet ik er mee ?

nou nee, Bit, hebben we hier niet zo ...

we eten het afwisselend op (andijviestamp, andijvierolletjes met spek, andijviesla met ei, andijvie met kerrie, andijvie met appel en rozijn ), maken het in, kuilen het onder, vriezen het in en geven het weg. We planten dan ook telkens maar een paar exemplaren van een groente die dat kan hebben.

Alleen de pruimen zijn soms een probleem als er 20+ kg van de boom komt...en de 5+ kg mierikswortel, en de 2+ kg rode melde, en de 5+ kg tuinbonen, ennuh......

Geplaatst:

Vandaag zomerprei geoogst, bloemkooltje, aardbeien.

Aardbei-uitlopers op potjes vastgezet. Wat appels verder uitgebonden, Schade aan een rij aardappels proberen te herstellen; schade van fazantengezin met jongen.

Kas tomaten gewaterd en gemest. Poging tot verder opbinden van die dingen.

Geplaatst:

Aangezien ik voor een paar dagen in de Ardennen zit heb ik niet veel gedaan in de tuin, ja die is er hier ook, alleen geen moestuin.

Het gras word door een vriend gemaaid en het onkruid wieden we hier met de bosmaaier, gaat veel sneller en dat doe ik morgen.

Maar vandaag dus een stère hout gezaagd, beuk die ik over een achttal jaren gekocht heb op stam, staat nu op meterlengte gestapeld en die moet ik in drie stukken zagen om te verbranden?

Momenteel kunnen we de stoof goed gebruiken, het is maar 12° buiten, dus, zonder vuur lukt het niet.

Het voorraad hokje in huis is weer goed vol;

img675239201372434659.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Rucola opgeruimd, een plant laten staan voor het zaad. Kas opgeschoond, onderste bladeren van tomaten weggehaald en laatste bladeren van iedere zijtak. Beetje onkruid gewied. Bosuitjes, afrikaantjes, broccoli, spitskool uitgeplant.

Geplaatst:

lekker veel gewied vandaag, het was buiten droog en warm en de grond vochtig, ideaal.

Een spontaan afgeknakte megatak (4 meter) van een es die in de moestuin viel afgevoerd. Er stond niet eens wind, ik hoorde krak en daar ging ie, zo mijn mosterd in

Met de buurvrouw afgesproken dat ik wat van haar aardappeltjes als pootgoed ga krijgen, ik weet niet welk ras, dat is lastig in het Hongaars, ze zijn paarsblauwzwart, onder de schil bordeaux rood als je met je nagel krabt, vlees wit geloof ik, wat een prachtdingen! hebbuh hebbuh!

Verder de druiven gesnoeid die de gevel, regengoot en berg stookhout ingroeien, wat een onkruid dat spul

Van de tomaten heul veel blad verwijderd, mijn paprika's er achter kregen geen licht meer en het was een enorme wirwar, nu zie je weer tomatenstruikjes

De aller allerlaatste peultjes van mijn eerste zaaisels geoogst.

Gras gemaaid, elke week een megaklus 1000 m bah..

restant zaailingen hysop in de kruidentuin gezet en in een kruidenbed in de moestuin

Een enorme berg snoeitakken die we altijd op een hoop gooien tot het blad eraf gevallen is kleingeknipt en bij de leemoven gelegd. Op de plek van de berg takken een leuk vuurplaatsje gemaakt met stenen en 4 zitjes snoeiafval gaat vanaf NU ons bos achter in (= over het hek kieperen) dan in de winter als het blad er af is verzamelen. scheelt weer bergen in de tuin. 3 kilo morellen geplukt, 2 kilo biet geoogst. paar wortels uitgegraven en ook heel stiekem een rug aardappels blootgelegd om te kijken.. JAH er zaten al grote rode! en een boel kleintjes dus snel weer bedekt.

Kruidentuin heringericht, potten verplaatst, mooier gemaakt

courgettes geoogst, deze keer aan de kips gegeven, geen zin in inmaak of koken

sjoh best veul zie ik, vandaar dat ik moe ben

edit, aardappel betreft waarschijnlijk de Schwarze Ungarin

Geplaatst:

net om de blauwschokkers gelegd, pruimen gedund, kolen bijgemest met korrels, aarbei geoogst,

van de 4 yaconplanten is er één helemaal verdwenen, één voor 3/4 verdwenen en zijn de andere twee eindelijk wat aan de groei

smeerwortel geknipt voor de 3e keer, concentraat opgestart in een stuk regenpijp met onder een deksel en boven een gewicht er op; zal over een week of 4 klaar zijn denk ik

oerprei teentjes geoogst, witte sappige teentjes in een wat harder schilletje

veel werk om te pellen dus de vraag is of dat ook wel nodig is?

Geplaatst:

Vandaag een groter (210 liter) voedingsvat in mijn tuin geinstalleerd. Voor de bevochtiging van chili en aardbeien planten:

2013-06-30204314_zpsac15efe2.jpg

2013-06-30204330_zps75e0f602.jpg

Meteen aangemaakt met A-B voeding op 2.0 EC + aangezuurd met sulfakal pH 5.6

Geplaatst:

Oh... dus je laat de aardbeien ook lekker meegenieten van de A-B... Merk je dan ook verschil in opbrengst? (of is het de 1e keer en moet je dat nog ervaren?)

En wat heb ik gedaan... gisteren bakje schoongemaakt en vandaag daar mest op gegooid en de zieltogende komkommer en augurken plantjes (waren al te lang, want moesten wachten tot er ruimte was en transport op fiets vonden ze zeker ook niet fijn) gepoot. Nu zijn ze mijn zorg niet meer... moeten ze zichzelf redden... ben benieuwd of het nog wat wordt... Survival of the fittest.

Op de foto lijkt het nog erger als in het echt trouwens...

img106427751372618356.JPG

Rijtje Oost Indische Kers langs de rand gezet... (waren van pure ellende al gaan bloeien). Eens kijken of ze straks de slakken bij de courgettes weghouden... (ik gok van niet...)

img102876301372618518.JPG

En natuurlijk weer gras geknipt en slakken gevangen.

Verder gras gemaaid bij het huisje en weer wat wild aan het knippen geweest. Petuniaatjes in iets groter potje gezet.

Oja... en wat potjes gevuld en daar soja, paarse stam en Rattlesnake boontjes in gelegd.

En nog wat Aziatisch groen gezaaid.

Geplaatst:

Robo,ik heb ook een pruimenboom,en was trots dat er zoveel aanhangen.maar jij dunt ze dus uit? kan je even zeggen waarom? en hoeveel hangen er bij jou dan bij elkaar? anders moet ik dat ook gaan doen!

Geplaatst:

Heel veel gedaan vandaag. Veel. Te veel. en te laat thuis.

Geplaatst:

Gisteren wieden en nog eens wieden , water gegeven in tunnel en kas .

Aspergus voor de laatste keer die jaar gestoken en zwart plastic weg gehaald .Bieten uitgedund en andere bedden gezet .

Geplaatst:

gisteren alleen geplukt, pluksla, plukaardbeien, plukborage-en-goudsbloemen voor de boter, plukkruidjes, en 1 plukveenmol

Geplaatst:

Nog meer plaats gemaakt voor de toekomstige kippen. De ren heb ik eerst voor mezelf ingepikt om er gewassen uit de kas in te zetten, zoals kool en prei.

De tuinbonen heb ik voor het laatst geplukt, de bonen waren niet groot en ik kon ze tot nu toe met peul en al eten. De planten eruit gehaald en in stukken geknipt en in het compostvat gedaan. De kluiten met stikstofknollen zoveel mogelijk laten zitten. Op de lege plekken heb ik wat koolplanten uit de kas gezet. Broccoli paars en spitskool.

Muntsoorten nagezien en gesorteerd. Van houten labels voorzien, staat mooier dan wit plastic. De dubbele exemplaren uit de pot gehaald en op de compost gedaan. In de vrijgekomen potten eerst maar eens een peperplant en aubergine gezet en die terug in de kas geplaatst.

Geplaatst:

Tomaten aangebonden en gediefd. Trossen beginnende tomaatjes gedund ( nee, nee, hóéft niet , maar ik doe dat graag )

Nog een eeuwige moes ( opgestuurd gekregen van Malouis ) gepoot.

De Egyptische ui-broed-bolletjes gecheckt: 1 in een klein potje heeft al wortels !

Nog paar sla , andijvie gepoot. Rucola gezaaid. Gewied, gewied.

Geplaatst:

Onkruid verwijderd. Peulen geplukt en weggegeven. We hebben sinds kort 2 kippen en 2 kwartels. En die proberen we in de tuin ook te laten lopen. Met een hekwerk er om heen maar de honden springen daar telkens tegen aan. Dus druk met de honden en de kipjes.

Verder kruiden zoals lavas, salie, koreander en dille aan de schutting geschroefd. Staat erg leuk!

Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin!

Geplaatst:
  • Auteur

Helleborus zaailingen opgegraven en opgepot. Veel geoogst. lading slakken geknipt in de schemering.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Toppen uit de tuinbonen gehaald wegens luis. Stekje watermunt in de vijver gezet. Regenscherm gebouwd voor de tomatenplaten.

elizabet.nl

Geplaatst:

rand middenpad opnieuw gelegd (we hebben een mol die telkens precies aan de rand een gang maakt waardoor de tegels kiepen als je erop stapt = gebroken tegel of enkel, maar de mol is ons vriendje dus we laten hem maar)

toptuinbonen getopt (ze waren nog nooit zo vol),

wat aardappels gerooid voor de geef,

bloemkool bedekt, roggearen bevoeld, ze worden al dikker, tomaat getikt, voorraadvat watergeefsysteem verplaatst wegens ongelukje (stond in huisje, werd te ver gevuld = huisje zeikienat)

delphiniums van zwavel voorzien wegens meeldauw

bessenveldje geschoond

geschoffeld

gewied

gekoffied

Geplaatst:

Zo komen we de dag wel weer door...

Vandaag ga ik even husseklussen en klessebessen op de natuurtuinen van de NME. Ik kan rustig van huis om vrijwilligerswerk te doen, Mien Toentje thuis is weer up toe deet!

Geplaatst:

de eerste courgette geoogst en meteen in de marinade gezet voor de bbq van vanavond verder wat koolrupsjes van de spitskooltjes afgeplukt en daarna de kooltjes met een harde straal water bespoten, in de hoop ze weg te spuiten. Daar kwamen nog een paar rupsjes bij vrij, dus mijn kippetje heeft heerlijk een rupsenmaaltje gegeten

Geplaatst:
  • Auteur

Hoe marineer jij ze?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Lekker veel gedaan. Tomaten verder gesnoeid, gedund en vanalles. Dingen staan er écht veel beter bij dan vorig jaar.

Gewied en geschoffeld in de zon. Vak kolen half opgeruimd, lichtjes omgespit en oude mest erin. Volgende week een nieuwe serie kolen : spruiten en boerenkool.

Aardbeien geoogst. Zit denk ik op het hoogtepunt nu. Dingen komen echt mn neus uit: alles weggegeven.

Nog wat bessenstekken gemaakt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.