aalterse-willy Geplaatst: 20 december 2013 Geplaatst: 20 december 2013 Vandaag naar de Ardennen gereden en een beetje hout gezaagd, twee stère, om mee terug te nemen.Hier valt niet veel te doen in de tuin, er staat alleen wat gras en struiken verder wat kruiden maar die zijn nu al afgestorven door de vorst.Wat ik morgen en overmorgen ga proberen doen is wat pelargoriums planten, gewoon wat planten aftrekken en elders planten, dat groeit toch als zot.Die verhinderen ook het onkruid om te groeien omdat ze een zo dicht bladerdak vormen, ze verstikken gewoon alles in hun geburen. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jizkaha Geplaatst: 20 december 2013 Geplaatst: 20 december 2013 Vandaag: nikx. Gisteren: ook nikx. Rest vd week: idem. Da's dan weer 't nadeel van een 40-urige werkweek...Maar morgen ga ik oliebollen eten, kijken hoe 't er ook alweer uitzag en een kruisbes planten Zelluf doen
appelvrouw Geplaatst: 20 december 2013 Auteur Geplaatst: 20 december 2013 (aangepast) Wat oude bloemstengels weggeknipt en klein geknipt voor in de compost..Kerstboom gezaagd..wel zonde hoor die mooie blauwspar, ik hoop dat hij weer verder groeit uit het afgezaagde deel.Heel mooie grote spar dus in huis ( 3.20m)..daar gaan blauwe ballen in 21 december 2013 aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
dennislp Geplaatst: 20 december 2013 Geplaatst: 20 december 2013 Zo hé, lekker formaat kerstboom! Wel een foto maken van die kerstboom he > Planten kopen? Doe het bewust!
roosmarij Geplaatst: 21 december 2013 Geplaatst: 21 december 2013 Oh, die mooie boom... ik zou daar heel veel moeite mee hebben, tenzij hij in de weg staat!Gisteren op de tuin geweest en genoten van het prachtige weer. De knoflook bekeken: die is nog steeds niet boven, terwijl ik overal om me heen zie dat-ie mooi staat. Ik heb geen verhoogde bedden gemaakt, en de andere tuinders eigenlijk allemaal wel.... Nou, hopen dat mijn knofjes bedenken dat het bij mij toch ook wel lekker is om te groeien! Die hier thuis in pot zijn overigens ook nog niet boven de grond. En die hebben geen last van teveel vocht, dat weet ik zeker!Ook zag ik overal tekenen van wateroverlast. Nieuwe waterafvoeren zijn gegraven, natte grond met name op de paden. Niet op mijn tuin, daar niet. Maar de pasgekeerde grond is wel aardig ingezakt, dus dat zal wel van de regen komen. Zo'n eerste jaar is toch wel spannend! er gebeurt van alles wat je niet verwacht Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
appelvrouw Geplaatst: 21 december 2013 Auteur Geplaatst: 21 december 2013 Foto komt, Eerst moeten de kindertjes komen..die hangen de ballen erin!Ja ik vind het ook megazonde hoor..maar dit zijn geredde bomen van een eerdere kerst..werkelijk geplant met de bedoeling ze ooit om te zagen. Twee jaar geleden hadden we een blauwspar van 3.50, deze groeit trouwens weer uit..met wel 6 toppen. Die had ik uit mijn moeders tuin gered..toen ze ging verhuizen. Mijn moeder had hem ook al eens afgezaagd.. Ik zei blauwspar, maar dit jaar is het een Nordman denk ik, hij is wat blauw, maar niet zoals de boom van 2011. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kibas Geplaatst: 21 december 2013 Geplaatst: 21 december 2013 Roosmarij, ik heb ook geen verhoogd knoflookbed. Misschien heb je toch te laat gezaaid, hoewel ik ook laat was. Maar dat maakt niet uit, dan komt het in het voorjaar wel boven en kun je in ieder geval het loof oogsten. Ook lekker trouwens, is wat milder dan de tenen, kun je o.a. door de salade doen. En met enige mazzel krijg je alsnog redelijk grote bollen. Ik heb trouwens nog wel gedroogde bollen voor je om te poten. Verschillende soorten door elkaar. Die kun je dan eventueel verhoogd poten. Laat maar even weten via mail.
RobO Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 nou, ze groeien echt wel lekker uit nog hoor, beetje langzame mest in maart/april, water bijgeven indien nodig als de bollen gaan zwellen dan blijven ze langer aan de groei, iets later oogsten...
appelvrouw Geplaatst: 22 december 2013 Auteur Geplaatst: 22 december 2013 3 Keizerskronen geplant waar ik de aardappels ga zetten volgend jaar..deze moeten de woelmuis op afstand houden.Ik ga nog stekjes knippen van de zwarte bes en direkt bij de appelbomen zetten..wie weet slaan ze aan ( ook tegen de woelmuizen) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Piroska Geplaatst: 22 december 2013 Geplaatst: 22 december 2013 Alle druiven gesnoeid want het is even vorstvrij een paar dagen. Een dik pad van hakselhout gemaakt langs het gaashek met buuv, hier groeit altijd veel onkruid en mijn (en haar) moestuin grenst aan het hek. Nu met haksel hopelijk iets minder onkruid volgend jaar en een begaanbaar pad dus. Druivenstekken gemaakt en in een emmer grond gezet. Wat woekerende pepermunt en citroenmelisse onder de druiven weggetrokken, het woekert nogal dicht daar. Oude stokrozen afgeknipt en verknipt op composthoop. Gemeten en gekeken en bevonden dat er precies een plekje is tussen de moestuin en kippenhok en buitenwc en composthoop om een kasje van 3x4 neer te zetten . (zelfbouw met gewapend folie, lelijk maar verstopt achter het kippenhok) Veel stookhout versleept: van hopen in de tuin naar de gevel in de zon om te drogen. De stammen waar spontaan eetbare paddenstoelen op groeien (de ondersten) laten liggen voor de paddenstoelen en onze keuken. een beetje gewied tussen de knofloken. 2 nog eetbare laatgezaaide bietjes gevonden! oude broccoliplanten getrokken en op het kampvuur gegooid. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Kim412 Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 Gisteren (beetje smokkelen dus) verhoogde bakken gemaakt in de kas, eindelijk een indeling dus. Nu moet ik ze nog vullen met aarde en compost. Vandaag 10 balen stro gehaald, gedeeltelijk voor mijn moesbedden en gedeeltelijk om komend jaar in te zaaien en planten. Ze staan al op hun kant en laat nu de winter maar komen. Binnenkort nog wat baaltjes bijhalen. Van het voorjaar komt er nog wat compost op en dan kan er gezaaid worden. Alles wat je aandacht geeft groeit!
RobO Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 beetje ouwebetten..gast rondgeleid, dakzeil weer ns vastgelegd (klein stemmetje in hoofd: "goh, RobO, wordt wel eens tijd voor een dakreparatie..." "Jaja, klein stemmetje, komt goed, eerst maar eens een beetje bijkomen van 2013") beetje geknipt, beetje geharkt, loopplanken opgeborgen, grote geitenbaard plant afgestoken, eucalyptus ingepakt (die is weer in zijn nopjes ), bonenveldje 2014 gekalkt, tuinhuisje aangeveegd (klein stemmetje in hoofd: "goh, RobO, wordt wel eens tijd voor een likje verf daar en hier..." "Jaja, klein stemmetje, shut maar even up, de stagiaire ziet altijd wel weer werk") (dat zit zo: als begeleider van stagiaires was dat een van de grootste complimenten die je kon geven ) moeilijk zeg, weg te komen van de tuin...
HuubvG Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 Eindelijk eens lekker veel kunnen doen, de hele middag in de tuin bezig geweest.Achter 't huis:Artisjok opgepot en in de schuur gezet. Alle aardperen gerooid, de dikste gewogen, de rest langs de gehele schutting uit kunnen planten. Hiertoe moesten de artisjok en nog wat moes wijken. Er kwam ook nog wat crosne uit de grond, die mogen de aardperen gaan vergezellen als blijvers langs de schutting dus ook aldaar uitgeplant. Goeie vette mestcompost naar de kas gebracht, daarmee ook veel wormen, ze krioelden erover. De rest van de compost over de tuin achter de schuur verspreid De goten van de kas schoongemaakt.Vóór 't huis:De kunstkerstboom die ik vorig jaar binnen had, heb ik vanmiddag in de voortuin opgebouwd, vastgezet en opgetuigd. En lampjes in gedaan, prachtig staat dat. Hij stinkt nu al naar iets dat wél kattenpis is, dus die komt er niet meer in. Dat was ook precies de opzet. Buurman mag hem hebben straks, die zet 'm wel op MP. Laatste × kerstversiering was dat.Verder...Zaai en oogstgrond gehaald, de eerste mammoth pot leeks gaan daar vandaag of morgen in. Spoedig daarna zullen de pepers en paprika's volgen.
malouis Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 Gisteren en vandaag: de eerste kas voorzien van transparante golfplaten.Hopelijk blijft hij nu een tijdje heel.
Matteo Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 Ik weet al dat ik morgen de bladmulch die onze stormvriend overhoop heeft gehaald opnieuw in orde zal mogen brengen. http://www.flickr.com/photos/8r1ght
RobO Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 glas geraapt, planken weer rechtop gezet met nu 15 kg steen er op ipv 3 kg dakje goed gelegd, her en der op de tuinen deuren gesloten, banken geraapt, pergola's rechtop gezet, gebeld ivm stukgewaaide zooi
aalterse-willy Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 Wat mest open gegooid en wat compost ingefreesd. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
thea Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 Moet er met de hond eruit, maar je zou geen hond naar buiten laten gaan.zeer sterke wind en heeeeeeeeeeeel veeeeel regen. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 24 december 2013 Auteur Geplaatst: 24 december 2013 Kornoelje haag gesnoeid. Hazelnoot hut gesnoeid.Framboos( herfst) gesnoeid ( weet niet zeker of dat nu wel goed is eigenlijk ) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 24 december 2013 Geplaatst: 24 december 2013 Vliesdoek van knoflook gehaald en knoflookpoeder gestrooid. De knoflook staat erboven, katten houden niet van knoflook, dus hopelijk laten ze de bedden met rust.
dennislp Geplaatst: 25 december 2013 Geplaatst: 25 december 2013 Zonnetje scheen lekker, dus nog maar wat dode planten en lege potten opgeruimd, stekjes genomen en onder de tl-buizen gezet en nog wat bloembollen geplant =) Nu bezig met bekijken wat ik komend jaar ga zaaien, lekker op de bank met een tablet en wat catalogussen :] > Planten kopen? Doe het bewust!
Matteo Geplaatst: 25 december 2013 Geplaatst: 25 december 2013 Wat takken opgeruimd, kampvuurtje mee aangestoken, knackworstjes geroosterd, morgen de houtas uitspreiden nabij de bessenstruiken. Bladeren geruimd en verspreid over de moestuin. Ook nog wat prei gezaaid in een kweekbakje. http://www.flickr.com/photos/8r1ght
tds Geplaatst: 27 december 2013 Geplaatst: 27 december 2013 Kippestal uitgekuist & de mest op de moestuin.Strobaal naar de serre gebracht en vanavond tussen de plantjes leggen, toch een beetje meer bescherming tegen de ... nachtvorst ...?
RobO Geplaatst: 27 december 2013 Geplaatst: 27 december 2013 tijdens 1 opklarinkje 1 telefoonpaal in mootjes gezaagd, dawazzum
Aanbevolen berichten