Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

bloembollen geplant, uien rode en witte geplant, spitskool en bloemkool onder koud glas uitgeplant. En uiteraard her en der wat onkruid weggehaald. Gelukkig is daar nog niet zo heel veel van.

Geplaatst:

Een rand onder het gewone hek gezet om te voorkomen dat de grond telkens wegloopt. Blijkt na 5 cm de grond nog keihard van de vorst En dat terwijl dat stuk de hele dag al in de zon stond!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver!

Geplaatst:

Ik heb afgelopen dag de bessenstruikjes { rode en witte aalbes en de herfst framboos }, en de fruitboompjes { de peer, de pruim en de kers } geplant.

Ik heb ook nog het Appelbes-stekje, de Hinnomaki, het Zeepkruid, de Winterkamperfoelie-stekjes, de Glaucun, de Montanum, de Daslook, knoflook en uitjes geplant.

Als ik er aan denk zal ik van de week de gemaakte foto's op mijn blog plaatsen.

Op naar woensdagmiddag dan ga ik lekker weer naar de tuin.

Kan ik de planten dan al water geven ?

Dat durfde ik afgelopen dag niet, omdat ik bang was dat de wortels dan zouden bevriezen.

Want het zou deze nacht nog 4 graden gaan vriezen.

Anders moet ik morgenavond met een zaklamp de planten water gaan geven.

Ik heb ze de afgelopen tijd toen ze in de kas stonden ook geen water gegeven, ook in verband met de vorst.

Maar ze liepen allemaal toch uit.

Dus ik hoop dat ze het nog uithouden tot woensdag.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

Gistermiddag was ik erg geïrriteerd door de combinatie van de droogte en de harde wind, dus heb ik maar de waterslang aangesloten en de tuin gesproeid. Niet op de plantjes, maar wel alvast de grond zelf een beetje gespoten en de vijver bijgevuld. Straks gaat even een paar uurtjes het plastic van de mm-bak af, want de zon schijnt lekker. De spinazieplantjes in de mm-bak doen het prima, voor de rest nog niet veel

Geplaatst:

Graskanten afgestoken, een en ander bemest, en ook wat kleinfruit op stam (frambozenboompje en kersenboompje) een vaste plaats gegeven in de tuin. Vandaag hopelijk nog wat radijsjes zaaien.

Geplaatst:

Ben aan de binnenkant van de toekomstige fruitkooi bezig. 3e bed vandaag gedaan. Per bed neemt dat 2 en een half uur ( rustig an hoor ); volledig alle grond en kleikluiten door mijn handen laten gaan. Nog net niet gezeefd. Op dit stuk zitten wel wat wortelonkruiden. Gelijk aan grondverbetering gedaan maar nog niet gemest. Van het weekend gaan op deze bedden de 1e jaars aardbeien, genomen vorig jaar. Beetje aan de late kant, I know, maar het is niet anders. Ik poot per stokje 1 plant, mest en top af met compost. De paden blijven aarde. Kooi zelf ( ook voor de kruisbessen ) bouw ik later, ergens in mei.

dscn506471681365004695.JPG

Geplaatst:

vinassekali gestrooid op aardappelbed en uienbed en dahliabed, weeuwen water gegeven, compost omgezet om zaterdag op de workshop te laten zien, uitjes geplant en streng toegesproken (niet zo aanstellen jongens, het is zeker 3 graden...)

Geplaatst:

Gespit en mest ondergespit.

Nog een klein stukje en dan is het grootste deel gespit.. ( dan alle kleine vakjes nog )

Komend weekend drukke planning..

Uien moeten erin, knoflook 2e keer zetten ( muisjes vonden knoflook ook lekker afgelopen winter ), aardappels poten, aardpeer in de grond, aardbei bedden opschonen, tuinhuisje opruimen, peulen zaaien en binnen nog het nodige voorzaaien ( bloemen enzo ).

Ook de glas kas moet leeg en schoon, wordt nu gebruikt als opslag voor haardhout voor de houtkachel en de ananasaardbeien staat er te overwinteren.

Verder moet de oude compostbult verhuisd naar de nieuwe plek zodat ik op de oude plek 2 tunnelkassen kan opbouwen ( 2x4 meter, 2 meter hoog ) voor o.a. meloenen.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Bonenstaken gezet. De bloemkolen en de rode kool die niet in de grond in de koude kas gaan, maar ik buiten wil hebben, toch nog maar een keer omgepot met de tuingrond waar ze in komen, durf het nog niet aan buiten. Straatje bij de kas verder netjes gemaakt en begonnen een paar wachtbakken ( soort van koude bak ) te maken.

Geplaatst:

In de moestuin bij de NME niets gedaan, behalve deze week wat compost gezeefd en eroverheen gestrooid.

In de huistuin ben ik eergisteren begonnen met gieten, ik doe dat nu dagelijks. Het gaat maar in totaal om enkele tientallen vierkante meters. Er staat veel in dat al aan de groei is, een beetje water is gewoon nodig. Ik giet in de ochtend zodat het geheel op kan warmen in de zon, en het water de grond verder in kan trekken. Wat er dan 's nachts bevriest, bevroor anders ook wel.

Voor de tuin van buurman een nieuw hekje geplaatst en daarmee wat verdiend... volgende week maar eens naar de Aldi,

https://www.moestuinforum.nl/aanbiedingen-voor-de-moestuin-2013-t7668.html#p143704

kijken of er wat fruit voor me bij zit.

Geplaatst:

compostcursus voor beginners gegeven, prima clubje!

(en voor de excursie naar onze compostbakken natuurlijk alles even opgepimpt... )

Geplaatst:

Ik had manlief gevraagd om een doosje Vinassekali voor me te halen, komt ie thuis met een zak van 25 liter of 25 kilo dus voor de eerste 25 jaar hebben we genoeg voor ons kleine tuintje

In elk geval heb ik 2-3 handjes vermengd met het stuk waar ik later vandaag de bietenplantjes geplant heb. Heb er wel vliesdoek over gedaan, want vannacht is het nog rond het vriespunt en de zon scheen ook best fel vanmiddag

Nu nog even lezen welke groenten verder graag die kali willen, weet iemand dat uit het hoofd ??

Geplaatst:

ik heb vandaag raapstelen, spinazie en tuinbonen (opnieuw) gezaaid/gepoot

een maand geleden had ik de tuinbonen al gepoot maar zijn niet gekiemd, dus afwachten of ik er dadelijk 6 of 18 heb:P.

aankomende week wil ik de peulen nog zaaien en evt nog een rijtje raapstelen en spinazie zaaien, in de groeikasjes wil ik dan de sla zaaien en hopen dat t dan goed gaat (binnen voorzaaien was geen succes)

Geplaatst:

Ik ben vandaag ook (eindelijk!) druk in de tuin bezig geweest. Het gedeelte van de aardappelen had ik in het najaar al mest gegeven en een aantal weken geleden had ik dat ondergeschept, dat moest nu nog even wat geharkt dat de grootste klompen er wat uit waren, het is nu klaar voor de aardappels ware het niet dat mijn aardappels nog niet voldoende gespruit zijn en ik bang ben voor de vorst....

Verder heb ik vandaag nog een behoorlijk stuk mest ondergewerkt en ben ik tussen de aardbeien aan de gang geweest.

Hoe kan ik dat nu het beste aanpakken? Vorig jaar heb ik daar de nieuw aanwas vanaf gehaald en opnieuw uitgeplant op een nieuw stukje grond, verder heb ik niets gedaan met die aardbeien. Nu zit het dus vol met dood blad en is het een rommeltje...

Dode blad verwijderen of moet ik ze dan ook nog terugknippen etc. , ik zag dat er alweer allemaal uitlopers gevormd waren....

En de compostbak die ik afgelopen najaar gezet en gevuld heb, is veel te droog... kan ik daar nu gewoon wat water inkieperen?

Geplaatst:
En de compostbak die ik afgelopen najaar gezet en gevuld heb, is veel te droog... kan ik daar nu gewoon wat water inkieperen?

Ja zeker, maar ook thee of zure melk, koffie of kookwater van de aardappelen en groenten, vloeibare mest, gier, enzovoorts.

Geplaatst:

Gisteren 2 bedjes omgespit en voorzien van zaadjes.

6 X 8 aardappelen

2 rijtjes radijsjes, 2 rijtjes wortelen en 2 rijtjes spinazie (1 rijtjes is ongeveer 3 meter).

Nu heeft het hier vannacht toch goed gevroren, hopelijk heeft alles het overleefd...

Geplaatst:
Ik had manlief gevraagd om een doosje Vinassekali voor me te halen, komt ie thuis met een zak van 25 liter of 25 kilo dus voor de eerste 25 jaar hebben we genoeg voor ons kleine tuintje

In elk geval heb ik 2-3 handjes vermengd met het stuk waar ik later vandaag de bietenplantjes geplant heb. Heb er wel vliesdoek over gedaan, want vannacht is het nog rond het vriespunt en de zon scheen ook best fel vanmiddag

Nu nog even lezen welke groenten verder graag die kali willen, weet iemand dat uit het hoofd ??

Kali voor Knollen en Bollen

maar niet teveel anders krijgen ze weer magnesiumgebrek (paarse bladverkleuring)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...