Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hebben we alles afgeschermd voor vos en marter en hond..komt er een buizerd of sperwer langs vanmiddag..1 kip gepakt, arm beest had geen kans tegen deze snelle vlieger. Ik vind het geen optie om mijn kippen niet buiten te laten lopen van de winter, maar dat vliegbeest komt natuurlijk terug en ik heb nog maar 4 kippen. En waarom altijd een van de beste leggers?

Gelukkig kreeg ik zojuist alle kippen terug in de ren..daar zitten ze onder de caravan. De eenden hadden geluk denk ik, die zijn minder snel dan een kip maar ze zaten waarschijnlijk in de beek. De haan trouwens ook..daar heb je niks aan, aan zo`n watje..hij zat in de beek onder zo`n grote pol beekgras..ipv zijn meisje te verdedigen. Dat deed mijn vorige haan wel anders.

Pfft vanavond uit eten maar ik eet mooi geen kip..geen zin in.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Balen! En dat terwijl het beest genoeg andere zaken moet kunnen vangen in deze maanden. We verliezen hier per jaar wel eens 1 of 2 kippen aan een roofvogel. Laatst ook een keer een eend. Maar ze komen niet meteen weer terug ofzo. Zoals een vos bijv. zou doen. Tenminste, dat doen ze hier niet.

Kalkoenen schijnen te helpen, die vallen de roofvogel aan, en staan er echt naar te turen als ze ze doorhebben. Zeggen ze...

Geplaatst:

Dank je wel, dat stelt me een beetje gerust. Ja mijn buurman heeft kalkoenen en ganzen bij zijn eenden en kippen..heeft weinig last van roofvogels volgens mij...

Ik vertelde net tegen Lie dat ik het nu toch zo vaak heb gehad dat je eigenlijk onmiddellijk weet dat er wat gebeurd is als je in de tuin komt...zo`n onnatuurlijke stilte..ook de kleine vogels houden zich even schuil. Wel mooi ook de natuur, jammer dat dat me een kip moet kosten, en een jammerlijk einde voor de kip zelf.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Het was uiteindelijk een havik. Hij pakte de kip juist onder de boom, lees maar eens over de havik en hoe hij dat zo mooi kan.

En ik schiet niet op roofvogels..alleen op kleiduiven.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Parelhoenders zijn een goede bescherming bij roofvogels, zodra ze roofvogels zien ook hun schaduw gaan ze te keer. De kippen leren met de tijd veilig onderkomen te zoeken. Struiken geven wat beschutting, draden, net of gaas geven bescherming.

Hier zijn er volop roofvogels en anderen roofdieren, zelfs wolfen. In de voliere kunnen alleen kleine roofdieren zoal hermelijn, wezel en marter. Hun hok is veilig haven, als we de doorgang sluiten.

Geplaatst:
Welke maatregelen treffen jullie om de kippen zo veilig mogelijk te houden?

over de ren hebben we draden gespannen..daar kunnen de roofvogels niet in. Hoog gaas, terug buigend naar de buitenkant. Ingegraven aan de voet en bij de poort grote grindtegels op de grond zodat vosje niet naar binnen kan graven. Stroomdraad aan de voet.

Buiten hebben we veel bossages, maar daardoor ook geen vrij uitzicht over de kippen...dat is de gevaarlijkste plek. Entree op ons landgoed kan dmv de beek aan de ene kant..daar springen honden en vossen zo overheen..en door de lucht natuurlijk.

Geplaatst:

wij wonen hier nog niet zo lang, en nieuw hekwerk staat sowieso nog op het to do lijstje. De huidige hekken zijn nog van de vorige bewoners.

Draden zij hier ook al gespannen boven beide verblijven, ga er vanmiddag nog een aantal extra spannen.

gaas en net is hier niet te doen vanwege de grote van de verblijven.

Extra bomen en struiken zijn voor dit moment eigenlijk niet geschikt aangezien we de verblijven in het voorjaar nog willen gaan aanpassen.

Geplaatst:

Mijn grootste kippenren is 3/4 overkapt, de ren van de cochins staat onder enkele bomen en die van de zijdehoenders is draad rondomrond.

Verder heb ik hier en daar wat oude cd'tjes opgehangen, handig zowel tegen roofvogels als tegen bosduiven die mijn zaailingen willen opeten.

Als we dan toch een roofvogel zien worden er enkele schoten in de lucht gelost.

Een van mijn zijdehoenhanen is ook een prima "luchtalarm", je moet hem maar eens tekeer horen gaan als hij nog maar een bosduif ziet.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Welke maatregelen treffen jullie om de kippen zo veilig mogelijk te houden?

over de ren hebben we draden gespannen..daar kunnen de roofvogels niet in. Hoog gaas, terug buigend naar de buitenkant. .

Kij vanmorgen uit het raam..zie ik geen kip in de ren ( plusminus 50 meter verderop) of toch? Zit daat een kip gras teplukken in het stuk dat ik had afgezet om het groen er een beetje te laten groeien? Ik zie een kop heen en weer gaan..haphap.Maar die kop is bruin! Pak de verrekijker: zit er een buizerd IN de kippenren de laatste kip uit Zelhem te verorberen. De andere 2 (!) kippen en eenden en de haan in een hoekje onder de caravan gepropt.

Ik ben het zo zat..het lijken de tien kleine negertjes wel..ik heb nu nog 5 stuks gevogelte, van de 9 waar ik de winter mee in ging..en zelf geen kip gegeten. Goed 1 kip ziek, en een eend een hartaanval nadat de buizerd een kip pakte voor zijn neus.

We zijn voorzichtig dichterbij gegaan en waren geschokt door het gemak waarmee de buizerd door het dradenwerk (gaten van 30 cm) wegvloog. Ik vind het verschrikkelijk dat ook de ren, die als een vesting is, toch niet veilig is.

Welke dieren zouden we bij de kippen kunnen zetten om ze een beetje veilig te houden? Dieren die in najaar en winter ook vrij buiten kunnen lopen.Ganzen? ME-kippen?

Geplaatst:

Balen hoor! Ook hier zijn we in een week tijd 2 kippen en een eend 'kwijt' (dood). De eend dus door het hek getrokken, dus geen roofvogel. En de 2 kippen wel door een vogel. Waarvan 1 niet eens opgegeten omdat wij buiten kwamen en de maaltijd dus maar net begonnen was. Hier is het normaal ook niet zo veel. Maar bij jullie IN de ren... GRRRRR!

Voor in je ren... Een mooie kalkoen? (ik vind ze doodeng... maar het schijnt te helpen) Of een Toulouse gans?

Geplaatst:

Angela wat een lieve hond..die wil ik wel

Een kalkoen hè..ik ga eens kijken..ik vind ze zooo lelijk.

En speciaal toulouse ganzen? Of alle ganzen?

Ik keek even maar de kippenfarm die hier in de buurt binnenkort elke zaterdag zijn kippen verkoopt heeft ook toulouzeganzen...

Geplaatst:

Nou ja, die toulouse dingen zijn enorm, vandaar. Je moet iets groots hebben denk ik? Van die grote kalkoenen hoor ik vaak dat ze zelfs een roofvogel aanvliegen als die ergens landt.

Het is alleen wel erg fijn als je ganzen als heel jong kuiken kan kopen. Die wij hadden waren heel normaal richting mensen, maar wel weer blazend naar honden en varkens enzo

Geplaatst:

Ja het mooiste is als je ze zelf uitbroed..dat zal niet snel lukken denk ik. Misschien aan de buurman vragen..die heeft wel ganzen, alleen een andere soort. Hij heeft ook van die lillende kalkoenen..brrr..

Geplaatst:

Kwartels zouden naar het schijnt ook prima luchtalarmen zijn... ( volgens een vriendin die ook geregeld bezoek krijgt van een havik )

Bij de kwekers van Bressekippen zetten ze ook een bepaald soort gevogelte als "luchtalarm" maar geen idee meer wat het was.

Ik hou het bij m'n cd'tjes en luchtbuks.

Geplaatst:

Het beest blijkt dus eerst bij mijn buurman geweest te zijn gisteren. Hij had een haan gedood, maar de buurman joeg hem weg en de haan was verder nog niet aangevreten. Toe is ie dus bij mij gekomen van de honger...

De buurman heeft trouwens ganzen en kalkoenen Ja ik kan wat cdtjes ophangen aan de draden..ik betwijfel of het zal helpen..

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Nou!

Gisteren is een jonge kip gepakt door buizerd oid. In de ren. Morgen maar eens extra netten dachten we. Heeft ie vanmorgen er weer een gepakt

Dus vandaag tussen de buien door alle vogelnetten die eigenlijk voor de kersen bedoelt waren maar over de ren spannen...en maar hopen dat t helpt. De kippen kunnen verdorie beter buiten lopen dan in de ren op t moment...

Heel erg balen.

De 4 jonge haantjes is ook geen succes..ze kunnen echt niet bij de andere kippen. Dus van de week met droog weer de haantjes maar slachten..mislukt gebeuren die haantjes voor het vlees, als we dat nog eens willen moeten we een grote ren voor de haantjes bouwen.

Geplaatst:

Jet, ik heb een gigantische hazelaar in mijn grootste ren staan. Komt geen roofvogel meer in. Wij hebben veel buizerds en valken hier vliegen dus de andere rennen zijn overdekt.

We zijn naarstig op zoek naar een stel loopeenden die dan wel los zullen lopen, maar met genoeg schuilmogelijkheden. Ben wel heel benieuwd hoe dat zal gaan. So far no problem, niemand die ze in de buurt verkoopt

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Als mijn eitjes uitkomen (van de eend) Kan je ze hier komen halen

Je moet geluk hebben volgens mij..wij hebben ook veel bomen maar knippen nu veel weg boven de ren. En de buizerd heeft blijkbaar hongerige jongen. 2 kippen weg verdorie, ik baal nog steeds. Vanmiddag hebben de hele middag gewerkt en vrijwel de hele ren overspannen met drie vogelnetten, een groot stuk met hooinet en nog een stuk met ijzerdraadvlechtwerk à la Lie..Als er nu morgenochtend nog weer een kip gepakt is eet ik mijn hoed op

Geplaatst:

Balen, Jet! Ik heb niet goed naar de bovenkant van de ren gekeken, maar daar zaten toch netten? Gaat zo'n buizerd er dan gewoon doorheen?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Jawel maar nu niet meer want we hebben er nog fijnmazige netten overheen gelegd. De Buizerd of Havik terroriseert de hele buurt..overal worden kippen gepakt.helaas moest ondertussen ook mijn mooie mannetjes eend Maurice eraan geloven..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...