Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De kippen lopen nu door de hele tuin,er was geen houden meer aan In de boomgaard ben ik nog wel bang voor buizerds/havik..als ik er een zie of hoor spurt ik naar de boomgaard

De Bibi`s( de loopeenden) lopen nu eindelijk vrij door het hele hok. Ze hebben mijn stem leren waarderen als een geluid geplakt aan eten...ze komen ook kijken als ik kiepkiep of bibibi roep.

Vanmorgen aten ze gestrooid graan mee met de kippen..die waren er niet heel blij mee, en de stoerste kip dook bovenop een eend

Ik wil ze zo snel mogenlijk buiten laten met de kippen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat heerlijk om te lezen, Appelvrouw!!

Mijn eerste eendjes komen waarschijnlijk in de winter al logeren, maar dat hangt af van wanneer de schuttingen staan en hun verblijf af is. Het zijn volwassen mannetjes van een aantal jaar oud die ik mag leasen om te bekijken of hun zorg voor mij haalbaar is.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Dit is heel erg:

Stond ik vanmiddag met mijn buurvrouw te praten. Mijn buurvrouw die wij stiekem madam Kwek noemen omdat ze altijd het hoogste woord heeft. Niemand mag haar, en iedereen mag haar man. Ze zochten een van hun jonge honden..we zagen hem in de verte lopen. O, zei ik nog, als hij maar niet naar mijn kippen gaat..neenee, geen angst, dit is een hondje dat nog niet gejaagd heeft ( deze mensen jagen met van die kutkleinetekkels( sorry hondenlovers..ik ben er niet zo van)).

Ok, kletsen want je houdt je buren tot vriend. Wil je geen eieren zei ik, want ze geven mij ook wel eens een stuk everzwijn. Ja dat wilden ze wel. Kom ik terug met de eieren, zegt ze: ik geloof dat ik de hond achter hoor. Nou, zei ik dan ga ik wel even kijken, mijn kippen lopen los.

Achter: niets aan de hand..de hond liep in de buurwei. Gaat ze hem roepen ik zei nog: roep hem dan voor de deur....en we lopen naar beneden, maar toen barstte de ellende al los...ik hoorde de kippenpaniek en zag de zwarte kip als een gek door de tuin, hond erachteraan, haan daarachteraan. De zwarte kip ontsnapt, maar toen kwam de hond achter de haan aan. Ik zie hem de staart en een stuk van zijn kont afbijten..iedereen, kippen en mensen en hond vlogen alle kanten om. De veren vlogen om mijn oren, en ik flikker ook nog over de kruiwagen die ik net daarvoor gevld heb met blad Ik schreeuwde om Lie die met de buurman kwam... Lie joeg de hond naar voren.( niet wetend dat de haan naar voren was gevlucht) In de tuin zag ik geen enkele kip meer..toen uiteindelijk 2 van de 8 en maar 1 eend. De haan zat ergens met een afgebeten kont, ik kon hem niet vinden. Uiteindelijk ging Lie vóór kijken, daar lag de haan dood, de buurvrouw ging hem net meenemen om ons het aangezicht te besparen. Het hondje stond er vast heel trots bij te kijken.

KaKaKa!!!(3 x K!)

Na veel gedoe vonden we de anderen kippen tussen de takkenwal verstopt. De eend vonden we niet, alleen de andere zat steeds angstig onder de caravan. Ik ging nog eens kijken en zag een afgebeten eendenpoot lag de eend daar dood onder..de eend had de hond dus als eerste al in de ren gepakt.

Ontzettend balen..kl**te jachthondjes..die er natuurlijk niets aan kon doen want het is zijn instinct..

Nu heb ik nog maar 7 kippen en een eend..acht rot..ook die eenden die begonnen net zo aan mij te wennen...

De buren eten in ieder geval de aankomende dagen loopeend en cock au vin

Eerst maar ff een borrel

Geplaatst:

Gossiemikki wat heftig allemaal zeg!!! Zwaar K dus...!

Schenk voorál nóg een borrel in!

Alles lichamelijk ok trouwens? Na kruiwagenstruikelactie...

En begrijp ik het nou goed dat de haan z'n kipjes zwaar aan het verdedigen was? Stoere haan was het dan zeg!

Geplaatst:

De kippen zijn behoorlijk van slag. De laatste die ik vond zat helemaal straks tussen de takkenwal..kon niet meer voor of achteruit...ze legden al wat minder omdat het zo vroeg donker is, maar zullen nu wel helemaal van de leg af raken. Ik wil mijn eieren terug( ik begin nu pas nijdig te worden )

Geplaatst:

@ Appelvrouw, je vertelt dit op een heel indringende wijze, en dat ís deze gebeurtenis dan ook. De hond zelf is ontoerekeningsvatbaar vind ik, het is een dier met instinct. Verpest door de mens, dat wel, maar geef die mens er dan van langs. Schadeclaim misschien? Geld is meestal wel iets dat telt.

Geplaatst:

Tja de buurvrouw jaagt en ze is dus wel verzekerd. Ze zal me ook wel wat betalen..alleen weet ik nog niet wat ik moet vragen. Verder zal ik wel wat jaaggoed als genoegdoening krijgen. Per slot van rekening eten zij mijn beesten de aankomende dagen..stom eigenlijk, maar ik had geen zin mijn goede haan die we Markies de Sjanteklèr hadden genoemd op te eten...dat is nooit de bedoeling geweest.

Geplaatst:

Raak er stil van.. Klote zeg! Sterkte.

Hopelijk komen de kippen weer wat tot rust. En ook de eend.. die nu toch helemaal alleen over blijft

Misschien iets van een permanent mega hok maken? Bijvoorbeeld een redelijk hoog stuk gaas (1,5meter? 2?) rondom de boomgaard zetten? Zal een k*t klus zijn als het om zo'n groot iets gaat.. Dat wel. Hier in Alkmaar is ergens een tuin van ik gok 400 a 500m² wat totaal omgeven is door netten. Denk tot zo'n 5 meter hoogte. Dat is helemaal een rot klus.. Maar daar lopen alle dieren tenminste wel 100% safe daardoor. Wie weet een idee om zoiets te doen maar dan zonder dak, slechts een soort hek? Of misschien een soort van schuilplaatsen bouwen, in de hoop dat ze daar optijd naar toe kunnen vluchten als zoiets weer gebeurd? Achja, sterkte met 't verlies.

Geplaatst:

Wat een vreselijk nare manier om je dieren te verliezen. Dan heb ik nog liever dat er een keer een steenmarter een kip "ontvreemd". Wel een haan om trots op te zijn. Mijn George Clooney (een grote witte wyandotte) heeft z'n dames ook met hand en tand verdedigd 2 jaar geleden toen er een steenmarter langs kwam en een gaatje onder het gaas vond. Hij heeft het met de dood moeten bekopen, maar ik was wel erg trots op 'm. Het is even een overweging maken, al dan niet gaas plaatsen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk zou vinden om m'n kippen gewoon los te kunnen laten. Dat kan nu niet omdat ze linea recta naar de buurman rennen en z'n moestuin leeg vreten, maar anders wist ik het wel. Toch het mooiste leven voor dieren, zo vrij.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

jeetje wat schrikken zeg.

Tja de buurvrouw jaagt en ze is dus wel verzekerd. Ze zal me ook wel wat betalen..alleen weet ik nog niet wat ik moet vragen. Verder zal ik wel wat jaaggoed als genoegdoening krijgen. Per slot van rekening eten zij mijn beesten de aankomende dagen..stom eigenlijk, maar ik had geen zin mijn goede haan die we Markies de Sjanteklèr hadden genoemd op te eten...dat is nooit de bedoeling geweest.

als het nooit de bedoeling is geweest om de haan op te eten. dan zou ik het raar vinden om jaaggoed ervoor terug te krijgen, een nieuwe levende haan zou dan beter zijn.

Geplaatst:
als het nooit de bedoeling is geweest om de haan op te eten. dan zou ik het raar vinden om jaaggoed ervoor terug te krijgen, een nieuwe levende haan zou dan beter zijn.

Het zal beide moeten zijn..een vergoeding via de assurance én jaaggoed als genoegdoening..per slot van rekening eten zij nu haan en eend.

Ja, ik ben eigenlijk nog niet over de schrik heen..ik dacht dat ik voor veiligheid had gezorgd in de tuin. De ren is afgesloten als een bankkluis tegen de vos, marter, havik en ander nachtelijk gespuis dat het op mijn kippen heeft voorzien.

De tuin is aan de ene kant afgescheiden met takkenwal en gaas, aan de andere kant door de beek en laag gaas..dat houdt de schapen van de buurman tegen. Alleen aan de zijkant van het huis kan iedereen zo naar binnen en naar buiten, maar de hond was via het -schapen-weiland gekomen.

Geplaatst:

Wat een ontzettend naar verhaal arme kippies en eenden, wat een enorme schrik

Misschien nu net dat stuk waar de hond jullie terrein opgekomen is nog afgazen?

Geplaatst:

Ja Jet wat een verhaal en wat een schrik he ? Driedubbele borrel nemen !

Ik zou het je buren ( de man is toch wel érg aardig zei je zelf, en de vrouw is ook je buur. Beter een goede buur dan een verre vriend ) niet te zwaar aanrekenen en al helemaal niets eisen. Die zien jou óók als buur. Ik weet zeker dat ze zélf ook wel met iets aan zullen komen als tegemoetkoming. Iets van de jacht misschien ( niet afhouden , maar aanvaarden ) maar vrijwel zeker ook iets vervangends levends. Is het niet nu gelijk , dan toch straks in het voorjaar.

Laat anders blijken dat je nu naar een 2e en misschien 3e eend op zoek bent ? Dat 1 eend wel erg zielig is. En een nwe haan ?

Bijna zeker ( ik heb ook franse buurtjes, ongelooflijk innemende lieve mensen ) dat de mensen er zelf ook van balen en iets zoeken wat de verhouding tussen jullie goed houdt. Je hebt mekaar nodig daar

Vervelend dat ze nu van slag zijn, die hennen. En dat niet voor het eerst he ? Mennn. Je zou haast zeggen : die wennen er inmiddels wel aan. Huize Jet en Lie : dáár is röring en altijd wat loos

Jet: ze hebben een mooi vrij leven gehad. Bedenk dat op een keuterboerderij vroeger de vos regelmatig langs kwam. Die kippen , ganzen etc liepen daar ook altijd rond. Onze buurtjes in Fr hebben kippen in het dorp lopen. De honden blijven daar van af . Hoe of dat komt ? ( de hondjes voor de jacht houden de mensen trouwens in hokken. van die blafdingen ) Mijn buurman loopt regelmatig op de vos te schieten.

Neem nóg een neut ! ( en nóg een )

Geplaatst:

Ja met die neuten gaat het wel goed

Ik denk niet dat ik iets hoef te eisen van de buren..ze zijn gewoon verzekerd en hebben dat ook al gezegd. En een stuk hert/everzwijn sla ik niet af hoor..ga ik lekker paté maken

Maar het is wel zo dat de andere buurman die mij de eenden heeft gegeven me vanavond vertelde dat dit de zoveelste x is dat een van hun honden is ontsnapt..een keer hebben ze alle schapen in een buurwei doodgebeten. Een andere keer ook een stel kippen. Dat is de andere kant.

Ik weet ik dat dit soort dingen gebeuren..inderdaad Bit. Dorpsleven, én dood.

En mijn kippen waren dit keer veel meer van slag dan toen die havik of buizerd er was. Een kip zat uren doodstil in de takkenwal..het is dat ik ging zoeken en haar eruit heb gelokt..anders zat ze er nog

Ik blijk toch wel gehecht aan mijn kippies, had ik van te voren niet gedacht. Vooral aan de leghorns.Gekke beesten.

Jorieke..heb je er nog?

Geplaatst:

ohhhh Jorieke

Appelvrouw, in het voorjaar verwachten wij wel een aantal grote Brahma's meerzomig patrijs, topkippen! En o zo mooi! Ze zijn lekker groot en stevig en kunnen goed tegen een stootje..Hier geen roofvogel of marter die ze aandurft.. (kleine klote jachthondjes weet ik natuurlijk niet)

(ook lekker veel kip in de pan ) kijk maar of je tzt wat kuikens wil...

Geplaatst:
ohhhh Jorieke

Haha ik kan er ook wel weer (een beetje) om lachen. De buurvrouw kwam net met een pond everzwijnbiefstukjes en betaald 50 euro voor de haan en de eend.

grote Brahma's meerzomig patrijs, topkippen!

Afgesproken, dat wil ik wel! Ze zien er geweldig uit! Misschien een beter idee om eieren mee te nemen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...