Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

nieuw hier


bart

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal

Ik zie dat even voorstellen het gebruik is hier op het forum. Ik ben Bart en kwam hier terecht na een tip van m'n vriendin. Ik tuinier met een groepje vrienden in Zwolle. Mijn ideaal daarbij was in eerste instantie wat groter dan de realiteit. We begonnen met 9 hele enthousiaste mensen, maar nu, 2 jaar later, zijn we nog maar met z'n 3-en. Ik dacht in het begin dat als we met veel mensen waren dan konden we met z'n allen kosten, tijd, opbrengst delen, gezamenlijk maaltijden maken van de verse oogst, enzovoort. Maar al gauw bleek dat er grote verschillen zaten in de toewijding en energie die mensen erin wilden steken. In de afgelopen twee jaar heb ik veel geleerd (zowel over tuinieren als over groepsprocessen ). Ik hoop hier op het forum ook het nodige op te kunnen steken.

Verder ben ik erg geïnteresseerd in zelfvoorzienend leven in het algemeen en mijn droom is dan ook ooit zo zelfvoorzienend mogelijk te leven, mogelijk binnen groepsverband. Daarnaast ben ik geïnteresseerd in alternatieve economiën/geldsystemen/ruilhandel, muziek, politiek en lekker eten.

Groetjes

Bart

Ps. Nog geen tuinfoto's hier....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan scoor ik maar de helft, ben ik net zo oud als jij Frank! (geestelijk dan, lichamelijk zullen we het maar niet over hebben

Welkom op ons forum Bart, ik was zelf ook heel enthousiast gestart met een ander stel, leuk me leuk zo alles delen. Zonder dat ik het die mensen verwijt(zijn wel nog steeds goede vrienden) kwam het er uiteindelijk op neer dat we alleen de oogst en de huur deelden. Dus nu een grote tuin voor ons alleen!

(grappig was ook wel dat 2 maanden voordat we besloten het niet meer samen te doen, hij nog aanstuurde op nog een 100m2 )

En ja zelfvoorzienend leven, wat een droom....(en zonder startkapitaaltje blijft het een droom voor mij ben ik bang)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Bart,

 

Je hebt een goede insteek wat betreft het tuinieren, zelfvoorziening en groepswerken. Heel jammer alleen dat velen afhaken als het op het werk alleen aan komt. Er zijn dacht ik 'dorpen' waarbij dat heel goed samengaat met meerdere mensen. Zoals je kunt lezen is Jorieke ook redelijk zelfvoorzienend, en mijn droom is dat ook te zijn

Laat je niet van je focus afleiden, als je het echt wil is er altijd een weg. Ik begin pas in het 'tuinderswereldje' en ga dit jaar een MM maken, om te kijken hoe dat gaat. Mocht dat bevallen... dan is oa. door alle verhalen hier op het forum bij mij de vraag gerezen of ik ook een echte moestuin wil bij de tuindersvereninging. Maar dat is van latere zorg.

Veel plezier hier op het forum!

 

Groetjes, Helly

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Bart,

Je hebt mooie idealen en interesses!

 

Ik werd in eerste instantie uitgenodigd om een tuin te delen, maar ik ben toch maar zelf een tuin gaan huren, omdat ik ondertussen wel genoeg van het soort 'groepsprocessen' heb meegemaakt die jij schetst.

Die processen begeleiden, dat doe ik wel op m'n werk....

 

De tuin alleen (met eigen gezin) doen bevalt me prima, als ik in mijn tuin sta kijk ik over een polder uit, en kan ik genieten van de rust en stilte die heerst.

 

Socializen doen we ook wel, leunend op de hark, ieder vanuit zijn eigen tuintje.

 

Veel plezier in je/jullie tuin!

Stilte is het element waarin grote dingen zich verwezenlijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, ik deel je zelfvoorzienende ideaal, heb je wel eens dat earthship op youtube gezien? Volgens mij de Phoenix earthship, ja hier: http://www.youtube.com/watch?v=iz6VCl8OVKk. Wordt wel veel beton gebruikt, dat is misschien wat minder, maar ik vindt het een prachtig huis.

 

En groepsprocessen , haha, mensen zijn heel anders dan dat we denken, zeker na 1e indruk, ikzelf ook trouwens. Zou dat komen door al de gedachten die in ons hoofd borrelen en ons leven leiden?

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...