Nepomuk1983 Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Vandaag hosta's en palmkool gezaaid. Mijn uien en prei die ik begin deze maand heb gezaaid zijn nu allemaal boven en zijn inmiddels zo'n 4 cm lange wiebelige sprietjes. Mijn paprika's en pepers zijn nu ook bijna allemaal boven.
renze Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 het valt mij op dat de meesten nu al planten binnen zaaien zoals tomaten en paprika, is dat niet wat te vroeg? aangezien je t dan mss al in maart/april in de volle grond kan zetten en dan kan t nog vriezen
dennislp Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Veel zijn ook te vroeg, is nou eenmaal lastig om je geduld te bewaren Paprika kan al wel, maar tomaat kan je toch nog beter even mee wachten tot begin maart / half maart.. Vindt ik En als je alles nu zaait, zaai dan nu EN nog een keer in maart ofzo.. Als de 1e keer echt te vroeg was heb je dan altijd nog plantjes die wel goed gezaaid zijn > Planten kopen? Doe het bewust!
renze Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 ok, dan kijk ik binnenkort wel weer bij de welkoop, afgelopen week hadden ze nog geen paprika en cherrytomaatjes en ze zeiden dat ze t over een week of 2 wel zouden hebben
Nicolette Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 tja geduld is een schone zaak. Als je wat extra licht kan creëren lukt binnen zaaien beter. Mijn ervaring is dat januari echt te vroeg is. De verhouding licht en warmte klopt niet. De plantjes worden dan zwakke dunne stengeltjes omdat ze te veel warmte en weinig licht krijgen. Over een week of 2 ga ik voorzichtig beginnen. De meeste tomaten/augbergines/paprika's die je nu kunt zaaien zijn bedoeld om uiteindelijk in een kas te belanden. Aangezien die van mij buiten of onder koud glas gaan wacht ik nog even. Dus Renze je hebt nog tijd genoeg.
renze Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 ja ik ga t denk ik in 2e helft van feb zaaien
appelvrouw Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Mijn uien gezaaid in en afgedekt met een laagje aarde. Glasplaatje op het bakje, en ze komen nu voldoende op! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
eva1986 Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Ik heb vandaag de pepers en snackpaprika's gezaaid. Ook de eerste roma's, maar lees al dat ik weer te ongeduldig ben Ook alvast dille, rozemarijn en peterselie (platte) voorgezaaid, en natuurlijk de zomerprei niet vergeten! Over twee weken de volgende ronde Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
RobO Geplaatst: 28 januari 2013 Geplaatst: 28 januari 2013 vandaag weer eens prei American Flag gezaaid wegens maar 40 % opkomst van de wat oudere zaadjes, en we vinden hem/haar erg lekker
Sovreze Geplaatst: 29 januari 2013 Geplaatst: 29 januari 2013 2 mooie rekken van IKEA gekocht die precies op de vensterbank passen, voor voorzaaien binnen.http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40103727/?query=HYLLIS Vandaag gezaaid (tweede rond halverwege maart): Puntpaprika, tuinmelde, koriander, kervel, tuinbonen, rijsdoperwt, stamslaboon, chinese boon, goudsbloem, bladmosterd (golden).
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 januari 2013 Geplaatst: 29 januari 2013 Ik heb stok rozen gezaaid vrijdag.Ik heb een oud huis met smalle vensterbanken waar geen opkweek bakje op past dus heb ik van mijn werk lege plastic waterflesjes meegenomen beetje zand erin gedaan beetje water erbij en een zaadje erin dopje erop gedraaid en op de vensterbank gezet. En er vandaag is er een worteltje te zien
greetje Geplaatst: 29 januari 2013 Geplaatst: 29 januari 2013 als je hem middendoor snijdt met stanleymes kun je de dop/bovenkant gebruiken als trechter voor de tuin e.d. kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
fietstuinkabouter Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 mijn handen jeuken om ergens mee te gaan beginnen. iemand een goede tip waarmee? Beschik niet over een buitenkas of iets dergelijks. Elke morgen weer een verwondering in de tuin.
RobO Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 binnen voorzaaien, gereeschap in orde maken, moestuin ontdoen van onkruid, compost omzetten, koude bak timmeren, teeltplan mooi maken, moestuinforum lezen
EstherJ Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Paprika's en Pepers kun je nu al prima zaaien hoor http://www.jansennatuurlijk.nl
fietstuinkabouter Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 jaja een teeltplan.. hoe ga ik daar mee beginnen? Elke morgen weer een verwondering in de tuin.
Sovreze Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Excel erbij pakken en eerst je gewassen opsommen en onderverdelen, gemakkelijk ook dat je dan weet wat je per maand zal moeten zaaien enzo. Op een tweede sheet kan je dan je tuin tekenen en blokken en daar je wisselteelt indelen. Als je een beetje handig bent met excel kun je velden automatiseren en heb je een prachtig mooi maar simpel overzicht voor jezelf. Ben je even zoet mee
Conny Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 (aangepast) Hallo,Ik heb vannacht de paprika-zaadjes voor Jet gezaaidIk ben nu dus pleegtuinierster van 13 paprika zaden. Deze bak is voor Jet. Er zit zaaigrond/stekgrond in en zaden natuurlijk. En deze bak is voor mezelf. Hier zit bemeste tuinaarde in, bij wijze van vergelijkings materiaal.De zaden die hierin zitten, zij hetzelfde als Jet haar zaden.Groetjes Conny. Update van de pleegzaadjes !!! Ik heb vandaag weer eens foto's gemaakt. Dit zijn jouw zaailingen Jet. En dit zijn die van mij. Ik heb de kartonnen strookjes van eerder vervangen door houten staafjes.Die kartonnen strookjes gingen namelijk schimmelen. 9 februari 2013 aangepast door Gast Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
appelvrouw Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Dat ziet er veelbelovend uit We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Merel Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 Ook ik heb vandaag pepers gezaaid! Vier soorten en meteen maar lekker veel zodat ik tzt wat ruilmateriaal heb . indefruitboomgaard
Nynkef Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 ik heb paprikazaden gekregen van Eva1986 en die heb ik vandaag gezaaid
greetje11 Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 (aangepast) Ga zo ook even paprika zaaien, volgens de denomethode.Uitgelegd door Diana dus dat moet goed gaan. 31 januari 2013 aangepast door Gast
Eva Geplaatst: 30 januari 2013 Geplaatst: 30 januari 2013 http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/ meteen de hele site even doorsnuffelen!
fietstuinkabouter Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 @Sovreze ; klinkt als hogere wiskunde, maar zal eens gaan stoeien met e.a. En mijn handen kriebelen om van het weekend met wat te gaan starten om te zaaien. Vorig jaar ging mijn tuinierkunst zo van 'oh dat lijkt me wel wat, kan ik het nu zaaien? Ja? Doen en oeps... ze moeten nog ff wachten voordat het de grond in kan... want de tuin is vol. Oh daar nog een plekje? Dan maar daar! Zo heb je toch ook wisselteelt? Elke morgen weer een verwondering in de tuin.
Aanbevolen berichten