Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meel voor brood kopen


weknow

Aanbevolen berichten

Zuurdeeg is deeg wat zijn drijfkracht krijgt uit een wilde gist......is niet de wilde gist an sich......en gebruik je de gistcellen die van nature aanwezig zijn op de rogge en tarwe die je gebruikt.... Een gewone wilde gist aanzet is er op gericht een in de lucht zwevende gist te vangen en tot groei te brengen op een niet specifieke voedingsbodem....en te gebruiken bij bvb brood bakken, wijn brouwen, bier brouwen etc.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En ik heb toch vele malen gelezen dat de snelle rijsmethodes met 'normale' gist ongezonder brood opleveren...

 

En het is inderdaad een kwestie van smaak. Maar, voor de mensen die een schrikbeeld hebben bij zuurdesem, in de trant van echt zuur brood, dat hoeft helemaal niet! Ik had ook die associatie, van zuur, zwaar, massief duits brood. Hoeft dus niet! Ik maak prachtige luchtige franse broden die heel in de verte een zuurtje hebben, maar vooral heerlijk vol van smaak zijn.

 

Ligt gewoon aan je zuurdeeg, op welke basis , hoe sterk etc, zuurdeeg wordt vooral gebruikt ook om Rogge bvb te kunnen laten rijzen en tot brood te verwerken, dat werkt niet met gewone gist....Hier en in Duitsland en vele andere landen wordt het van oudsher al gebruikt, altijd voorhanden en je kon er de goedkopere rogge ook mee omhoog krijgen )

En het is meestal wat langer houdbaar wordt mij verteld door mijn medebaksters die alleen met zuurdesem werken. (mits gehouden in een keramische broodpot )

 

Daar waar een cultuur heerst die neigt naar veel witbrood zie je ook veel meer een gebruik van gewone gist.

 

Snelle rijsmethodes... zegt mij niets, een goed werkend zuurdeeg doet brood net zo snel rijzen als gist....hoe vaker opgewerkt hoe sterker een zuurdeeg wordt. Gistbroden kun je ook gewoon langzaam laten rijzen op kamertemp, zelfs op koele plaatsen om de rijs rustiger te laten verlopen bvb bij volkorenbroden waardoor het de smaak ten goede komt...of brood waar je geen suikers aan toe wilt voegen en daardoor de gist meer tijd geeft om de suikers in het meel om te zetten enz.

 

Gewone gist heeft het voordeel dat het altijd in dezelfde kwaliteit voorhanden is, de stammen rein........ik heb een uitgesproken sterke smaak ondervinding en heb niets met zuurdeeg, de lichte acid op de achtergrond irriteert mij gewoon vaak, mijn partner vind het ook niet lekker, merkt het altijd dat het aanwezig is , zuurtje in brood, in welke vorm dan ook.... Ik maak zuurdeeg voor gasten in de winter en zomer en soms eet ik het dan zelfs ook...zwaar brood, licht brood etc, zoals je zegt je kunt er alle soorten brood mee maken...de kruim is wel een enigzins andere dan met gewone gist. Ook weer iets dat heel persoonlijk is, sommige mensen hebben dan weer wat met specifieke structuren in hun voedingsbeleving )

 

Ik werk bijna nooit met Rogge dus heb zelf bijna nooit behoefte om met een zuurdeeg te werken en anders staat er eentje binnen een 3 dagen klaar.......

De gekochte zuurdeegpoeders etc zijn vaak trouwens in den beginne geent met gewone gist die uit de industriele gistwinning komen )

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je verhaal klopt bijna helemaal.

 

Zuurdesem is inderdaad een spontane gisting, door de wilde gisten die zich van nature op de graankorrel bevinden. Deze zijn er op het land op gewaaid. Daarnaast 'vangt' je zuurdesemstarter ook wel degelijk wilde gisten uit je omgeving. Als ik een nieuwe starter maak zet ik deze vaak even een uurtje buiten om wat gisten te vangen.

Een goede starter kan op basis van zowel rogge als tarwe prima leven, en deze kun je generaties blijven gebruiken. Er zijn zelfs zuurdesems die al honderden jaren in een familie zijn. Kwestie van bijhouden.

 

Je hebt gelijk dat je met zowel commerciele gist als met wilde gist net zo snel of langzaam kan rijzen. Hangt helemaal af van de hoeveelheid die je gebruikt in je deeg.

 

En sja, het blijft inderdaad een kwestie van smaak!

Maar het leek me een leuke toevoeging aan dit topic, aangezien er hier alleen werd gesproken over normale gist en toch veel nadruk lag op de 'snelle' recepten. Ik wilde graag de langzamere recepten (= meer smaak) en de zuurdesem mogelijkheid erbij zetten. Leuk om eens te proberen wellicht voor mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee, eens, leuk dat je hem een tijdje open laat staan voor wilde gisten )

 

En zeker leuk om mee te expirimenteren, ik heb er speciaal een berg mee uitgeprobeerd gewoon om te leren aangezien de bakkersopleiding in Nederland eigenlijk weinig met zuurdeeg doet of wat dan ook met echt ambachtelijk bakken (of melen)

 

Voor de meeste mensen die brood willen bakken en de tijd hebben om eens wat uit te proberen en aan goed meel kunnen komen bij de adressen die hier al vernoemd zijn zeker een aanrader )

 

Wat ik ook even in dit draadje wil aanhalen en in Nederland ook weinig bekendheid heeft is dat je natuurlijk ook je eigen meel kunt malen. Er zijn hele mooie en goed bruikbare huishoudelijke meelapparaten in de handel om zelf meel te draaien van allerlei soorten graan, de fijnheid is te regelen natuurlijk, bij dezelfde bedrijven vind je ook vaak apparaatjes waar je zelf ook granen mee kunt pletten om te gebruiken in je brood of om zelf bvb verse muesli mee te maken en adresjes waar je graan kunt kopen/bestellen.

 

In Nederland weet ik zo 123 geen adresjes maar voor diegene die geinteresseerd zijn in het onderwerp, kijk eens hier:

 

http://www.getreidemuehlen.de/

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Wat ik ook even in dit draadje wil aanhalen en in Nederland ook weinig bekendheid heeft is dat je natuurlijk ook je eigen meel kunt malen. Er zijn hele mooie en goed bruikbare huishoudelijke meelapparaten in de handel om zelf meel te draaien van allerlei soorten graan, de fijnheid is te regelen natuurlijk, bij dezelfde bedrijven vind je ook vaak apparaatjes waar je zelf ook granen mee kunt pletten om te gebruiken in je brood of om zelf bvb verse muesli mee te maken en adresjes waar je graan kunt kopen/bestellen.

 

Klopt inderdaad, in NL bijvoorbeeld bij Hans Titulaer (http://www.molenstenen.nl/)

 

Wil hier echter graag een informatieve kanttekening bij plaatsen: "hoe verser, hoe beter" wordt door deze bedrijven veel gebruik. Echter is het beter meel te laten besterven na het vermalen dan direct er van te bakken. Dus niet van het huishoudmachien zó de oven in! Google bied bij "meel besterven" direct een aantal interessante links dus daar hoef ik niet direct wat over te schrijven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...
  • 1 maand later ...
Helemaal mee, eens, leuk dat je hem een tijdje open laat staan voor wilde gisten )

 

En zeker leuk om mee te expirimenteren, ik heb er speciaal een berg mee uitgeprobeerd gewoon om te leren aangezien de bakkersopleiding in Nederland eigenlijk weinig met zuurdeeg doet of wat dan ook met echt ambachtelijk bakken (of melen)

 

Voor de meeste mensen die brood willen bakken en de tijd hebben om eens wat uit te proberen en aan goed meel kunnen komen bij de adressen die hier al vernoemd zijn zeker een aanrader )

 

Wat ik ook even in dit draadje wil aanhalen en in Nederland ook weinig bekendheid heeft is dat je natuurlijk ook je eigen meel kunt malen. Er zijn hele mooie en goed bruikbare huishoudelijke meelapparaten in de handel om zelf meel te draaien van allerlei soorten graan, de fijnheid is te regelen natuurlijk, bij dezelfde bedrijven vind je ook vaak apparaatjes waar je zelf ook granen mee kunt pletten om te gebruiken in je brood of om zelf bvb verse muesli mee te maken en adresjes waar je graan kunt kopen/bestellen.

 

In Nederland weet ik zo 123 geen adresjes maar voor diegene die geinteresseerd zijn in het onderwerp, kijk eens hier:

 

http://www.getreidemuehlen.de/

 

MVG

 

 

Danuta

 

Misschien een stomme vraag, maar is een pletmolen hetzelfde als een pelmolen die nodig is voor het pellen van spelt?

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wij kopen wel eens wat meel bij Molen De Roos in Delft. Deze is geloof ik nog niet genoemd in dit topic.

 

Wij kopen er niet heel vaak, aangezien we een degelijke oven ontberen en ook niet echt ruimte hebben (of willen maken/reserveren) voor een broodbakmachine.

--------------------------------------

Django

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik haal meel net over de grens bij de bakkersmolen in Wildert, bij Essen.

Niet superveel keus: roggemeel, tarwemeel en tarwebloem. En tis te goedkoop om biologisch te zijn. Wordt ter plekke voor je uit een ton in een zak geschept.

En als je geluk hebt, hangt de knappe molenaar ook ergens in de bakkerij rond

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Als het er droog en koel gelegen heeft zal het geen probleem zijn. Ik heb geen ervaring met spelt maar weet wel dat oud volkoren meel ranzig gaat proeven. Anders bak er eens een pannenkoek mee, dan merk je snel genoeg of het vreemd smaakt en ben je niet zo veel tijd en energie kwijt.

 

Ik koop mn meel bij Aveve en wel de 10 kg zakken volkoren en wit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel tegenwoordig meel bij een lokale windmomen. Vers gemalen, zonder toevoegingen en biologisch aan normale winkelprijzen. Bakt iets compacter dan bloem waaraan enzymen en broodverbeteraars werden toegevoegd maar de smaak is onvergelijkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...