Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Meel voor brood kopen

weknow

Recommended Posts

ook ik haal het meel de Molen de Zandhaas in Santpoort-Noord. Woon op 10 minuten fietsen. Ze zijn inderdaad wat aan de prijs maar haal er van alles. Zo maak ik ook mijn eigen sojamelk en daar betaalde ik laatst voor een kg bio sojabonen 2,75. (maakt tussen de 12 en 15 liter melk) Speltkorrels kan ik er gewoon los halen. En ze zijn er altijd erg vriendelijk en behulpzaam.

Ik bak nu sinds drie mnd mijn eigen brood en het is goed gekeurd door de kinderen. Ik mag geen fabrieksbrood meer kopen

Hoe ik mijn brood bak:

ik haal meel bij de molen hier in de stad. ik haal 5 kilo voor 6.35

150 gram meel

350 gram bloem

10 gram broodverbeteraar. ook bij de molen verkrijgbaar.

3 gram gist (droge)

2 eetlepels basterd suiker

2 theelepels zout.

280 ml warm water.

dit alles mixen en 1 uur laten rijzen.

opnieuw kneden en in de broodvorm weer een half uur laten rijzen.

Tijdens de laatste rijs de oven voor verwarmen op 200 graden

na een half uur is de oven op temp. en kan de brood in de oven voor 30 minuten. Zet wel een bakje water in de oven. Brood wil graag dat het iets vochtig is in de oven.

Ik heb uitgerekend dat ik nu bijna 85 euro in de mnd bespaar door zelf brood te maken.

Broodverbeteraar gebruik ik nu sinds een week. En het brood komt er bij ons toch beter uit. Maar gewoon een vitanime c tabletje vijzelen werkt ook.

Conny,

Zoals jouw brood van 20 februari, zo zien mijn broden er ook uit. Stevig, inderdaad, ook vanwege het (grotendeels) volkoren en ander graan erin. Wij vinden dat lekker. Maar als je het luchtige brood van de bakkers en winkels gewend bent, is dat misschien wel wennen. Wit brood wordt iets minder vast, maar toch ook nog vaster dan gekocht brood. Ik heb wat verschillende rijs-technieken geprobeerd voor en na, zoals door anderen geadviseerd. Maar dat maakt niet echt veel uit. Ik vermoed dat verbeteraars en allerlei toevoegingen gebruikt worden. Wij gebruikten alleen meel, water, gist + beetje suiker, zout en vet......

Hetgene dat deeg doet rijzen is gist en gist gaat alleen werken door het "eten" van suiker. Dus suiker moet je echt wel toevoegen !!!!

Hoi Nynke,

Ik voor het eerste in de oven gebakken brood een broodmix gebruikt.

Dus dan ga ik ervan uit dat alles erin zit behalve het water. Toch ???

Abdij Broodmix Mais met gist.

Dit weekend ga ik proberen om een brooddeeg te maken met het recept

van Weknow.

En ik ga het deeg ook handmatig kneden, dus geen machinaal gedoe.

Maar gewoon mijn eigen fikkies.

Ik heb al:

Volkoren tarwemeel 1 kilo.

Gist Levure Instant 3 zakjes a'7 gram.

Een bakblik 27,5 cm. (31 cm.)x 10 cm. (13 cm.)x 8, 5 cm.

Groetjes Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Vanmorgen vliesjes getrokken in onze 3 tarwe-spelt-vijgen-notenbroodjes: de eerste gewoon in de keukenmachine gekneed, de tweede na 5 minuten handgekneed en de derde na 5 minuten en na 10 minuten weer: ergo conclusio weinig verschil tussen broodje 2 en 3.

Broodje 1 was wel wat korreliger na het bakken maar ook goed.

Dus als we even geen zin hebben gaat alles in de braun: mengen 1e rijs kneden 2e rijs in het bakblik.

Anders een minuutje of 5 na de eerste rijs

Edited by Guest

Ik ga het gewoon proberen.

Ik vraag me alleen af of je het kneden op het aanrecht ook kan doe als je aanrecht niet glad is.

sam452826161359200436.JPG

Dit is ons aanrecht, kennen jullie het soort ??? Het voelt een beetje bobbelig aan.

Kan je daar ook brooddeeg op kneden of moet het dan superglad zijn ???

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Dan probeer ik je eens te beantwoorden. Je gebruikt toch meel om het deeg op te doen? Dat meel blijft wel goed liggen op die ondergrond. Dus zal het prima lukken. Na die tijd zou je koud water moeten gebruiken om het meel tussen de bobbeltjes weg te wassen. Als je warm water zou gebruiken, zou het kleverig worden en blijft het plakken.

• 1 month later...

Ik weet niet of hij al genoemd is, ik heb niet het gehele topic doorgelezen Korenmolen De Walvisch in Schiedam verkoopt ook allerlei bakkersbenodigdheden. Of ze duur of goedkoop zijn weet ik niet, ik ga er vooral heen omdat het gemakkelijk om de hoek is. Ze hebben ook een website over de molen en een product/prijslijst. Google kan je vast aan het adres helpen

• 1 month later...

Zag dat er op dit forum gezocht werd naar adressen..

Voor de bakkers die "eerlijk meel" in NL zoeken: http://www.molenaarsgilde.nl/

Allemaal windmolens die nog steeds beroepsmatig malen én de prijs/kwaliteit-verhouding is zeker in orde.

Er zijn nog molens die niet aangesloten zijn bij het AKG waar men ook meel kan kopen (op zaterdagen) maar de kans dat ze daar ook gemalen wordt is kleiner.

In België/Vlaanderen wordt het wat moeilijker: http://www.flourpower.be/

De enigste bij het AKG aangesloten molen (en de enigste van de 4 nog beroepsmatig actieve molens in België) staat in Knesselare.

Overigens zijn wij volop bezig met de overname van een molen in Zeeland..

Op het vlak van biologisch meel: http://www.origino.be/ (ruime keuze, redelijke prijs)

Verder lees ik ook dat er hier veel gekeken wordt naar de prijs, daar wil ik als beroepsmolenaar toch iets over kwijt:

> meel van de boerenbond/aveve zal "altijd" een gerezen brood geven (= failproof).. maar lees de kleine letters.. ze zit vol met "extra's"

Prijstechnisch is het absoluut aan de (te) hoge kant.

> meel van het "wit merk" aan 35ct per kilo: dezelfde reden als bij die van de boerenbond, maar daar wordt weinig winst op gepakt

> meel en bloem met een eerlijke marge begint bij 1,00 per kilo. Men heeft dan een goede kwaliteit én een eerlijke leverancier.

> meergranenmixen kosten puur door de inhoud méér...

veel succes!

Meel van 35 cent is ook vaak meel van zachte tarwe met als je geluk hebt, wat harde tarwemeel er doorheen gemengd....

Goed broodmeel met een redelijke glutenpercentage en gemaakt van harde tarwe dus en niet van die slappe zooi begint rond de Euro....minstens.. per kilo...

In Nederland koop ik mijn meel bij de Molen in Terheyden, leuke Molenwinkel en ze hebben zelfs nog wat eigengedraaid meel. Ze hebben de real thing en mixxen en verder leuke dingen om zelf koekjes etc mee te maken..

Nope geen aandelen, slechts vaste klant als ik in Nederland ben

Hier in Oostenrijk kan ik in iedere winkel prima broodmeel kopen, bij de Lidl is er zelfs een redelijk broodmeel te koop voor rond de 50 cent maar iets te slap en niet consistent in kwaliteit vind ik persoonlijk maar ik ben een broodbaknerd ) en 15 km verderop kan ik zelfs granen laten mixxen en malen etc....wat ik ook wel eens doe...

Er is trouwens ook nog een webwinkel met goed spul, even nadenken hoe dat ook al weer heette ow ja... http://www.bakshoponline.nl/ allerlei melen en mixxen......

Wees eens geen ollander en koop goed broodmeel...het reflecteert echt op het eindproduct ~:)

MVG

Danuta

MVG

Danuta

• 2 weeks later...

Kan jullie ook zeer aanraden om eens te gaan proberen met zuurdesemcultuur te bakken inplaats van gist. Veel gezonder, en vaak lekkerder.

Recepten en inspiratie: www.weekendbakery.com

Check ook hun video's.

Ik heb nu een zuurdesemcultuur van sourdo.com, de Franse. Geeft echt super goede resultaten! Gisteren 3 pain rustique's gebakken en ze zijn weer heerlijk.

Zuurdeeg is niet perse gezonder maar voor de liefhebbers misschien lekkerder, ik persoonlijk vind het niet lekker...hier is dat in iedere winkel te koop, een zuurdeeg is eigenlijk snel op gezet en ontzettend simpel, zowel van rogge of tarwe of een mix daarvan. Dan heb je ook nog een speciaal zuurdeeg op te zetten om bvb met rijstmeel brood te bakken.

Er is ook nog de mogelijkheid van wildgist opzetten, iets ingewikkelder maar er zijn mensen die er bij zweren.

Nog een adres om aan meel en meelmixen te komen voor hen die bijvoorbeeld van Duits brood houden maar ook hebben ze goede basicmelen

https://www.hobbybaecker.de/

Leveren ook naar het buitenland

En nog eentje waar je alles kunt kopen waar een hobbybakker van droomt incusief zuurdeeg basis, melen en geweldige andere zaken:

http://www.backdorf.de/

MVG

Danuta (baknerd)

MVG

Danuta

Zuurdeeg = Wilde gist.

En ik heb toch vele malen gelezen dat de snelle rijsmethodes met 'normale' gist ongezonder brood opleveren...

En het is inderdaad een kwestie van smaak. Maar, voor de mensen die een schrikbeeld hebben bij zuurdesem, in de trant van echt zuur brood, dat hoeft helemaal niet! Ik had ook die associatie, van zuur, zwaar, massief duits brood. Hoeft dus niet! Ik maak prachtige luchtige franse broden die heel in de verte een zuurtje hebben, maar vooral heerlijk vol van smaak zijn.