Erwin1964 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Ben ik wel benieuwd naar. Zelf eet ik met een gezin van 4 personen tussen de 160 en 190 keer per jaar zelfgekweekte groente. Daarnaast in de zomer veel pruimen, aardbeien en rode bessen en het hele jaar jam en siroop van eigen fruit, een keer of 20 rabarber (als toetje), in de zomer tomaten, komkommers en kruiden. Mijn tuin is 180 m2 groot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 hier net zo, maar dan anders : - we eten vrijwel elke dag wel wat uit de tuin, exporteren ook naar kinders en kleinkinders- we kweken op 350 m2, groenten fruit en bloemen- we plukken vrijwel elke week wel een bos voor de kamer of de buren leuke hobby, niet waar?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 wij kopen geen groenten we hebben alles zelf gekweekt vers en ook in de diepvries of bewaren in de schuur.De hele jaar.Alleen kopen we aardappelen in nov dan zijn onze eigen op.fruit kopen we ook niet,alleen af en toe manderijnen of sinaappelen. we hebben div appel-pruimen-perenbomen,div bessen struiken wit-rose-rood-zwart-appel-kruis-jostabessen Yacon.Deze kleinfruit wekken we in. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Wij hebben een tuin van 125 m2We eten zomers elke dag uit de tuin en nu een paar keer per week de groenten uit de diepvries, tuinbonen, erwten, bietjes, koolrabi, rode kool, pompoen en gourgette.Vers uit de tuin nu boerenkool en ik heb nog een witte kool geoogst verleden week.Ook hebben we 10 liter zuurkool gemaakt al met al eten we dus heel vaak uit de moestuin. Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Ik streef ernaar elke dag "iets" uit de tuin te eten, maar dat kunnen evengoed een paar gesnipperde paardebloembladeren zijn voor door de sla. Ik gok dat we van 50 vierkante meter gemiddeld 4 keer per week in de zomer en het najaar eten. In de winter en voorjaar 2 keer per week iets uit de vriezer dat aanvullend is op het gerecht dat op tafel staat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Ondanks het feit dat ik mijn grote volkstuin niet meer heb, eet ik toch wel bijna elke dag wat uit mijn kleine tuintje bij huis. Paar blaadjes rucola momenteel op een broodje of bij de warme maaltijd, een paar muntblaadjes in de thee of nog iets uit de vriezer van afgelopen seizoen. In de zomer wel dagelijks tomaten, komkommer, paprika, peper. Komende winter proberen schorseneren te eten, deze mis ik nu wel, evenals de andere wintergroenten, zoals prei, boerenkool, spruitjes. Maar je kunt niet alles hebben. Hoewel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boerinneke Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 's Zomers eigenlijk elke dag, en wat er over is en in is te vriezen, dat vries ik in. In de winter eten we bijna elke dag uit de tuin/vriezer maar we smokkelen wel eens met eten uit de supermarkt zoals witlof en spinazie à la blub. Maar niet te vaak want ik vind het vals spelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Infinite Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 (edited) Ik eet nog niet zo vaak uit de tuin. Vorig jaar was mijn eerste seizoen waarin ik echt interesse kreeg in moestuinieren. Dat jaar heb ik 2 porties aardappelen, 1 portie wortelen, 1x kreukerwtjes (die ik helemaal niet lekker vond) uit de tuin gehaald. Daarnaast wel een hoop nectarines en frambozen (die heerlijk waren) Dit jaar ga ik proberen wat beter te plannen en te proppen. Zodat ik ook wat eten in kan vriezen en in kan potten. Edited January 14, 2013 by Guest Quote To plant a garden is to believe in tomorrow. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Ik sluit mij aan bij de bovenstaande reactie. Dit jaar alles strak gepland, dus hopelijk meerdere maaltijd Ookal heb ik in totaal bij elkaar getekend maar 1 moestuinbak.. De planning staat heel strak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hayays Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 hier zoals de 2 hierboven.dit jaar heb ik al 3 maal prei uit de tuin gehaald, en er staat nog een portie. 2 maal spruitjes. en er is nog voor 2 maal.enkele tomaatjes, en slaeen mini mini portie boontjes een keertje spinazi. en 3 porties selder in de vriezer. en 3 kleine paprika's.de kids hebben elk 2 worteltjes gegeten uit de tuin, en heel af en toe eens een aardbeitje.en nog 1 maal bloemkool.ook wel 17 kilo aardappeltjes. was ook eerste seizoen moestuin, was een echte leek.volgend jaar hopelijk veel meer. Quote voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Ik heb mijn moestuin voornamelijk voor de productie. Dat betekent niet te veel verschillende en speciale soortjes maar gewoon een functioneel ingedeelde moestuin groente met rassen waar ik al enkele jaren succes mee heb. Verder kan je met goed plannen ook een eind komen. De totale oppervlakte bedraagt 208 m2. We kunnen met z'n drieen/vieren bijna heel het jaar groente uit eigen tuin eten (vriezer). Alleen in de winter kopen we wel eens wat groenten, zoals tomaten en sla. We halen het natuurlijk niet met alles tot de nieuwe oogst, zo rond februari/maart zijn een aantal groente wel al op, zoals aardappels, wortels en erwten. Ook het ingevroren fruit is tegen die tijd op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Drie jaar terug aten we nog niets uit de tuin, die stond vol met vaste planten en struiken, overwoekerd door zevenblad en kweekgras. Zevenblad kunt ge nu wel eten maar het is onze smaak niet.Dan een serreke gezet waar vroeger een houtkot stond en dan hebben we toch al wat tomaten en salade gegeten uit de tuin en ergens op een open plaatske wat boontjes ook.Vorig jaar drie kruiwagens wortel van zevenblad weggevoerd en bijna alle vaste planten ook.De struiken beginnen rooien en we hadden genoeg voor een half jaar te eten, dan kwam er nog een stuk bij van een buur en daarmee hoeven we geen groente meer te kopen buiten wat tomaten en witloof.Dit jaar komt er een tweede kas bij maar de grond van de buren zou wel kunnen verdwijnen, huis zou verkocht worden.Dus, we eten bijna altijd zelfgekweekte groente, veel ingevroren en ook veel geweckt, vooral de boontjes vind ik beter geweckt dan ingevroren en ook de geweckte bloemkool valt opperbest mee. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts