weknow Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 Even Gemma aanvullen. Dit is de aankondiging uit de nieuwsbrief van De Bolster voor Zembla vanavond 20.25 op NPO2: Zembla van 4 maart NPO2 20.25 uur is volledig gewijd aan octrooien op groentegewassen. Een uitermate belangrijke uitzending waarin ook Bart Vosselman (mede-eigenaar van De Bolster) een rol speelt. Vrijwel iedereen vindt het absurd en ongepast dat octrooien op planten toegestaan zijn. Zeker als het gaat om planteigenschappen die gewoon van nature voorkomen. Deze octrooien vormen een ernstige bedreiging voor het voortbestaan van de kleinere en middelgrote zaadbedrijven. Juist deze bedrijven zijn van groot belang voor het in stand houden van de biodiversiteit! We moeten voorkomen dat er een paar multinationals gaan bepalen wat er in de nabije toekomst op ons bordje komt te liggen. Ook een meerderheid in de Kamer en in het Europese Parlement is tegen deze octrooien. Maar daar heb je de wet nog niet mee verandert. De Bolster maakt zich al jaren hard voor octrooivrije planten (zie o.a. artikel Volkskrant). Ook belangenbehartiger Bionext strijdt al heel lang tegen het octrooieren van planten en dieren. E?n van deze acties betreft het octrooi op paprika van Syngenta: "Is een paprika een uitvinding? Nee". Aangezien dit onderwerp zo cruciaal is zijn we erg blij dat Zembla dit heeft opgepakt. De twee journalisten Annette Sch?tzle en Ton van der Ham van Zembla zijn bijna 3 maanden continu met dit thema bezig geweest. Dit heeft geresulteerd in een degelijk stuk journalistiek. Allemaal kijken dus! Wat kunt u doen?Om dit thema weer op de landelijke agenda te krijgen moet er zoveel mogelijk tegengeluid komen. Ook jij kan hier je steentje aan bijdragen! Ten eerste vertel het door aan familie, vrienden, kennissen, collega‘s! Voor de mensen die online actief zijn: wij zullen voor, tijdens, en na de uitzending actief zijn op Facebook en Twitter. Om samen veel ‘lawaai‘ te maken vragen we jullie dit ook te doen. Door te reageren, te ‘liken‘, te delen (Facebook), te twitteren en retweeten (Twitter) verspreidt de boodschap zich over een breed publiek! Tip: gebruik in tweets #zembla. Alvast bedankt voor jullie steun en inzet! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Gemma Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 @weknow : Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Estemy Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 Maar welke zadenwinkels zijn dus onder multinationals en welke niet? Het is nu moeilijk om te weten. Vlaams zaadhuis? 123zaden? Vreeken? Lidl/aldi? Volgens mij kopen meeste webshops en tuincentra de zaden gewoon ergens en hebben zelf ook geen idee meer hoe het nu precies werkt. Of begrijp ik het verkeerd?Anders zou ik misschien in de toekomst ergens anders gaan shoppen. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Gemma Geplaatst: 5 maart 2015 Geplaatst: 5 maart 2015 Misschien zowiezo beter om aan eigen zaad winning te denken? Wie weet wat er in de toekomst gebeurt met zaden. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Jane Doe Geplaatst: 5 maart 2015 Geplaatst: 5 maart 2015 Daarom steunen wij zaadbanken, om oude soorten te behouden.Het is een verschrikkelijke bedreigende ontwikkeling, met gigantische gevolgen voor de natuur en ons alle. Zou er niet aan moeten denken, dat er controle komt wat wij alle zaaien. Die vrijheid moet er voor ieder blijven, niemand is eigenaar van ons. Er is maar een die recht heeft van spreken en dat is god, maar dat is mijn mening en gedachtengang. Quote
Mari Geplaatst: 5 maart 2015 Geplaatst: 5 maart 2015 Morgen (vrijdag 6/3) start het nieuwe seizoen van 'Gardener's world' op BBC2 Quote
Estemy Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 Vanaf 12. maart op TV Het Allotment MAAR dan de Nederlandse versie (Van Hollandse Bodem)https://www.eo.nl/algemeen/pers/lijst/detail/artikel/eo-zoekt-beste-moestuinder-van-nederland/ "In het nieuwe EO-programma Van Hollandse Bodem strijden acht duo's om de titel 'Beste moestuinder van Nederland'. Zes weken lang volgt de kijker hun zoektocht naar de mooiste groenten en de lekkerste gerechten. Welk gerecht zet de smaakpapillen van juryleden Jonathan Karpathios en Dieneke Klomper op scherp en welk koppel moet - onder toeziend oog van presentatrice Tooske Ragas - de competitie verlaten? Bij het prachtige kasteel Amerongen werken de deelnemersduo's vier maanden lang keihard om een leeg stukje grond en bijbehorende kas om te toveren tot een echte moestuin. Elke aflevering moeten de koppels zichzelf bewijzen in twee oogst- en twee kookopdrachten. Beschikken de duo's over voldoende passie en talent om de juryleden te overtuigen? De kandidaten worden niet alleen beoordeeld op de oogst, maar ook op de vaardigheid om van alle groenten een overheerlijk gerecht te maken. Alleen de mooiste en heerlijkste producten van Hollandse Bodem zijn goed genoeg. Passie voor producten uit eigen tuinDe producten en gerechten uit eigen tuin worden geserveerd aan - en kritisch beoordeeld door twee experts op het gebied van het biologisch kweken van groente, fruit en bloemen: Jonathan Karpathios en Dieneke Klompe. Jonathan Karpathios is een gepassioneerd topchef, die uitsluitend kookt met biologisch geteelde producten uit zijn eigen tuin en kwekerij. Ook kweker Dieneke Klompe heeft haar eigen hoogwaardige biologische kwekerij. Zelf gewassen telen en koken, dat is hoe eten volgens Dieneke behoort te zijn: "Van de boer(in) of teler in één keer door naar de keuken. Vers en bomvol smaak, geur en textuur." Gemeenschappelijke delerDe duo's die meedoen aan het programma komen van heinde en ver: van Tilburg tot Swifterbant en van Utrecht tot Duiven. De één is gepensioneerd tuinder, de ander heeft een cateringbedrijf en kookt met producten uit eigen tuin, de volgende heeft net een eigen moestuin en weer een ander moet zijn kennis halen van internet. Één ding hebben ze gemeenschappelijk: hun liefde voor tuinieren. Online inspiratieNaast het programma is er bij elke aflevering een speciaal online magazine vol inspiratie, recepten van chefkok Jonathan en handige tips van kweker Dieneke. Het eerste magazine verschijnt een week voor de start van de serie. In dit nummer onder andere een kennismaking met de kandidaten en inspirerende tips voor de start van een eigen moestuin. Het Van Hollandse Bodem-magazine is te lezen op EO.nl/vanhollandsebodem." Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
benonderkoffer Geplaatst: 12 maart 2015 Geplaatst: 12 maart 2015 Komt Maarten het Hart moestuin dit seizoen? vond het wel goeie feel good TV. trouwens kun je een gratis zadenpakket krijgen bij het moestuinprogramma "van hollandse bodem" van de EOhttp://www.eo-acties.nl/zadenpakket Quote Groeten Ben Onderkoffer,Wie zaait zal oogsten.
Vuur Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 Gisteren was op de BBC "Kew on a plate", waarin Raymond Blanc in de tuinen van Kew de kitchen garden in ere herstelt (laat herstellen?) en er zijn seizoensrecepten uit kookt. Kate Humble is er ook bij en ze zoekt ook naar verhalen die erbij horen, zoals gisteren de vanille-orchidee die in bloei stond bij Kew, en iets over gebleekte rabarber productie in UK.Misschien valt de aflevering nog na te kijken bij BBC of Youtube? Volgende week maandag weer 'n nieuwe aflevering Quote
geertlaurent Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 Nieuw moestuin programma op de Belgische televisie waarin 5 (geen 10 dus) kandidaten strijden om de titel van moestuin master. Te bekijken op telenet via kanaal 45, belgacom via kanaal 191 of voor de Nederlandse vrienden via de website van Dobbit. Gaat vanaf maandag 23/03 uitgezonden worden, op tv komt het tussen 11 en 12 & tussen 17 en 18 uur. En nu een primeur: ik ben 1 van de deelnemers! Quote
Ktrijn Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 Oh, geertlaurent, dan moeten we zeker eens kijken! Ik ben benieuwd naar jouw moestuin! Loopt dat dan tot in het najaar? Of zijn die opnames vorig seizoen geweest? Quote
Jenneke Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 Leuk geertlaurent en heel veel succes Eens kijken of ik het kan vinden. Groenland is trouwens ook weer begonnen, iedere zondagavond op België TV 1 om 18.10 uur. Quote
geertlaurent Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 De eerste 2 opnames zijn dit weekend geweest. Die waren op locatie en dus niet in de moestuin Loopt normaal tot in september en de meeste opnames gebeuren in de moestuin van de deelnemers. En gebeuren redelijk kort voor de effectieve uitzending. Leuk is ook dat ik een werkelijk gigantisch start pakket meegekregen heb waardoor ik nu gesponsord kan tuinieren met topmateriaal, jammer dat er geen serre bijzat Quote
Ktrijn Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 Heel leuk! Dan kan ik op tv volgen of er van die White Bell zaadjes die ik stuurde iets gekomen is... Quote
geertlaurent Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 Ik zal een poging doen om die mooi in beeld te brengen Quote
Liekie Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 dat is leuk zeg! Ik ben heel benieuwd!! En natuurlijk hoop ik dat je wint Quote
simonvb Geplaatst: 18 maart 2015 Geplaatst: 18 maart 2015 Binnenkort aanpassing van jouw avatar: Geertlaurent - Moestuin master 2015 Quote
Gast Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Hoi Allemaal Ik heb een leuk kort filmpje van RTL late night. Er is daar een stukje wat over de moestuin gaat hoe verspenen van jonge plantjes dacht misschien wel leuk om even te zien. http://www.gemistvoornmt.nl/a.aspx/1426628702/1 Quote
benonderkoffer Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 De herhaling van De Moestuin is te zien op 24kitchen.Nu nog een nieuw seizoen Quote Groeten Ben Onderkoffer,Wie zaait zal oogsten.
Jane Doe Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Gefeliciteerd Geertlaurent, hopelijk zijn de uitzendingen via internet te volgen. Heel veel succes en veel plezier! Quote
geertlaurent Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Jane Doe, die zijn inderdaad ook op Internet te volgen Nu maar hopen dat ze van al die uren beeldmateriaal iets leuks/moois gemaakt hebben. Quote
suus76 Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Geert wat leuk! Ik ga zeker kijken via internet! Quote
Jane Doe Geplaatst: 20 maart 2015 Geplaatst: 20 maart 2015 Zou je dan tegen de tijd de link willen plaatsen? Quote
Jenneke Geplaatst: 21 maart 2015 Geplaatst: 21 maart 2015 (aangepast) Net zitten kijken naar een nieuw programma op BBC 2 "Kew on a Plate". Het is meer een kookprogramma dan een moestuinprogramma, maar toch gaat een behoorlijk deel van het programma over de teelt en geschiedenis van diverse gewassen. http://www.bbc.co.uk/programmes/b05n91p4 Ik vond deel 1 ook op Youtube.https://youtu.be/8d4ukBqDZBk 31 maart 2015 aangepast door Gast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.