Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Deel moestuin niet gebruiken

Merel

Recommended Posts

Morgen gaan we ons volkstuinverengingscontract tekenen en krijgen we de sleutel van het complex. Dan hebben we dus echt onze eigen moestuin. Het is een grotere tuin geworden dan we in eerste instantie in gedachten hadden. Dat kwam omdat de kleine tuin (die we ook konden kiezen) wel erg veel schaduw had. De vorige huurders van 'onze' tuin zijn opgeschoven naar een grotere tuin zodat ze een tuinhuis mogen plaatsen, maar hebben nog tot afgelopen seizoen actief de tuin benut. Dat lijkt me prettiger starten dan zo'n tuin die al enkele seizoenen stil ligt en volledig begroeid is met onkruid. Vandaar onze keuze. We denken er nu over om dit jaar te beginnen met het gebruiken van de helft van de tuin en als we alles onder controle hebben, uit te breiden naar het tweede deel. Maar nu vragen we ons af hoe we het beste om kunnen gaan met het deel wat we voorlopig nog even willen laten. We kunnen er natuurlijk anti worteldoek opleggen, maar zo'n zwart vlak vind ik wel erg ongezellig ogen. Zouden we bijvoorbeeld gras in kunnen zaaien of krijgen we daar later spijt van? Welke opties hebben we en waar doen we goed aan?

Gras zou ik niet doen, dan heb je volgend jaar veel werk om alles weer weg te krijgen. Misschien is het wat om worteldoek te nemen met een paar gaten en daarin een paar woekeraars zetten zoals pompoen, oost indische kers of zo? Zit je niet zo tegen het doek aan te kijken maar je houdt het wel lekker schoon.

Ik zou het wel weten; geen gras, daar geef je zelf het antwoord al op. Een mengsel van bloemen en kruiden in het gedeelte uitzaaien, staat erg leuk in is praktisch. Als je eenjarigen neemt, kunnen ze goed voor de grond zijn. Bijvoorbeeld lupine, borage. Je hoeft er bijna niet naar om te kijken, of je snijdt eens een boeket.

En als je phacelia als voorteelt voor courgettes en pompoenen doet, kan je die gewoon (gedeeltelijk) omdoen en als mulch laten liggen. Blijft het onkruid ook in het beginstadium van de pompoen onder de duim.

Ik zou ook voor zo een oplossing gaan.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Gezien de foto begin je op een "blanc canvas" .

Buurtjes hadden vorig jaar Phacelia staan, heel mooi, heel veel hommels en andere gevleugelde zoemers. Maar... ze trokken (bij ons, en daar was het, afgelopen jaar, een enorme slakkenplaag ) ook heel erg veel naaktslakken aan, klommen tot helemaal bovenin... hadden duidelijk voorkeur....

Ik stem ook voor eerst Phacelia en tegen de tijd dat de pompoenen veilig in het wild mogen/kunnen staan (na nachtvorst-/groot genoeg tegen slakken-gevaar) die er dan inzetten.

Misschien, tegen die tijd, worteldoek over de Phacelia gooien en dan in gaten (in het worteldoek, zoals al eerder genoemd) de pompoenen planten? Very low maintenance wat betreft onkruid op die manier, en wel opbrengst...??

Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat de slakkenplaag bij haar niet zo aanwezig is als bij mij, maar wilde daar wel even voor waarschuwen. Voordeel is wel dat je de slakken er lekker makkelijk afplukt. Hoef je niet voor te bukken...

En het vochtige biotoopje onder het worteldoek schrikt mij (met de voorgenoemde plaag gaande) ook wel wat af... (bij Borsalino bijvoorbeeld ziet het er allemaal zooo prachtig droog en schoon uit... maar werkt dat bij mij ook... op mijn natte landen? )

Het landje van Merel hebben we alleen nog onder sneeuw gezien.... geen idee wat eronder ligt qua aarde en vochtigheid en wat al dies meer zij.

He wat jammer! Dacht dat er helemaal geen nadelen waren aan worteldoek . Hoe het gesteld is met de slakken op de tuin weet ik niet. Die sneeuw is mooi, maar ik kan het er wel afkijken, want wij hebben het ook nog niet zonder sneeuw gezien en we zijn wel heel benieuwd! Hier in onze eigen tuin (5km. verderop) zijn wel veel slakken. Heb een keertje een paar hosta's neergezet, maar daar hebben we niet lang van kunnen genieten.

• 1 month later...

Ik leg altijd een goedkoop stukje nepgras tapijt op een ongebruikt stukje. Dat ziet er niet zo akelig uit als (zwart) worteldoek en blijft ook best goed liggen omdat het wat zwaarder is. Omdat het beter aansluit aan de aarde gaan er ( bij mij ) geen slakken onder zitten. Wel veel wormen maar dat is juist heel goed. Je kunt daar ook een paar, kleine, gaten in maken en daar dan je pompoenen in zetten misschien?

In de kern van alle problemen schuilt een kans