HuubvG Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Bij mij is de ene helft goed, de andere helft stond er al slap bij tijdens de winter, is niets meer geworden. Quote
Indy Geplaatst: 26 april 2013 Geplaatst: 26 april 2013 Ze staan bij mij er allemaal mooi bij.De ene is wel veel dikker als de ander. Quote
Bit Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 (aangepast) Inmiddels ben ik begonnen met het weghalen van de eerste ( meest zwakke ) planten voor salades en direct gebruik.Planten staan er wisselend bij. Heb ook al weken niet water gegeven, misschien had ik dat wel moeten doen.Maar ik zie meerdere grote mooie bollen zitten wel. Ik heb zo'n 10% schade ( ballen snot ) die ik wijt aan de zware winter/ koude voorjaar. Voor de bewaar laat ik de mooiste planten staan tot ze echt geoogst horen te worden ( als je ze groen en dus te vroeg oogst, zijn ze niet echt lang houdbaar, maar wel lekker hoor ) 19 juni 2013 aangepast door Gast Quote
Bert1239 Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Wanneer kun je knoflook eigenlijk planten? Ik las dat je ze het hele jaar door kon planten, maar is dat ook zo? Quote Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
Piroska Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 het best doe je het in het najaar, oktober, dan heb je mooie bollen tegen de zomer. Je kan ook in het voorjaar planten dan heb je aan het einde van de zomer wat kleinere bollen. Ik heb in oktober geplant en gister geoogst allemaal op 2 na gelukt en de meesten echt groot! waar die 2 anderen gebleven zijn weet ik niet.. misschien door de kippen eruit getrokken.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
D_SDennis Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Heb je ze niet wat vroeg er uit gehaald? Ze zijn nog zo groen? Mijn Aldi-knoflook is al bezig met vergelen en afsterven. Er zijn er ook verschillende verdwenen dit voorjaar/winter. Heb er al de nodige uitgetrokken, maar die zijn niet groter dan een flinke knikker. Dat doe ik dus niet meer. De roze knoflook ziet er veelbelovend uit. Dikke stengels en sommige beginnen nu te bloeien. Ze zijn nog volop groen en ik ben er niet een kwijtgeraakt. Nog een paar weken wachten denk ik dan maar. De MArokkanen hier, die telen allemaal knoflook, zeiden dat de bloemen niet echt kwaad kunnen. Ik heb ze er toch maar uitgeknepen. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Quote
geedee Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Hier zijn de knoflookplanten bloemen aan het maken....die heb ik eruitgespiest. Het loof ligt om (of heb ik omgeknakt) dus binnen kort ook oogsten. Quote
HuubvG Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Mijne zijn er uit zichzelf bij gaan liggen. Ik leg me er maar bij neer. De bollen zijn klein gebleven maar smaken goed. Quote
RobO Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Hier zijn de knoflookplanten bloemen aan het maken....die heb ik eruitgespiest. Het loof ligt om (of heb ik omgeknakt) dus binnen kort ook oogsten. hoi geedee, waarom knak je het loof? Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Vraag me dit ook af? Waarom zou je in hemelsnaam je knoflookplant met opzet knakken? Had je er genoeg van ? Misschien is er verwarring met de 'ui' sommigen knakken deze stengels omdat de bol snel moet afrijpen , zoniet zou de plant te lang doorgroeien, bij knoflook is dit echt niet aan de orde.Tussen knoflook en een ui zit er verschil, uien laat je liggen op het veld drogen in de zon,..... knoflook hang je nooit te drogen in de zon, maar hang je in wind in de schaduw te drogen.Knoflook reguleert zijn groeiwijze puur op 'daglengte' met hierin uitzonderingen wat de soort betreft. Je hoeft ze niet te remmen in hun groei, het topje van de bloemstengel (de verdikking) wordt wel uitgebroken, dit als doel om meer energie naar de bol te sturen en niet verloren te laten gaan naar de bloem. Quote
MartinH Geplaatst: 20 juni 2013 Auteur Geplaatst: 20 juni 2013 De knoflook van afgelopen oktober ligt er bij mij geknakt bij, de bollen zijn nog steeds klein. De knoflook die ik dit voorjaar gepoot heb staat er prima bij met hele dikke stelen. Misschien is het toch te koud geweest deze winter?!? Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Ik knak of knoop mijn knoflook ook niet, en in de grote teelt gebeurd het dacht ik ook niet..maar er zijn meer mensen die het doen met de knoflook, om knakken of knopen zoals in de tekening hieronder..er moet intensiever op internet gezocht worden of dat inderdaad wat oplevert dan dat ik dat gedaan heb. Onder mijn knofloken - die prima groeien- zijn er enkele vanzelf aan t om knakken. Toen ik ging controleren waarom zag ik dat de buitenste schillen gescheurd zijn..ik vroeg me af of dit door de plotselinge hitte kwam..of door de regen ervoor? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 die van mij zagen er tot voor kort best goed uit. stelen niet al te dik, dus ik dacht die laat ik voorlopig staan. nu gaan de meesten erbij liggen. de bollen zijn nog (te) klein. als ik ze zo laat liggen, worden de bollen dan nog groter? Of zal ik de omgevallen knoflookjes er maar uithalen en wat nog rechtop staat laten staan? Quote
geedee Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Hier zijn de knoflookplanten bloemen aan het maken....die heb ik eruitgespiest. Het loof ligt om (of heb ik omgeknakt) dus binnen kort ook oogsten. hoi geedee, waarom knak je het loof? Het meeste loof lag al om en 3 hadden een bloemknop....die heb ik eruit gehaald en vervolgens dat loof ook maar omgevouwd...knakken is een groot woord want ook dat loof was al beetje geel/bruin en slap. ((sterker nog....de week ervoor had ik allemaal stokjes gezet in een poging het omvallen te voorkomen...zie foto))De reeds geoogste bollen waren al prima dus binnenkort oogsten. Wanneer het loof niet al vanzelf had omgelegen, had ik de knoflook van mij gerust langer mogen doorgroeien......nu staat er in een potje een watermeloen"sugar baby" te azen op dat lekkere plekje in de zon Quote
Nynkef Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 ik heb van de meeste knofloken de bloemknop eruit geknipt, nu maar hopen dat het mooie grote bollen worden Ik heb zo'n zin im ze te oogsten, maar de planten zijn nog helemaal groen dus ik geloof dat ik ze nog maar een maand moet laten staan Quote
Bert1239 Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Ik heb mijn knoflook in februari geplant. Wanneer zijn deze rijp en kan ik ze uit de grond halen? Quote Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
Bit Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Heb je de vorige pagina's van dit topic gelezen ? Wanneer het blad afgestorven is, ergens in Juli meestal. Maar ook nu kun je al oogsten. Voor houdbare knoflook beter het loof laten afsterven. Quote
Piroska Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Bij knoflook juist niet het HELE loof laten sterven als bij de ui maar iets eerder oogsten, als de helft geel is ongeveer, anders loop je kans dat je tenen in de grond alweer gaan uitlopen.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 oké thnx !! Ga ik op letten ( is bij mij nog niet zo ver ) ik ga trouwens ook een lijstje toevoegen voor op de MTFD, van mijn knoflook soortjes. Quote
pet Geplaatst: 25 juni 2013 Geplaatst: 25 juni 2013 Ik heb vandaag al mijn knoflook gerooid en ondanks dat het loof nog aardig groen was, waren er al verschillende bolletjes met "losse" tenen Quote
ilse Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 zouden deze er dan al uit kunnen of nog even laten staan? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
eelzuhtjuh Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Halen jullie van de geoogste knofloken de buitenste bladeren/schilletjes eraf? Ik wilde dat wel doen omdat de buiten kant vol zit met aarde en bagger, maar is het ook wijs? Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
RobO Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 nee, wij wassen ze alleen en knippen de worteltjes af, daarna in een bosje aan een droogtouwtje trouwens, ik had ook erg veel lossetenenknoflook, roze franse thermidor?, de witte uit de biogroentenwinkel waren verder ok, die kunnen nog even groeien Quote
geedee Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Ik heb vanmiddag de bolletjes gerooid. Helemaal schoongemaakt had ik 450 gram schone teentjes en die zitten mooi in porties in de diepvries. De hele keuken stinkt wel naar knoflook nu maar ik sla het drogen en ergernis van verpulverde teentjes mooi over. De teentjes bevatten geen water , maar olie en dus zijn binnen 1 minuut uit de vriezer snijdbaar. Er zaten in diverse bolletjes iets van poppen van vliegjes oid.....2 mm lang en rood/bruin van kleur. Ze hadden nagenoeg nog geen schade aangericht; ze bevonden zich nog aan de onderkant van de stengels in de bolletjes. Quote
RobO Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 ik denk een preivlieg die even de weg kwijt was Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.