Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Wij zagen ineens een steenuil die vast bleek te zitten in het net wat we over de kippenren hebben gespannen tegen de havik enz. 

IMG_4376.jpg

Ik heb met dikke handschoenen geprobeerd om hem er uit te krijgen en dat lukte niet dus we hebben het net doorgeknipt. Hij liet het allemaal rustig gebeuren. 

IMG_4377.jpg

Ik heb nog dubbel gecheckt of er echt geen stukjes net meer om zijn lijfje zaten en hem bij wat water gezet. Maar hij vloog meteen weg, wat natuurlijk ook een goed teken is :) 

IMG_4384.jpg

Wat een geweldig prachtig beestje, zo licht! We zijn al gek op steenuilen, nu nog meer. We hebben zijn nummer genoteerd en geven door dat we hem uit een net hebben gehaald (die optie staat al standaard op de site om aan te vinken helaas) en dat ie gewoon goed weg vloog enz. 

Geplaatst:
11 uren geleden, Mellie zei:

verschrikkelijke grasparkieten

@Mellieik neem aan dat je halsbandparkieten bedoeld?

Geplaatst:

Inderdaad prachtig @Jorieke123. Die ogen en beveerde poten. Ook wel zielig, al die stress voor zo'n dier.

Geplaatst:

Wow @jorieke wat een machtige beesten! Stresserend dat het zo moest gaan, maar als het dan toch gebeurt, kun je er maar net zo goed even van genieten. Lijkt me erg imposant. Dol op uilen. Helaas hebben wij die niet, maar wel des te meer halsbandparkieten @tielseflipje.

Geplaatst:

Ik zit een weekje in de stad bij een zieke vriendin, ik mis mijn groententuin thuis en alle vogels. Hier in de flat hoor ik vaak een vink, en soms zie ik kauwen en eksters, maar verder is het een saaie boel. De halsbandparkieten zijn ook nog niet langsgekomen. 

Geplaatst:

Grauwe klauwier, nog niet eerder gezien, maar er zit een paartje achter onze tuin. 

1.thumb.jpg.464c8852a97df385675c6d0acd0baeb4.jpg

Geplaatst:

@Flup Zooooo jaloers!!!

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik zie hem niet, maar nu hoor ik hem weer. Koekoek koekoek koekoek! Ze zitten hier veel, maar dit jaar hoor ik ze voor het eerst ook in mijn eigen huis. Nee, geen klok gekocht [emoji2957]. Normaal moet ik er een klein stukje voor lopen. Toch geinig dat ze nu wat dichterbij de huizen zitten.

Geplaatst:

Dit sneue vogeltje lag in mijn tuin, ik denk uit een nest in de heg gevallen of gegooid. De katten hadden hem nog niet gevonden. 

PXL_20230611_192318178.thumb.jpg.779d800a9f8d3295ac1c90bc290ec08a.jpg

Geplaatst:

Ach getsie nog zo piepklein…. Natuur is soms hard.

Geplaatst:

Zielig he... hier begonnen ze met 9 in t nest en uiteindelijk zijn er maar 2 over gebleven..😪

Geplaatst:

Vandaag 3 eksters op bezoek. De stoerste trippelde naar binnen. Zodra hij me hoorde, vlogen ze alledrie weg.

Geplaatst:

@Arja, wat een jong vogeltje zo laat in het seizoen. 

Hier ook weer vogeldrama. Het mussennest hoor ik niet meer. Papa mus heeft heel lang op het bovenliggende dak heen en weer gesprongen en getjiept, en over de rand van het dak gekeken op zoek naar iemand van zijn familie. Misschien is mama mus door een kat opgegeten. Of het nest door een ander roofdier leeggegeten en mama toen vertrokken. 

Geplaatst:

@fre3ke natuur is hard 😪

Geplaatst:

47bd91391c2131b064b4951a5d843137.jpg

Oehhhhh, die was heel boos! Eerst op de schuifpui en vervolgens op mij. Een jonkie nog. Jeetje wat kunnen ze een kabaal maken zeg… De eerste ekster gevangen. Mijn tuin is officieel weer geopend voor eksters blijkt.

Geplaatst:

Ik kan tijdloos zitten kijken naar de mussen, Ze lijken zo op het mensenras (maar dat mag ik eigenlijk niet zeggen...). 

link

Geplaatst:

Wat een heerlijk gebadder @huubvg!

• 2 weken later...
Geplaatst:

Merels! Grrrrrr…. Nog meer merels.

Ze pikken alle courgetten eruit. Ik begin inmiddels een kleine hekel aan ze te krijgen.

Geplaatst:

Eksters, merels, mussen en mezen op zoek naar fruit..

Geplaatst:
On 6/20/2023 at 4:47 PM, HuubvG said:

Ik kan tijdloos zitten kijken naar de mussen, Ze lijken zo op het mensenras (maar dat mag ik eigenlijk niet zeggen...). 

link

Wat een mooi vogelbad, zoiets wil ik ook voor in de tuin. Heb nu een deksel van een waterton omgedraaid op de ton liggen, maar dat is weer lastig als je regenwater op wilt vangen.

Geplaatst:

@Flup, dank je, logisch dat je regenwater wilt opvangen en bewaren, zoveel valt er ook weer niet.

Ik heb heel simpel en goedkoop de twee schalen gemaakt, een voor water, een voor zand. Misschien ook wat voor jou om te doen. Bij het grofvuil had ik ooit een kap van een ventilator gevonden die is al gebruikt als zeef voor fijne zaaigrond, nu gooi ik er groen afval uit de tuin in.

v1.jpg

Deze heb ik ondersteboven op een stuk plastic gelegd, en ook plastic er overheen. Rondom een beetje uitspreiden. Dan gewone metselspecie niet te dun maken en eroverheen draperen. Daarover nog eenmaal plastic, zodat het cement niet te snel opdroogt voordat het uitgehard is. Een paar dagen laten uitharden en dan nog voorzichtig doen, het is breekbaar.

De zandschaal heeft een paar gaatjes onderin, die heb ik er tijdens het maken al ingeprikt. De waterschaal heeft waterglas meegekregen in het cement, en na het drogen ook mee ingesmeerd, om het waterdicht te houden. Eenmaal per week even de groene aanslag schoon borstelen en schoon water erin. Ze staan op tentstokken van carbon, ook bewaard sinds de laatste keer kamperen. Toch ook weer ergens goed voor, het is praktisch en handig dat ze op hoogte staan.

v2.jpg

Overigens, met grondvoeren ben ik helemaal gestopt, zelfs geen zoutloze gekookte aardappelkruimels of idem rijstkorreltjes meer, want de mieren lustten een en ander ook maar al te graag. Het is koud en winderig vandaag, rustig bij de schalen. Als het mooi weer is, wordt er van beide volop gebruik gemaakt.

v3.jpg

De mussen nemen genoegen met de ene voederbal met insecten per dag, nu weer een mannetje en vrouwtje met links een jonkie erbij.

v4.jpg

PS je kunt ook een mooie, sierlijke schaal maken, als je rabarberblad voorhanden hebt.

v7.png

aangepast door HuubvG
PS

Geplaatst:

Wat een super leuk idee. Het ziet er heel mooi uit! Leuk project zeg.

Geplaatst:

@HuubvG dank voor je uitgebreide toelichting! Als ik tijd heb, ga ik ook zoiets maken van rabarberblad. Staat genoteerd op mijn to do lijst. 

Geplaatst:

Aaaah, die gruwelijke, gruwelijke halsbandparkieten…. Zaten in de appelboom en de kruisbessen.

ea90a739c25fbbe33a20ca4dcf47188f.jpg

Ik ben vandaag absoluut niet blij met de aanwezige fauna in de tuin.

Geplaatst:

Die halsbandparkieten zijn inderdaad vreselijk! Hier zo'n beetje alle appels en pruimen uit de boom gepikt. En als ze ze dan nog opeten.. Heeft er tenminste iets plezier van gehad, maar nee hoor.. Liggen allemaal met een hapje eruit onder de boom.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.