Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Dit artikel zit achter de betaalmuur... 

Maar er is een site, waar de trek van de kraanvogels wordt gemonitord.

Weet iemand welke site dit is?

Edit: ik heb hem al, momenteel si hij overbelast.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Tegelijk.😄

Geplaatst:

De kraanvogelradar is momenteel overbelast, de site ligt er steeds uit 😆

Op waarneming.nl zijn ook veel meldingen.

Geplaatst:

Komende dagen tot 100.000 kraanvogels per dag zichtbaar, massamigratie via Nederland

Misschien wel 100.000 per dag: zoveel kraanvogels zijn er deze woensdag, donderdag en vrijdag boven het oosten van het land te zien. Het is uniek: normaal vliegen de dieren vanuit het zuiden van Europa via Luxemburg, de Ardennen en Duitsland naar Scandinavië. ,,Maar door de wind zijn ze wat verder naar het westen ‘geduwd’.”

Eric Reijnen Rutten, De Stentor 18-02-25

Universitair docent en kraanvogelexpert Koen de Koning van de Wageningse universiteit spreekt over een ‘massamigratie’ van kraanvogels die de komende paar dagen te zien zal zijn. ,,Op goede plekken zul je soms wel twee uur lang aan een stuk door kraanvogels voorbij zien komen, met soms wel honderden tegelijk in een groep.”

Reden is dat door de oplopende temperatuur eind deze week de kraanvogels volgens hem ‘drang’ hebben om naar het noorden te gaan. In Scandinavië gaan ze broeden. De Koning kan op basis van onder meer weersomstandigheden en waarnemingen kort van tevoren redelijk goed voorspellen waar de kraanvogels te zien zullen zijn.

Via de kraanvogelradar kan ook het grote publiek bekijken wat de beste plekken zijn om kraanvogels te spotten. Waarschijnlijk zijn er verschillende plekken in de provincies Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel waar ze te zien zullen zijn. ,,Op de radar kun je zien waar je moet zijn, wanneer je naar buiten moet gaan om ze te zien. Het is redelijk betrouwbaar.”

Al rustpauzes gehad

De vogels zullen overigens in Nederland nergens even stoppen, is verwachting, behalve dan op plekken waar ze gaan broeden. In Nederland zijn elk jaar kraanvogels die broeden nabij Winterswijk en op enkele plaatsen in het noorden van het land. ,,Maar ze hebben hun rustpauzes al gehad in Frankrijk, waar ze vaak met tienduizenden tegelijk rusten en ook weer vertrekken. Vandaar ook dat je ze in grote groepen tegelijk voorbij kunt zien komen.”

De kraanvogels, die overwinteren in Spanje, worden in de lucht wel eens verward met ganzen, weet De Koning. ,,Net als ganzen zijn kraanvogels vrij groot, maar ze zijn wel wat sierlijker, minder fors en hebben langere poten.” Maar het meest kenmerkend is hun geluid: ,,Wij noemen het getrompetter, het is een heel kenmerkend geluid. Als je het voor het eerst hoort, weet je niet wat je hoort. Het is echt machtig mooi.”

De kraanvogeltrek is waarschijnlijk alleen deze week te zien: in het weekend is de ‘massamigratie’ weer voorbij. Ze hebben namelijk ook een aardig tempo: een kraanvogel kan tot wel 90 kilometer per uur vliegen. ,,En ze hebben rugwind.”

Geplaatst:

Jaloers. Want kraanvogels heb ik hier nog nooit gezien.

Wel een ander soort langnek:

lepelaars.png

^Lepelaars. Die hebben we hier wél. Edit: vorige foto flamingo's, verkeerd gejat.

Geplaatst:

Zijn dat geen flamingo's? 

Geplaatst:

Ik denk het niet, want die hebben maar een poot.

🙃

Hier vloog een lepelaar over de tuin, met de stevige wind mee naar " De Putten" denk ik, Dat ligt een stukje verder hier aan de Honds Bossche Zeewering.

Maar hier zie je ze eigenlijk nooit. 

Het is sinds een aantal jaar dat ze ook hier in NL overwinteren. 

Geplaatst:
3 uren geleden, loes zei:

Zijn dat geen flamingo's?

Oeps! (en dank aan @loes voor de correctie)

Met de roze/rode kleur van flamingo's op mijn konen: verkeerde afbeelding gejat. Is inmiddels aangepast. 

Nu zijn hier ook flamingo's, Grevelingenmeer (Battenoord). Dat is hemelsbreed slechts 7 kilometer van mijn huis.

Vanaf nu ligt er een verrekijker in mijn auto!

Ook voor de Zeearend. Broedt al een paar jaar op 6 kilometer afstand, en nog nooit gezien! Is toch niet te missen, die "vliegende deur", met een spanwijdte van tot 2,5 meter. 

Geplaatst:

Er kwam zojuist een heel eskader over.

P1060116.JPG

P1060117.JPG

P1060118.JPG

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Niet zozeer vogels kijken in de tuin, maar wel vanuit je luie stoel: binnenkort begint het weer ‘Beleef de lente’ van de Vogelbescherming. Ik vermoed over een week of 2. Voor diegenen die geïnteresseerd zijn hieronder alvast het aankondigingsartikel (met deelnemende vogels!) uit de nieuwste editie van ‘Vogels’, het lidmaatschapsmagazine van de Vogelbescherming. Ik heb er zo’n zin in!

IMG_7139.jpeg

Geplaatst:

O, leuk!

Ik kijk er elk jaar weer met plezier naar.

Geplaatst:

Ik hoorde net om 14.00 uur de kraanvogels uit de verte, toevallig omdat ik de terrasdeur opendeed voor de hond. Maar jij Rookie kan het veel duidelijker zien in de open lucht.  Ik had net het geluid gecheckt op internet of het klopte.

Geplaatst:

Vanochtend zijn er weer enorme vluchten kraanvogels overgekomen.

Ik vind het moeilijk schatten, maar het waren er meer dan duizend, in verschillende groepen.

Schitterend.

Geplaatst:

@Dahli Dank je wel, ga die zeker weer bekijken

@Rookie Wat een geluk om dat te mogen zien

Geplaatst:

Het was heel indrukwekkend eigenlijk.

Vanochtend weer de ooievaar gespot, die in het veld voor onze huis liep te stekkeren.

P1060136.JPG

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Of boven de volkstuin 😁

IMG_20250223_143751248_HDR2.thumb.jpg.5b3879579510d04412a23de45cc7bf1e.jpg

IMG_20250223_143755117_HDR2.thumb.jpg.f1844e85794822834e1aca24ad888ac4.jpg

Geen idee wat het is. Google lens kwam met de meest gekke voorstellen.

Ze waren met z'n vieren, maar ik kon eigenlijk ook niet zien of ze van dezelfde soort waren. Vlogen nogal hoog.

Maar flinke vogels, volgens mij groter dan een buizerd.

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Nee, niks mieeuw, mieeuw (buizerd) of anders.

Geplaatst:

Kan het misschien een stel wouwen zijn geweest? Of Kiekendieven?

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Geplaatst:

Nou, kiekendieven had ik wel aan gedacht, maar die associeer ik altijd met 1,5 meter zwevend boven het veld. De foto's zijn eigenlijk net niet goed genoeg en ik ga tijdens het wandelen meestal vergezeld van een verrekijker, maar niet op de tuin. 

Geplaatst:

Voor de liefhebbers, zoals ikzelf 😊: Morgen, 2 maart, vanaf 8 uur in de ochtend is het weer zover: het 19e seizoen van ‘Beleef de lente’. 5 maanden lang het lief & leed volgen van een aantal vogelgezinnen met hun opgroeiende kroost. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.