Geplaatst: 10 april 202510 Apr 49 minuten geleden, Rookie zei: Ik vond juist de snavel te stomp... Je hebt helemaal gelijk. Deze foto uit de Peterson vogel gids: Bij meneer kneu zie je de roze vlek altijd zo mooi op zijn borst..net een kloppend verliefd hartje💘 10 april 202510 Apr aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 april 202510 Apr Wat leuk, twee vrouwtjes kneuen dus. Weer een vogeltje op de lijst van tuinvogeltjes hier.
Geplaatst: 10 april 202510 Apr Het is vandaag wel mijn dag, denk ik.🥰 Klimrek op de voorgrond, het veld is zojuist geploegd, dus deze twee komen eens kijken wat er te snavelen valt. Aan de veren kun je goed zien, hoe hard het waait hier.
Geplaatst: 10 april 202510 Apr Ohhhh, ook een van mijn lievelings, mooie foto @Rookie! In onze omgeving zitten er ook (gelukkig weer) heel veel.
Geplaatst: 17 april 202517 Apr Ons houthok lijkt gekaapt te zijn door kwikstaartjes en boekvinkjes, die allemaal pluisjes en takjes naar binnen brengen. Ik wist niet dat die dicht bij elkaar kunnen nestelen. Gelukkig is het niet zo koud meer, want we kunnen voorlopig geen hout meer halen.🥰
Geplaatst: 17 april 202517 Apr 1 uur terug, Rookie zei: boekvinkjes Wat zijn dat? Ik heb er nog nooit van gehoord en mijn internet ook niet. Of is het een dialect-naam voor een soort vink? A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 17 april 202517 Apr Volgens mij heten ze echt zo. @hazeltje Ik vind het een heel mooi vogeltje. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vink_(vogel) 17 april 202517 Apr aangepast door Rookie
Geplaatst: 17 april 202517 Apr Boekwinkel en vink is volgens mij dezelfde vogel, dialect mogelijk of misschien is het een oudere naam die reeds lang is verkort tot vink. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 april 202517 Apr Oh grappig, nooit van gehoord. Wel van vinkjes uiteraard. Die zijn zeker mooi. Maar wel gek dat mijn internet ook geen boekvink vond (of misschien ik niet, en lag het aan het feit dat ik nog geen koffie had gehad). A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 28 april 202528 Apr De eitjes zijn ondertussen een dag of 3 uitgekomen. De koolmeesjes vliegen de gehele dag heen en weer met rupsjes. De jonkies piepen al een klein beetje als ze gevoerd worden. Tijdelijk uit mijn zithoekje verbannen om ze niet te verstoren om heen en weer te vliegen. Als ik er wel ga zitten, vliegen ze wel aan, maar dan stoppen ze een meter voor het kasje en vliegen ze weer weg.
Geplaatst: 28 april 202528 Apr Gewoon blijven zitten, ze wennen wel. We hebben een kastje op nog geen twee meter van onze overkapping waar we zitten met mooi weer, ze zijn even onzeker, maar op enig moment wint de drang om te voeren en zo gauw ze door hebben dat er niets aan de hand is vliegen ze weer in en uit.
Geplaatst: 28 april 202528 Apr Gisteren zag ik een mannetjes puttertje heel erg zijn best doen voor een vrouwelijke puttertje. Prachtig om te zien hoe hij het vrouwtje probeert te verleiden en uiteindelijk vlogen ze samen weg de appelboom in. Dus volgens mij heeft het gewerkt. Ik kan van die kleine dingen echt genieten.
Geplaatst: 1 mei 20251 Mei Wij hebben sinds 1 week weer een koolmees nestje. De boom gebruiken ze meestal als startbaan. Eerst kijken of alles veilig is. Zie hem rechts zitten voordat hij of zij in het huisje vliegt. 1 mei 20251 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 8 mei 20258 Mei Eergisteren vond ik een dode jonge duif achter de boom. Ik dacht: is het een kat geweest? Toen dacht ik, nee dat moet mijn eigen hond gedaan hebben, die loopt vanaf het terras via een opening onder de boom door naar de tuin. Ze zit vaker achter duiven aan, maar ik heb het niet altijd in de gaten. Vandaag zat er een duif op het terras en ze wou erachter aan, mijn man had het in de gaten, dus zei er wat van. De duif heeft een uur op de boom gezeten, ik heb mijn hond maar binnengehouden. Wij moesten weg en na 3 uur kwamen wij terug en toen was de duif weg. Maar even later zat hij er weer. Ik heb de hond weer binnen gehouden en de duif aangesproken en fotos gemaakt. Ik heb ook de takken even omhoog gedaan om hem beter te zien. Daarna is hij weggevlogen, kon dus vliegen, maar nog niet hoog. Ik heb hem later niet meer gezien. Maar ma en pa (misschien) zaten mij aan te kijken toen ik achterin de tuin bezig was. Het stikt bij ons ook van de duiven. Daarom moet ik alles afschermen, zeker in het begin als het nog kleine plantjes zijn. 8 mei 20258 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 9 mei 20259 Mei Ik zag 2x de rode wouw deze week, maar steeds net toen ie alweer wegvloog en ik hem/haar dus alleen aan de staart kon herkennen. We zien ze elk jaar wel een keer heel mooi vliegen hier. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 mei 202510 Mei Aan t strand: wij, enkele klokhuizen en een paar meeuwen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 mei 202512 Mei De kwikstaartjes zitten te broeden in ons houthok. Ik durfde geen foto te maken, want die verschrikte oogjes boven de rand van het nestje was al genoeg voor mij. Ik ben stilletjes weggeslopen.
Geplaatst: 12 mei 202512 Mei Heel veel kamikaze merels en de brutale ekster. Zat gisteren gewoon vlees te pikken van mijn bord toen ik de tafel aan het afruimen was.
Geplaatst: 12 mei 202512 Mei De zwarte roodstaart zit in onze garagebox te broeden, volgens partner heeft ie al piepgeluiden gehoord. In de stal zit een nest met winterkoninkjes, we vermoeden een stuk of vijf kleintjes. De nestkasten zitten vol met vooral kool- en pimpelmezen. De twee eendennesten zijn "leeg". Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 13 mei 202513 Mei Onze gevederde vriend zat ons mooi te observeren bij het koffiedrinken En alle vijf eieren van de zwarte roodstaart zijn mooi uitgekomen, zij bivakkeren in onze garagebox. Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 13 mei 202513 Mei Wat ik vandaag bij onze koolmeesjes was ook zo lief! Pa en Ma wilden allebei het huisje invliegen, maar Pa ging het hokje binnen en Ma even terug de boom in. Toen Pa eruit kwam ging die op het huisje zitten en Ma ging naast hem zitten en gaf de worm aan hem, hij mocht weer terug in het huisje en Ma ging weer wat eten zoeken. Het was net alsof ze elkaar een kusje gaven, maar het vrouwtje gaf de worm aan het mannetje door. Even later vlogen ze weer tegelijk richting het kooitje en zaten bijna hun vleugels in elkaar, maar het komt altijd goed. Op de een of andere manier communiceren ze met elkaar wie het eerst in het huisje mag.
Geplaatst: 16 mei 202516 Mei Vandaag was ik het mos aan het weghalen in een van mijn bakken in de rozentuin en ik keek precies op het nestkastje van de mezen. Ik zag er 2 uitvliegen, de 3e stond 1,5 minuut te twijfelen en bleef nog binnen met een broertje of zusje. Ik hoorde een van de ouders al de hele tijd roepen, totdat het stil was, de ouders weg en ik hoorde wel een broertje of zusje in de boom roepen en de jongen in het nestje bleven schreeuwen. Uiteindelijk na een paar uur zijn ze toch weggevlogen. Raar hoor, wat is het nu stil op het terras. 17 mei 202517 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.