Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Gefeliciteerd met je nieuwe Robocam. Sympathiek gebaar

Haha, dat vogeltje was natuurlijk bedoeld als toetje

Maar dat mereltje kan heel goed zelf uit het nest gesprongen zijn.

Je begrijpt het niet, maar die diertjes scharrelen vaak al rond terwijl ze nog nauwelijks staartpennen hebben, laat staan kunnen vliegen. Dat verandert snel, maar ze zijn dan wel even heel kwetsbaar.

Ik zette ze vroeger wel eens terug in het nest, maar dan waren zij meestal nog eerder beneden dan ik

Vroeger had ik twee asielkatten. Een zwarte en een (bijna zwarte) schildpad. De eerste rende achter alles aan wat bewoog, de tweede was zijn wilde haren al kwijt.

De merels wisten precies wie wie was, want ik kon aan hun geluiden horen welke kat er in hun buurt was. Bij de zwarte alarmeerden ze luid, de schildpad werd genegeerd.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja dat nestvalgedrag had ik ook al bedacht, maar kon nog geen nest vinden en geen roepende ouders...

En ergens tussen het nest en mijn gang is het dus misgegaan en heeft het de wond opgelopen.

Heb net het Hemelrijk gebeld en kan het mereltje brengen, als ze er ff niet zijn dan is er een sluisje waar ik 'm in achter kan laten.

Even de komende buien afwachten en dan een Pinksterfietstochtje.

Zal de RoboCam (goeie naam!) meenemen om weer wat verder te testen...

Geplaatst:

Ha, RobOcam (denk om de hoofdletters hè... ) die trouwens wel vignetteert als je de flitser in de groothoekstand gebruikt met de zonnekap (tipje)

deze hadden wij in de "tuin" (gemaakt met RobOcam 2):

3031543431458884085.jpg

Geplaatst:

Vogeltje afgeleverd. Moest natuurlijk via een hele omweg omdat ze zogenaamd bezig zijn met een brug...

Blij dat ik electrisch rij. Mooie wolkenluchten icm het Groninger Landschap (Reitdiepgebied). Veel RobOcamgetest.

Eh... "die trouwens wel vignetteert als je de flitser in de groothoekstand gebruikt met de zonnekap (tipje)"... Wil je dat ff via pb uitleggen RobO?

Geplaatst:

Het vogeltje ziet weet alsof hij gewoon klaar was om uit te vliegen. De 3 mereltjes die hier uit het nest kwamen zagen er net zo uit. Hebben 2 dagen beetje onhandig door de tuin gevlogen maar zijn nu toch echt uitgevlogen

Geplaatst:

Fijn dat het mereltje terecht kon bij de opvang! Ik zet in het voorjaar af en toe gestrande jonge vogels (niet als ze gewond zijn natuurlijk) dan toch maar ergens in een boom, want op de grond blijven zitten in hond- en katrijk gebied is vragen om ellende natuurlijk. Als het om een ekster of kauwtje gaat is dat nog een hachelijke onderneming trouwens, die ouders vallen echt aan als je zo'n jong oppakt en gaan dan in je hoofd lopen hakken.

Ik zie in mijn tuin weinig vogels, heb geen hoge bomen en wel drie katten (waarvan er twee ook niet verder komen dan de tuin trouwens) plus twee honden, dus erg vogelvriendelijk is het niet. Maar gisteren opeens wel een ekster die een van mijn bijenhotels te lijf ging. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus de kat en een hond buiten gelaten om hem weg te jagen. De boodschap kwam over en ik heb hem niet meer terug gezien. Van mij mogen vogels best insecten in mijn tuin komen opeten, ik doe ook niet moeilijk over mee-eten van fruit of een keer een jonge doperwtzaailing pikken ofzo, maar niet de wilde bijtjes, daar zijn er al veel te weinig van en daar heeft iedereen van af te blijven.

Geplaatst:

De eerste vliegles DSC031146371463471341.JPGDSC031519551463471355.JPG

Geplaatst:

Zwaluwen, heel veel zwaluwen. Honderden. Huis- en gierzwaluwen.

Vanmiddag was het voor de huiszwaluwen laagvliegdag boven de sloot, elke paar seconden kwam er eentje of meer voorbij (ik denk niet ze -zoals in een goedkope B-film- met slechts 20 stuks achter mij omdraaiden en opnieuw van links naar rechts voorbijkwamen).

Een foto maken: kansloos, kleine beestjes die ook nog eens veel te snel gaan. Toch een probeersel, vanaf mijn waterkant-terrasje:

2016052016394174231463759498.jpg

(Dat vlekje midden links is dus een zwaluw ...)

De gierzwaluwen (dat zijn de F-16s, de huiszwaluwen zijn meer de wendbare Spitfires) lieten zich vanmiddag niet zien.

Op enige afstand (minder dan een kilometer): o.a. buizerds, kieviten, fazanten(hanen).

In mijn tuin zelf zie ik veel minder vogels dan vorig jaar. Toen geen kat, nu wel. Ik hoor ze wel, vooral de merels maken 's ochtends vroeg veel herrie (de kikkers maken 's nachts nog veel meer herrie, maar off topic, want geen vogels).

Arie (Arie de aalscholver) heb ik dit jaar ook nog niet gezien, kwam vorig jaar elke dag rondom een uur of twee even vissen.

Vorige week zag ik een paartje houtduiven in de grote spar bij de buurman. Gelukkig nog niet op de grond in mijn tuin gezien. Turkse tortels, niks mis mee. maar houtduiven: nee!

Geplaatst:

Wel niet in mijn tuin, maar gisteren zag ik op de grens België-Luxemburg een wouw vliegen.

Dat is de tweede keer dat ik er een zie in de regio.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ook niet in mijn tuin, maar wel gezien vanuit de tuin: een blauwe kiekendief

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Moeder Gans Eend heeft er (nog) acht:

moedereend91851463901386.jpg

De huiszwaluw rechtsonder staat er toevallig ook op. Foto is door toeval beter geslaagd dan de vorige, en dat was ook nog eens de minst slechte van ruim tien foto's.

Henk en Ingrid Meerkoet hebben er maar eentje (geen foto). Naamgeving is op basis van gedrag, vanuit mijn optiek

Geplaatst:

Volgens mij is dit een boerenzwaluw.

Die hebben een zwarte keel, i.t.t. de huiszwaluw

Geplaatst:

Leuke topic, heb geen foto maar wel een vraag.

Voorheen was het zo, dat bij ons in de tuin koolmeesjes en pimpelmeesjes zich alleen in het winterseizoen lieten zien.

De laatste drie jaar laten ze zich echter steeds meer en meer ook in de zomerperiode in onze tuin zien.

Om ons heen is er niets veranderd, in de tuin wel m.b.t. meer fruit dragende planten.

Weet iemand wellicht of dit te wijten is aan de fruit dragende planten, of dat het wel eens een andere oorzaak zou kunnen hebben?

De zaadstrengen in onze kronkelwilg schijnen trouwens ook ineens meer aantrekkingskracht op ze te hebben.

Geplaatst:

Boerenzwaluw? Zou kunnen. Ik heb huis- en boerenzwaluwen nog niet bij elkaar gezien, ter vergelijk. De (huis?)zwaluwen die ik zie zijn gedrongen. Kort lijfje, korte brede vleugels, geen lange staart. Volgens de boeken makkelijk van elkaar te onderscheiden, maar in de praktijk zie ik flitsendvlug vliegende vogeltjes. Ik zal mijn Nikon DSLR, dan ingesteld op 6400 ASA, eens meenemen naar mijn waterkantterras.

Geplaatst:

@Frans: Zou best kunnen. Op bloeiend fruit komen insecten af en dat trekt weer mezen aan.

@Henk: op jouw foto kun je juist zo mooi het verschil in onderkant zien.

Hier het verschil tussen boerenzwaluw en huiszwaluw:

Boerenzwaluw89691463936059.jpghuiszwaluw88021463936036.jpg

• 3 weken later...
Geplaatst:

De sloot bij de moestuin is dit keer door het zwanenpaar verkozen tot broedplaats en creche. Gelukkig maar want vorig jaar huisden ze onder het toegangsbruggetje naar het meer... dat was lastig.

Er waren eerst wat meer jongen maar er zijn er nu 4 over.

IMG966679521465758398.JPG

Het nest...

IMG960776481465758578.JPG

Ondertussen in de paddenpoel tegenover mijn moestuin:

IMG960684121465758695.JPG

Nee, niet het eendenpaartje dat daar ook huist...

Maar ja... daar dus... een broedend waterhoentje...

IMG960528741465758693.JPG

En de vaste bezoekers eh... bewoners (denk dat zij er vanuit gaan dat wij de bezoekers zijn) van onze moestuinen. Hebben een nest in een tegenoverliggende hoge boom.

IMG962473091465758892.JPG

Geplaatst:

Ik heb een nestje ontdekt in de bramenstruik! Wilde de braam wat bijknippen want hij groeit alle kanten op, maar schrok me rot! Gelukkig zag ik het optijd, hij zit vlak naast m'n bak met mais. Foto maken was moeilijk want ik wilde de merel? niet storen. Hier mijn poging

2016061718145924901466186358.jpg

Geplaatst:

Op de foto kan je niet zo goed zien welke vogel het is, maar ik zou ze gewoon lekker met rust laten.

Maar waarschijnlijk inderdaad een merel.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Geen foto...

Op dit moment hebben we een broedend putter-paartje (2e x), broedend groenlingenpaar, kwikstaarten, koolmezen, mussen, merels en pimpelmezen. Verder lijsters, spreeuwen en meeuwen. Kauwen en kraaien en een overvliegende ooievaar. Niks te klagen op vogelgebied

Geplaatst:

Een dood jong mereltje in een teiltje met een bodem water, zo'n 10 cm...

Denk dat het mereltje bij het leren vliegen tegen mn deurraam is geknald en daarna in het teiltje is gevallen en bewusteloos is verdronken?

Want het was ondiep genoeg om op zn pootjes te kunnen staan om te overleven...

Sneu hoor, jammer dat ik niet thuis was...

Oh... en het Zwanenouderpaar laten de kids de directe omgeving nu verkennen. Ze zaten nu ook in de sloot achter ons (is verbonden met de sloot waar ze hun nest hebben). Nog steeds met vier jongen gelukkig.

Geplaatst:

Geen puttertjes hier helaas, maar wel een koolmezengezin in een van de vogelhuisjes

Zo leuk om vader mees mijn bomen en struiken te zien afstruinen naar eetbaar gespuis

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Wij hebben een stuk of acht putters gehad. Prachtig! Nu is het wachten op de tweede leg. Enig nadeel is dat ik in die hoek niet kan snoeien nu

Dat moeten we er maar voor over hebben...

Geplaatst:
:( Een dood jong mereltje in een teiltje met een bodem water, zo'n 10 cm...

Denk dat het mereltje bij het leren vliegen tegen mn deurraam is geknald en daarna in het teiltje is gevallen en bewusteloos is verdronken?

Want het was ondiep genoeg om op zn pootjes te kunnen staan om te overleven...

Sneu hoor, jammer dat ik niet thuis was...

Jammer van het mereltje!

Geplaatst:

Ja, dat vond ik nou ook, dacht eerst nog even dat ie nog leefde, maar helaas.

En dat terwijl ik een paar week gelee nog helemaal naar de Vogelopvang ben gefietst met een ander zielig jong mereltje.

Maar... was nog vergeten... toen ik in mn ronde borderbak bij het huisje bezig was zat er op vlakbij (meter tot anderhalve meter) een Roodborstje (denk trouwens dat het mn vaste Roodborstje is) goed in de gaten te houden wat ik deed en zat er luid bij te fluiten, kuifje recht omhoog. Geheel op zn gemakkie kwam ie ook nog dichterbij zelfs. En dan maar weer op de stoelleuning en flink kwetteren.

Natuurlijk had ik mn camera niet bij de hand.

Geplaatst:

Intens genieten hoor al die vogels! Het lijkt vandaag wel of ze de beloofde 12-15uur regen willen opvrolijken. Vanmorgen een vogelconcert.....heerlijk. Zaten de vogels, vooral merels, gezellig onder de grote bladeren vd catalpa, bleven mooi droog en lieten mij meegenieten

Overigens is het A l anderhalf uur droog. Dat scheelt wel als er zoveel regen wordt aangekondigd!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.