Geplaatst: 25 mei 20214 j Ach. Ze zijn er weer. Dit jaar met 5 jonkies. (Na het nemen van de foto snel rechtsomkeert gemaakt. Paps had de vaart erin en was not amused. Grote jongens zijn dat hoor!) wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 25 mei 20214 j Ja, vader kijkt al dreigend. Je kunt een gebroken arm oplopen van een klap van zijn vleugel. Wij hebben een mini platformpje net boven ons slaapkamer raam en daar heeft een merel een nest gemaakt. Als we de gordijnen smorgens opendoen vliegt ze geschrokken weg, nu laten we voorlopig het gordijn maar dicht. we moeten ook de voordeur naar de deel dichthouden, die normaal open staat zodat de buren weten dat we thuis en wakker zijn. Zwaluwen vliegen steeds naar binnen en willen nestelen. Dat gaat echt niet omdat we ook schoenen jassen en een busje hebben staan daar, vorig jaar was ik steeds bezig van alles met kranten af te dekken. De opgehangen nestkastjes in de tuin zijn allemaal vol: koolmees, roodstaarten, roodborstje, zwartkop en winterkoninkjes. 25 mei 20214 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 mei 20214 j Och jee. Een geplette ooievaar is geen pretje. Niet voor t beessie maar om die op je voorruit te krijgen, lijkt me ook nog wel een dingetje trouwens. Evenals dus een zwaan op je arm...Breken ja?!? Oef!We gaan zondag een kano-tocht maken. De buurman heeft een Canadees. We mochten hem gerust lenen. “Maar”, zei die, “pas op voor zwanen met jongen. Die gaan dwars door je heen als je in de kano zit’. Wij deden daar nog wat lacherig over. Ik bedoel, je hebt toch een peddel in je tengels, denk je dan. Maar een gebroken arm zit ik heus ook niet op te wachten. [emoji44][emoji51]En wat veel vogeltjes zie jij, zo rondom je huis ook, Appeltje!Hier kijken we op de laatste bloesemende appels. De meesjes (pimpel- en kool-) en ook de roodborstjes houden de bomen keurig rups-vrij. De koolmees heeft daarnaast bedacht ook de kokosmat kokos-vrij te maken. Hij doet dat met zoveel bravoure, dat we em maar laten. Geestig gezicht. [emoji4] wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 26 mei 20214 j Haha en wat doet ie dan met de kokos, als nest bekleding of zo? Ja gewoon lekker weg peddelen als er een zwaan met jongen jouw kant op dreigt te komen. kijk ik kon even snel wat foto’s maken vanmiddag van t nest toen moeders wegvloog kleine mereltjes💚 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 mei 20214 j Wat schattig! Eigenlijk zijn het nog halve embryo's he. Ik vond er pas eentje in de tuin, dood. Ik denk uit het nest gevallen, of geduwd als het al dood was. Ben benieuwd of de het een beetje redden, met al die nattigheid zijn er tot nu toe weinig insecten om te eten.
Geplaatst: 26 mei 20214 j 39 minuten geleden, Arja zei: met al die nattigheid zijn er tot nu toe weinig insecten om te eten. Voor de merels is het hier nu een goede tijd. Door alle nattigheid zitten de wormen erg hoog in de grond. Dat is bij droogte wel anders. En ik zie ze ook af en aan vliegen met een snavel vol wormen hier op de tuin. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 26 mei 20214 j Wormen en slakken wel, da's waar. Maar ik begreep dat andere vogels (o.a. mezen?) hun jongen vooral insecten voeren, en dan kan ik bijvoeren met vetbollen en zaden wat ik wil, maar die kleintjes redden het niet zonder insecten als voer.
Geplaatst: 27 mei 20214 j Vooral schijnt het een probleem te zijn dat de eikenbomen nu pas blaf krijgen, omdat daar normaal meer dan 100 soorten rupsen kunnen leven.
Geplaatst: 27 mei 20214 j Hier hadden we gisteren ochtend ineens een kip in de tuin lopen. Nu grapte ik al dat het vast een cadeautje was (wil graag kippen). Nadat ik van mijn werk terug kwam was de kip alweer vertrokken.
Geplaatst: 27 mei 20214 j Ik was twee weken weg, en zag bij aankomst deze piepjonge mees op de grond zitten. Hij kon nog niet vliegen (?), dus hij bleef daar maar zitten en piepen. Even later was hij toch weg. Misschien onder een blad verstopt, of de ouders hebben hem op zijn donder gegeven dat hij weg moet vliegen voor mensen. In ieder geval ben ik niet meer bezorgd.
Geplaatst: 27 mei 20214 j Ik ook niet meer bezorgd. Een merel had haar nest in fietsmandje, dat aan mijn schutting hing voor plantjes, gemaakt. Heb nog gezorgd voor een afdakje toen het zo erg hagelde wat tevens een barriere moest vormen tegen de buurtkatten. En wat extra lekker zacht warm haar van mn hondje, hetgeen ze graag gebruikte. Helaas heeft mijn verdedigingslinie niet geholpen. Nest is verlaten, lagen 3 eitjes in. En het nest was voor de helft ingedeukt... alsof er een kat op had gestaan. Rotkat.
Geplaatst: 27 mei 20214 j Een ontzettend boze merel die heel hard zat te krijsen dat we uit zijn tuin moesten omdat hij en zijn gezin honger hadden. Sorry jongen. We proberen het hier aantrekkelijk te maken voor jullie, maar dan moeten we er wel af en toe bij mogen. Gelukkig kwam ik lekker veel wormen en ander lekkers tegen. Yum.
Geplaatst: 30 mei 20214 j Ik vang elk jaar veel vogels, omdat ze tegen de glazen puien van onze patio opvliegen. Er hangen diverse vogelvrijers, maar dat werkt niet genoeg. Gisteren bedacht ik me dat ik elke vogelsoort die in de tuin komt, wel ooit heb gevangen, maar nog nooit een pimpelmees. Terwijl ik dit denk, boink, kloeink... pimpelmees tegen het raam... te bizar voor woorden! Nou, de kleine vliegt weer. Was wel echt heel boos aan het kwetteren. Vast last van die buil op zijn pimpelkoppie [emoji38]
Geplaatst: 31 mei 20214 j Heb je een witte en een zwarte vogel op je ramen geplakt? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 juni 20214 j Dit zag ik vandaag, op mijn terrasje aan de waterkant: Twee dooie eendjes, waarvan alleen de poten afgevreten zijn, en bij eentje de kop. Misschien gegrepen bij een nachtelijk dutje op het land? Vissen (snoek, baars), vogels (meeuw, kraai, buizerd): lijkt me niet. Een kat dan, of een rat: die eet toch niet alleen de poten? Ik denk aan een ander zoogdier, een bunzing (ja, die heb ik ooit eens in mijn achtertuin gezien) Jullie idee? Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 6 juni 20214 j Ik denk een rat. Ratten trekken aan de uiteinden van de vogel om ze zo in het hol te krijgen.
Geplaatst: 6 juni 20214 j Heb je een witte en een zwarte vogel op je ramen geplakt?Ja en heel veel zelfs. Officiële’vogelafweerstickers’. Inmiddels -als in maanden geleden- ook minder officiële afweerstickers. De kinderen hebben ook my little pony eenhoorn raamstickers geplakt op het raam. De boel helemaal beplakken gaat me echt te ver, maar dit vind ik toch wel zielig steeds.
Geplaatst: 7 juni 20214 j Daar zulle de vogels blij mee zijn. En waar dienen die zwarte bakken met al die kleurtjes erboven op voor? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 juni 20214 j Hier trof ik een koolmeesje aan wat net was uitgevlogen? Of/en in ieder geval nog niet heel handig met vliegen en dus zat ie even uit te rusten op een kruiwagen. Hij is geboren in 1 van onze vogelhuisjes dus dat is extra leuk facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 juni 20214 j 23 uren geleden, appelvrouw zei: Daar zulle de vogels blij mee zijn. En waar dienen die zwarte bakken met al die kleurtjes erboven op voor? aardbei bakken, die blokjes is mijn afdekking, beter iets dan helemaal niks, haha ik span geen net, dus kan best zijn dat alle aarbeien ook voor de vogels zijn ^^
Geplaatst: 9 juni 20214 j Ik heb een merel met kapot pootje, die alleen maar op de grond zit. Vorig jaar had ik er ook één. Hij heeft een tijd met een kale rug rondgefladderd, maar dat groeide weer aan en daarna redde hij zich wel met wat gefladder. Tot de winter 😔 Vorig jaar ook nog een merel met Usutu virus, die zat te dommelen, en viel om als ze probeerde te hippen. Nu dus één met lam pootje. Ze laat zich niet vangen dus ik laat haar nu met rust. Ze heeft zich onder een struik verstopt en ik heb wat water in de buurt gezet. Hopelijk wordt ze vannacht niet opgegeten door een roofvogel, de Usutu vogel heeft de nacht toen echter niet overleefd. 9 juni 20214 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 12 juli 20214 j Ik heb eindelijk een buizerd gezien bij ons. Ze bestaan toch echt hier blijkbaar. Zie ze altijd elders, maar nooit in ons dorp. De buizerd zat te ruziën met een kauw op een boomtak en scheerde toen vlak over mijn hoofd weg. Nog nooit van zo dichtbij gezien!
Geplaatst: 31 juli 20214 j Kiek dan. Moesten echt lang zoeken en kijken. (Zat ook niet heel dichtbij. Foto daarom niet al te best maar toch)Volgens ons een jonge koekoek… Eens? wees bevriend met kleine dingen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.