Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal!

Ik ben Piroska, ik woon nu (nog) in Amsterdam maar in april verhuizen wij naar Hongarije waar wij een boerderijtje kochten 6 jaar geleden met 5000 meter grond.

Al 6 jaar kweek ik in Amsterdam binnen en op het balkon mijn groentenplantjes op en neem ze dan mee daarnaartoe om in de tuin te zetten. Omdat we er niet het hele jaar waren lukte niet altijd alles, uh zegmaar bijna altijd alles niet... wel altijd goede opbrengst van tomaten, paprika, rode peper, courgette en pompoen gehad.

Omdat we zoveel mogelijk zelfvoorzienend gaan leven is de moestuin erg belangrijk, ik moet dus zorgen dat ik over zo een lang mogelijke periode van het jaar kan oogsten en zal nu weer een groot deel hier in Amsterdam moeten opstarten en meenemen (ja, we hebben een grote bus met een caravan erachter, daar gaan de planten in vervoerd.. )

Afgelopen najaar heb ik een stuk achter op het land gespit voor het aardappelveldje, een ander stuk voor mais (kippenvoer) en een groot stuk in de tuin als moestuin, alles afgedekt met hooi met wat takken erover tegen wegwaaien.. we hopen dat alles er redelijk onkruidvrij bijligt in april.

Vorige week heb ik aubergines in een zaaibakje bij de kachel gezaaid en ze komen vandaag al op! Vandaag gezaaid: puntpaprika, rode paprika en alma-paprika... de laatste is een piepklein rond geel Hongaars paprikaatje die flink pittig is en vaak ingemaakt wordt in zuur. Ik weet weinig rasnamen omdat ik veelal het zaad zelf oogst van meestal ook, Hongaarse producten, dit omdat ik dan zeker weet dat de grondsoort aansluit bij het gewas.. Omdat ik uit de stad kom heb ik niet vreselijk veel ervaring met moestuinen, behalve die 6 jaar op 1450 km afstand waar je dus niet kan wieden en bewateren.. Ik hoop veel van jullie te leren!

PS we nemen ook kippen mee, dus info over moestuin versus kippen is altijd welkom.. kippenmest, bescherming groenten, wat lusten ze toch niet uit de moestuin en hoeft niet beschermd etc...

Oops, lang verhaal! Sjorrie...

Geplaatst:

hoi welkom.leuk hongarije,ben er vorig jaar ook naartoe geweest,zag daar veelgerechten met witte paprika,s, erg lekker.

woon je ook vlak bij het balaton meer.

Geplaatst:

dank,

Ah ik zie dat je in Frankrijk zit, leuk! Permanent nu begrijp ik?

Een heel gedoe die rijdende moestuin, bij aankomst (al is het midden in de nacht, alles eruit halen want de volgende dag is de bus een broedmachine, of oven en is alles dood.. (1x gebeurd toen het heel heet was in april) en ook de planten buiten niet op het stoepje laten staan, want als het 4 graden is in de nacht dan zijn ze ook meteen kapot zonder afharden...ook een keer gebeurd..

Nou ik blijf maar even hangen denk ik, als het dan zo geleerd is!

Geplaatst:
Welkom! Heb je foto's van je comlex? Ik ben wel erg nieuwschierig!

Ik ga even een geschikte foto zoeken en dan nog uitfreubelen hoe hij geplaatst moet worden, moet lukken vanavond

..............................

gevonden! Het zijn er een paar want overal staat maar een klein stukje op.....

Foto-XA3HKUI7-D.jpg

zijkant/ingang huisje met druiven langs de hele gevel tegen de zon en warmte

Foto-DLOYLUT6-D.jpg

kippenhok in aanbouw met links schuur en patio

Foto-QFVZYVAG-D.jpg

stuk tuin/gras met links schuur, voor waterput, achterin populierenbos, daarvoor vlieren met daartussen het kippenhok, achter het bos nog terrein met bomen en struiken en gras en daar weer achter een akker

Foto-DMY7WUOJ-D.jpg

dan nog even mijn trots: door mijn handen gemaakte leemoven voor o.a. pizza, brood, drogen van kruiden en paddenstoelen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...