Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aanaarder (tuingereedschap)

Gerhardt Witte

Recommended Posts

Beste,

Ik maak al jaren gebruik van een hak om de aardappels en prei in mijn tuin aan te aarden. Vorige week zag ik in de catalogus weer eens een aanaarder staan (zie foto). Elke keer denk ik weer: dat lijkt me handig maar tegelijkertijd vraag ik me af of het wel zo goed werkt als dat het eruit ziet.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met dit stuk gereedschap? Werkt het goed om bijvoorbeeld de aardappels mee aan te aarden en is het de investering waard?

511697d10ebaa-1313350.jpg

Werkt prima goed voor de spierballen, ik gebruik hem ook voor zaai-gleuven te maken. Om de 5 cm beneden heb ik een gaatje geboord om een ijzerenstangetje in te doen. Hiermee trek ik zaaigleuven het stangetje zorgd hiermee dat de diepte wordt bepaald voor de zaaigleuf. Voor de aardappels gebruik ik hem niet, deze laat ik gewoon groeien zonder aanaarding het is iets meer werk met oogsten.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Ik heb er wel een en gebruik hem ook altijd. Het is wel zwaar werk, maar je hebt in no time mooie voren. Ik gebruik altijd eerst de aanaarder en daarna de hark om het netjes af te werken. Omdat ik meerdere soorten aardappels heb staan hoef ik niet alles in een keer aan te aarden. Daar zitten soms (vele) weken tussen vroeg en wat latere.

Ik heb er ook een, vroeger gebruikte ik hem voor de aardappelen aan te aarden , maar aangezien dat ik geen aardappelen meer zet gebruik ik deze er niet meer voor . Nu gebruik ik hem voor gleuven te trekken om bijvoorbeeld bonen te planten even langs de plantkoord en in 1 maal mooi rechte en voldoende diepe gleuf om te planten . Waar ik ze ook voor gebruik is om de winterprei uit te planten , er zo diep mogelijke gleuven mee trekken dan als het droog is even de tuinslang er in laten lopen (zo kun je het gedeelte dat je effectief gaat beplanten gieten ) dan met de preiplanter gaten vanonder in de gleuven en dan de planten er in . De prei gieten in het begin even tuinslang in de gleuven . en dan langzaam de grond rond de prei plat leggen en de prei is aangeaard maar nog mogelijk nog eens aan te aarden.

De grond in mijn moestuin is zandgrond dus het val wel mee van lastigheid .

De lastigheid is natuurlijk omdat je op een moment veel meer grond verzet dan met een hark .

• 2 months later...