Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat is ook wel een optie ind je kan via die link die jezelf plaatste ook je mais afschermen voor bestuiving van andere mais.(of had ik dit nu weer ergens anders gelezen )

Maar het kan opzich wel bij elkaar als je het dus inpakt,enkelt vind ik dit zelf een gedoe dus daarom alleen voedermais.

Je zou kunnen kijken welk moment de bestuiving is en dan daarna de andere mais pas poten? lijkt mij

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Nee, niet wachten tot de bestuiving en dan poten, want volgens mij ben je dan te laat.

Ik heb de afgelopen twee jaar die bestuiving eigenlijk niet bestudeerd. Ik liet die mais een eind weg groeien, zonder mijn hoofd te breken.

Maar inpakken vind ik ook teveel gedoe.

Ik ga het maar gewoon proberen. Als het fout dreigt te gaan offer ik die pop-mais direct op ten gunste van de kluif-mais.

En ik ga ze natuurlijk niet pal naast elkaar zetten natuurlijk.

Geplaatst:

Okee succes en volg het graag,

maar ik las ergens waar weet ik niet meer maar dat de mais elkaar tot 500 meter kan bestuiven.

daarom dat ik de boer ook gaat vragen welke hij heeft want als hij voeder mais heeft ,dan heeft het voor geen zin suikermais te telen of inpakken maar daar heb ik geen zin in.

En nu ik denk is de boer ook niet blij met mij voedermais als hij suiker mais heeft.

Dus even gaan overleggen.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

op ons tuinen complex zijn er meerdere die mais zetten. Geen last gehad van kruisbestuiving. Ik zet de mais in een blok van een stuk of 30 vrij dicht op elkaar. (kweek in verhoogde bakken) Als de mais zijn vruchtbare periode heeft help ik het een handje door mijn handen erdoor te halen zodat het op de mais zelf valt.. Vervolgens denk ik ze af tegen de vogels met een net. Aan het eind heb ik dan mooie kolven. Behalve afgelopen jaar omdat ik geen net had gedaan. Tja en die vogels eten die dingen gewoon nog als ze niet rijp zijn

Geplaatst:

Ik lees dit met interesse mee, zoals zoveel berichten hier. Ik heb gele en blauwe (of paarse?) maïs, maar als ik het goed begrijp zet ik die dus het beste zo ver mogelijk uit elkaar?

Of helpen ze elkaar verder wel met de bestuiving? Ik heb liever veel gemengde maïs dan twee kleine stukjes mislukte maïs

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb 2 maanden geleden op 2 plekken aardig wat suikermaïs gezet. Eerst leek het niet zo te groeien (koude nachten), maar als je nu foto's terugkijkt.... de planten komen nu al boven mijn hoofd.

Ik heb ze goed beschermd tegen duiven, want die trekken de plantjes er uit en pikken de korrel er af.

IMG850342281431764305.JPGIMG883573531432883911.JPG

Ik had er lekker wat verteerde paardenmest gestrooid, en dat in de grond gefreesd. En ik was erg blij dat er ook een boel zij-scheuten uit de grond kwamen. Nu lees ik alleen dat je die beter weghaalt? Het leek mij juist goed, net als het 'stoelen' van tarwe zeg maar. Nou ja... we zullen zien, ik zal zo nog even een foto maken van hoe de planten er NU bij staan.

Dit was op 11-7:

IMG967525531436688331.JPG

Geplaatst:

Aan de zijscheuten komen kleine kolfjes. Deze zijn minder van kwaliteit dan de grote aan de hoofdstam. Bovendien ontnemen de zijscheuten energie ten koste van de hoofdstam en dus de kolf daarvan. Een enkele zijscheut zou nog wel kunnen maar vele zou ik niet doen.

Met vriendelijke groet,

Wim.

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

We hebben tijdens het oogsten ook al snel de hele planten weggehaald. Zo kregen de pompoenen tussen de maïs nog meer licht en ruimte.

De combinatie van suikermaïs en pompoenen doe ik niet nog een keer. Je moet te vaak bij de maïs, om ze al op tijd te oogsten. En dan moet je steeds oppassen dat je niet op de pompoenplanten staat. Je kunt er dus ook geen krat neerzetten voor de kolven.

De 3-zusters (waarvan ik er nu ook maar 2 bij elkaar had staat) lijkt mij alleen succesvol met maïssoorten die je pas later oogst, als ze goed droog zijn (voor meel dus bijv.)

Geplaatst:

Op welke manier haal jij de zachte korrels van de kolven af Jorieke ? Mij lukt dat niet zonder er gedeeltelijk een prut van te maken. Ik bewaar mais altijd in de diepvries en vries nu noodgedwongen de gehele (geblancheerde) kolven in. Alleen losse korrels invriezen zou heel wat plaats besparen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...