Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Suikermais

Seppie123456789

Recommended Posts

Verleden jaar heb ik voor het eerst mais gezet.

Het was een groot succes!

Ik heb ze in mei in volle grond gezet, hieronder de werkwijze...

Zaaien in potjes

Om zeker te zijn van een goede opkomst, ook tijdens een minder goed voorjaar, zullen veel liefhebbers voorzaaien in potjes onder bescherming. Ben je een groot liefhebber van suikermaïs en wil je er langere tijd van kunnen gebruiken, dan zal je best de zaaitijd wat spreiden. De vroegste maïs kan je voorzaaien half april en na drie weken uitplanten. Dit voorzaaien in potjes kan je dan blijven doen, bijvoorbeeld om de twee weken, tot uiterlijk begin juni.

Ter plaatse

Vanaf mei kan je ook ter plaatse zaaien. Dan is wel een bodemtemperatuur van 10°C nodig.

Je zaait twee zaadjes per potje of per kuiltje. Maïs mag je vrij diep zaaien, zo’n twee cm in de potjes. Als je ter plaatse zaait drie cm diep.

Een goede plant- of zaai afstand is 60 cm x 30 cm of 45 cm x 45 cm.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Zo nog wat opmerkingen die me zo snel te binnen schieten.

Suikermaïs (lekker zoet) kruist met voedermaïs (geheel niet zoet). Dus geen suikermaïs telen naast voedermaïs. De "veilige" afstand weet ik niet uit mijn hoofd, maar het loopt in de honderden meters. Suggestie: even zelf googelen als dit voor jou relevant is. Volgens mij is hierover in een andere draad e.e.a. gezegd, maar ik ben te lui om die draad te zoeken.

Suikermais altijd zo vers mogelijk eten. Op het moment dat je de kolf van de plant haalt begint de omzetting van de suiker in zetmeel. En bij vers denk ik aan minuten, niet aan uren, laat staan aan dagen. Lukt dat niet dan kan vacumeren + koelen helpen.

Suikermaïs is wat mij betreft één van die groenten (vruchten als je wilt) waarbij het verschil tussen vers en "uit de supermarkt" wel heel duidelijk is te proeven.

Ten slotte geheel eens met de opmerking van Jorieke (deze.)

Het is te vroeg om mais te zaaien beste tijd is april/mei. Trouwens wees er van bewust dat aan een maisstengel wanneer deze het goed doet ±5 kolven aankomen. Ik heb vorig jaar zes planten uitgezet en er veel afgehaald, de korrels heb ik in de diepvries gedaan hiervan maak ik wanneer het zo uitkomt indische maiskoekjes.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Ik heb vorig jaar ook suikermais geplant er zat veel verschil in de groei terwijl het toch dezelfde waren en tegelijk geplant.

Bij mijn achterbuurvrouw hadden de muizen de mais opgegeten bij mij niet

Ik vind mais zelf wel lekker maar plant hem voornamelijk voor de cavia's die zijn nogal dol op de steel en de bladeren van de kolf.

De kolf krijgen ze ook maar het blad hebben ze liever.

Invriezen is eigenlijk wel een goed idee ga ik volgende keer ook eens doen heb ik zelf af en toe ook nog een portie.

Kun je er goed popcorn van maken
Als ik het goed onthouden heb, dan heb je de volgende groepen mais:

- snijmais (= voedermais)

- meelmais (drogen, malen, taco's bakken)

- suikermais

- popcornmais

Elk ras mais valt in één (1!) groep.

Ofwel samengevat: nee. Maar ik geef toe: nooit geprobeerd.

Ik heb bij wijze van experiment een paar korrels popcorn mais te kiemen gelegd, nu heb ik 3 maisplantjes in het raamkozijn staan (ze gaan het niet overleven, daar ik kon het niet over mijn hart krijgen de kiempjes weg te gooien)

Dus zou je ze niet bij vreeken willen bestellen, een pak maiskorrels uit de supermarkt werkt net zo goed

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Als ik het goed teruglees, dan kan ik niet én suikermaïs én pofmaïs op mijn perceeltje zetten? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gaat gebeuren als ik dat wel doe: krijg ik dan kant en klare zoete popcorn als ik ga poffen?

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

De link van jasmin geeft hoop info hierover.

Aangezien ik was experimenteren met het mais uit het voer dat ook wel aanslaat wil ik straks in april een stuk afzettten voor mais.

Hoop alweer gelezen over die bestuifing,ook eens vragen welk mais de boer gelijk tegenover mij teelt.

Ik had ook bij de lidl suikermais meegenomen deze laat ik dus nog een jaar in het zakje doordat je last heb van die kruisbestuiving.

En ik wil kijken hoe die voedermais gaat zodat ik die kan gebruiken voor me dieren.

Tot zover ben ik eruit hoe me mais moet gaan doen,het vervelende waar ik nog niet uit ben is dat de ene site zegt dat het hoort bij de vlinderbloeminge dus bij de bonen moet zetten andere zeggen weer bij de vruchten vak pff oja en dan nog een gras soort dus is het vrucht vlinder of gras soort ???

Leuke tip vond ik op de site van jasmin dat je aan de korrel kan zien of het suikermais is,des te meer verschrompelt(de korrel) des te meer suiker en?? bevat

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Ik heb eens heen en weer nagedacht. Als ik de zoete mais vroeg voorzaai, begin april, uitplanten half mei, en een maand later, juni nog een keer popcorn zaaien, of m'n zwarte indianenmais wat ik nog heb liggen. De laatste ronde hoeft niks sappigs op te leveren, (voor popcorn of voor de cavia)

Ik vermoed dat de twee rondes niet zullen kruisbestuiven. Klinkt dit slim, of maak ik een denkfout?