Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

'Wilde' konijnen in de tuin, ingang is dichtgemaakt, jongen?

Jorieke123

Recommended Posts

Wij hebben een bult met geel zand in het weiland. Dat zand is ooit uit het huis gekomen, bij het graven van de kruipruimte.

Is verder niet interessant: er wonen nu konijnen in. Die vreten mijn bonenplanten op, verder valt de schade mee.

Maar.... nu is de ingang van het hol dicht gemaakt, en het schijnt dat er dan een nest in zit? Ik denk dat de ingang net een weekje dicht zit. Zijn de jongen dan ook echt geboren? Dus over een week of 3 zijn ze dan 'klaar' om bij hun moeder weg te gaan? (die, zo lees ik, dan alweer bijna gaat bevallen?) Wie weet daar meer van?

We vinden een aantal konijnen niet zo'n ramp, we wonen nou eenmaal in het buitengebied. Maar ze moeten zich niet keihard gaan lopen voortplanten. Dan wordt het net iets te gek.

Als we die kleintjes nou in een ren kunnen doen, en lekker veel groenafval geven, dan hebben we daarna mooi konijnenvlees?

Moeder sluit het hol af als ze weggaat maar ze komt wel een paar keer per dag terug om de jongen te zogen. De moeder zoogt ze 28 dagen.

Als de jongen tussen de 16 en 20 dagen oud zijn zullen ze ook wel naar buiten gaan komen en dan word het nest niet meer afgesloten. De kans bestaat dat moeder en jongen weg zullen gaan maar het kan ook dat ze blijven.

Konijnen kunnen tussen de 3 en 7 nesten per jaar krijgen.

Het gaat niet zo geweldig met de wilde konijnen in Nederland geloof ik dus ik betwijfel of het een overlast zal worden.

Dank je Angela, dat over die 16 tot 20 dagen had ik nog niet gevonden.

De fluffige monstertjes hebben hier een fantastisch beschermd plekje, geen roofdier die ze komt halen met al die schapen en varkens in de buurt. En dan ook nog al dat eten! We gaan dus proberen om de populatie enigszins onder controle te houden

wilde konijnen houden kan wel maar ze zullen behoorlijk schuw blijven en een hele ruime ren nodig hebben anders gaan ze dood van de stress

ik zou ze lekker laten lopen en er af en toe een paar schieten voor de pan om het aantal onder controle te houden

excuus konijn mag het hele jaar beheerd worden, bejagen mag van 15 augustus tot 31 januarie

als je dus buiten de periode dat er gejaagd mag worden een overschot hebt, mag dit gewoon bejaagd worden, en dit mag je op je eigen terrein zelf doen met behulp van fretten bijvoorbeeld

Konijnen zijn beschermd en opgenomen in tabel 1 van de Flora- en faunawet. Niet streng beschermd dus, maar vangen en opeten mag niet. Ook niet als ze op je eigen terrein rond hobbelen.

als een dier in tabel 1 staat houd dit juist in dat het niet beschermd is maar dat er een vrijstelling op rust en dat er voor beheer geen ontheffingsaanvraag nodig is.

Toelichting tabel 1, algemene soorten.

-Als iemand activiteiten onderneemt die zijn te kwalificeren als bestendig beheer en onderhoud of bestendig gebruik of

ruimtelijke ontwikkelingen, geldt een vrijstelling voor de soorten in tabel 1 voor artikel 8 t/m 12 van de Ffwet. Aan deze

vrijstelling zijn geen aanvullende eisen gesteld. Voor deze activiteiten hoeft geen ontheffing aangevraagd worden.

-Voor andere activiteiten dan hierboven genoemd is voor de soorten in tabel 1 een ontheffing nodig. Een

ontheffingaanvraag voor deze soorten wordt getoetst aan het criterium ‘doet geen afbreuk aan gunstige staat van

instandhouding van de soort’ (zgn. lichte toets).

conclusie: beheer mag altijd.

officieel mag schieten alleen door een jachtgerechtigde, maar voor bijvoorbeeld fretteren heb je alleen toestemming nodig van de grondeigenaar

zelf schieten mag dus eigenlijk niet maar kan in het geval van konijnen niet zo veel kwaad mits je een voldoende sterk wapen hebt, en het dier dus daadwerkelijk in een schot dood kan schieten

Nou zoniet, ik vind het een behoorlijk kwalijke zaak dat je hier mensen aanzet om illegaal konijnen te gaan schieten.

Wanneer je geen jachtgerechtigde bent moet je ook geen dieren proberen dood te schieten. Het dierenleed wat je kunt veroorzaken door het dier niet in één keer te doden is groot! Het is niet voor niets dat hier regels voor zijn. Je zegt wel: "mits je een voldoende sterk wapen hebt en het dier in één keer dood kunt schieten" maar ik denk dat hier een groot risico van zelfoverschatting en onkunde m.b.t. wapengebruik ontstaat, met als mogelijk gevolg onnodig lijden bij de dieren.

ik zet niemand ergens toe aan, ik geef alleen informatie.

een konijn schieten is echt niet moeilijk, het is maar een klein dier en als je met een juist wapen en van dicht bij schiet is vrijwel elk raak schot voldoende om het dier te doden, danwel in shocktoestand te brengen,

ik doe het al jaren en gebruik daarbij dit wapen

http://www.krale-schietsport.nl/product_info.php?cPath=1_16_512&products_id=2465

dit is een wapen wat vrij verkrijgbaar is en wat erg hard en zuiver schiet

Zucht, zoniet, je conclusie is verkeerd. Het gaat niet om beheer van dieren of populaties, maar om beheeractiviteiten in de buitenruimte. Tabel 1 wil zeggen dat ze licht beschermd zijn, dus niet onbeschermd! Tabel 1 houdt in dat als je beheeractiviteiten hebt of bijv. ruimtelijke ontwikkelingen (bouwen bijv.) er geen streng beschermingsregime geldt voor konijn. Maar je moet te allen tijde zorgvuldig bezig zijn. En daar hoort afschieten niet bij!

Konijnen zijn bejaagbaar, dat klopt. Maar niet voor iedereen! Daar gelden andere regels voor.

Ik begrijp dat de topicstarter het gewoon heeft over konijnen op haar perceel. En ik weet niet of zijn mag jagen.

Het zou van de zoote zijn dat als je licht of strenger beschermde dieren op je erf hebt en dat je die dan mag beheren.....

Regels zat maar je gaat toch niet je tuin laten aanvreten door konijnen?

Je kan er voor zorgen dat er geen konijnen in je tuin komen dmv gaas. Als je tuincomplex aan een land grenst van een boer kan je vragen aan de jager die zijn land pacht je probleem op te lossen.

Zoals al genoemd zijn er ook mensen met fretten die je een handje kunnen helpen.

Zelf zet ik graag mijn Russels in, helaas worden ze een dagje ouder en minder trefzeker.

Hmmm en konijn is erg lekker

Haha, ja konijn is lekker. En als je overlast hebt, moet je er wat aan doen. Maar als het om zoogdieren gaat heb je je nu eenmaal aan regels te houden. Natuurlijk is er een oplossing, maar als iedere Nederlander zomaar dieren begint af te schieten, dan gaat het nu helemaal is, voor zover het nog verder mis kan gaan dat het nu al is gegaan met heel veel diersoorten in Nederland.

En mocht je dan volgens de regels een dergelijk konijn te pakken krijgen, dan smaakt ie sowieso beter dan zo'n vetgemest en gestrest dier!

• 3 weeks later...

Daar we al 2 jaar last hadden van wilde konijnen zijn de meeste stukken afgemaakt met gaas.

Nu dat het stuk grond waar de eigenaar jonge boompjes op aangeplant had aangevreten zijn door de konijnen heeft de eigenaar een konijnenvanger met fret laten komen.

Over de holen werden netten gespannen en de fret in de gang ingezet.

Resultaat meer dan 30 konijnen op een half uurke.

De konijnenvanger niet van Hamelen vreet ze zelf op.