Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke vijg?

Mamoes

Recommended Posts

Ik wil graag een vijgeboom/plant in een pot zetten.

Maar welke is geschikt voor mij? Wie heeft goede ervaringen of tips?

Ik wil het graag in 1 keer goed doen, aangezien de vijg als het goed is jaren mee kan!

Ik vind een vijg met paarse vruchten het mooiste, verder moet hij natuurlijk ook lekker smaken!

En het liefste heb ik natuurlijk veel vruchten. Opzich is het geen probleem als hij in de winter in ons 2de slaapkamertje moet staan (onverwarmt). In de zomer hebben wij veel zon, in ons minituintje, dus dat moet lukken.

Als ik dit jaar zo'n boomtje/plant neerzet heb ik dat ook al dit jaar een paar vruchten ?

Wat voor grond gebruiken jullie? Ook speciale potten? En hoe moet je ze snoeien?

Alvast heel erg bedankt!

Ik denk dat de meest voorkomende de Brown Turkey is.

En misschien ook wel de makkelijkste.

Ik heb de mijne gewoon in de tuin staan in de volle grond dat is tot nu toe geen probleem geweest.

Vruchten het eerste jaar zal ervan afhangen hoe groot/oud de boom is die je koopt?

Probleem is dat Brown Turkey een stuk sneller groeit dan die Rouge de Bordeaux, als je zo'n plant in pot wil houden is dat een wereld van verschil.

Sommige rassen zijn hier vorig jaar meer dan een meter gegroeid (in pot). Ik heb er de plaats voor maar dat is niet voor iedereen het geval.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

In een pot is het verschil juist minimaal, gaat heel goed. Op het gegeven moment is hij in een pot gewoon "volgroeid", en wordt hij niet meer groter. In de volle grond is het verschil groot. Ik heb een brown turkey in pot van een respectabele leeftijd van een meter hoog (zelfde geldt voor Verdino). Maar als ik in de volle grond het verschil zie tussen brown turkey / verdino / kadota aan de ene kant, en precoce de dalmatie aan de andere kant, dan is dat gigantisch.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

• 1 year later...
  • 5 weeks later...

Wel mijn Rouge de Bordeaux is in 1 seizoen van april tot nu ruim een meter gegroeid en dat in een slechts 12 liter pot dus het ligt er eigenlijk maar net aan. Als je van donkere vruchten houdt en hij moet niet al te groot worden is "Negronne" een aanrader. Bij mij de meest productieve in mijn collectie van 12 soorten. Wel kleine vruchtjes maar dat is eigenlijk haast altijd zo met de heel donkere vijgen.

Een soort die het bij mij ook erg goed doet is de Madeleine de Deux Saisons. De vroegste in mijn collectie zowel met de breba als de hoofdoogst. Enorme vruchten van soms wel over de 100 gram die ook allemaal afrijpen. Toevallig was er vandaag weer 1 rijp, ik zal er een foto van bij voegen. Zoals je ziet druipt de nectar uit het oog, wat ik toch vrij bijzonder vindt gezien de zeer slechte verregende augustus die we achter de rug hebben. De zonnige dagen van deze week hebben hun nut toch nog gehad....

IMG_3055.jpg

jpg images

• 2 years later...

Hoi

Ik heb een brown turky vijg. Deze vijg groeid goed en geeft veel vruchten.

Nu ben ik op zoek naar een vijgenras dat een betere smaak heeft (zoeter is). daarnaast moet het ras winterhard zijn, goed vrucht dragen en ziekte resistent zijn.

Welke rassen kunnen jullie mij aanbevelen?

• 2 months later...
  • 7 years later...

Hi even nieuw leven inblazen in dit topic... Ik heb twee  brown turkey vijgenbomen. Helaas merk ik dat de vijgen van binnen erg droog zijn. Is dat normaal voor deze soort? Mijn ouders hebben een andere (soort onbekend) en die zijn juist zeer sappig en lekkerder van smaak. Balen dus dat de Brown Turkey tegen valt. Hebben jullie dezelfde ervaring??

een beetje zacht zijn ze, maar ik laat ze nooit superzacht  worden. maar als de vrucht droog is kan het dan ineens sappig worden als het twee / drie dagen langer aan de boom hangst? dat lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik ga het gewoon proberen.  

over dat 'bloeden', ik ga het eens proberen. maar zover ik mij herinner komt er wel altijd wat wit uit de stengel

@Gallox
Als ik de foto bekijk dan pluk je ze voordat ze rijp zijn. De buitenkant is groen en dat is dan onrijp voor een brown turkey. 
Bij een brown turkey moeten de groene vijgen in bruin veranderen en dan pas zijn ze rijpm vandaar ook de naam brown ..
Tenzij het geen brown turkey is, want je hebt andere soorten die wel groen zijn.

@Gallox zoals anderen al aangaven zijn jouw vijgen nog niet rijp.

Mijn ervaring met Rouge de Bordeaux is dat ze ongeveer een week voor ze plukrijp zijn ze vrij plotseling flink gaan zwellen

Van @Kevins Moestuin heb ik geleerd om met een naald in de hals van een vijg te prikken. Als er (vrijwel) geen wit sap meer komt zijn vijgen rijp.

Zie bijgevoegde foto's.

Foto 1 met een onrijpe en een zwellende vijg.

Foto 2: bijna rijpe vijg

Foto 3: nog enkele dagen zwellen/rijpen.

Overigens, de rouge de bordeaux is veel kleiner dan een brown turkey.

20241019_104620.thumb.jpg.54dd6c52824d93c0ccb70c014897e24f.jpg

20241019_104735.thumb.jpg.2f2262ea95e708af42ed7e9a43dd86f0.jpg

20241019_104845.thumb.jpg.915361432937149998c02a72da7c1700.jpg

Edited by Bertus
  • Like 1
  • Thanks 1

22 uren geleden, Tony75 zei:

@Gallox
Als ik de foto bekijk dan pluk je ze voordat ze rijp zijn. De buitenkant is groen en dat is dan onrijp voor een brown turkey. 
Bij een brown turkey moeten de groene vijgen in bruin veranderen en dan pas zijn ze rijpm vandaar ook de naam brown ..
Tenzij het geen brown turkey is, want je hebt andere soorten die wel groen zijn.

oke bedankt, ze zijn meestal half bruin/ half groen als ik ze pluk maar ik laat ze wat langer hangen. helaas lusten de vogels ze ook heb ik gezien