bio-fee Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Heeft iemand de gouden tip over hoe ik mijn pan kan ontdoen van het plakkerige goedje dat de schorseneren erin achter gelaten hebben? Twee rondes in de vaatwasser hebben niks geholpen, met een schuursponsje en extra veel afwasmiddel haalt ook al niks uit en mijn laatste trucje, azijn, deed ook al niks.Het is een roestvrijstalen plan. Iemand een idee...???De pan is nu niet meer te gebruiken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Ik weet niet hoe je ze gekookt hebt, hier geven schorseneren geen problemen, maar als ik een erg aangeladen pan heb, wil het wel eens helpen om die even op het vuur te zetten met wat water en detergent, en dat dan even te laten koken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Ik heb ze in de schil gekookt, nadat ik ze had schoongeborsteld. Detergent = Belgisch voor afwasmiddel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Afwasmiddel ja Het probleem zal wel de schil zijn. Ik schil mijn schorseneren voor het koken, met wegwerphandschoentjes aan, en gooi ze meteen na het schillen in een kom water met azijn (tegen het verbruinen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Als ik een erg aangebrande pan of zo heb, zet ik hem op het gas met water en soda, en laat het even pruttelen....zo krijg ik hem schoon, of dat met jouw schorseneren aanslag lukt weet ik niet, maar misschien het proberen waard? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Manlief is met een oplossing gekomen: hij heeft de pan met lampenolie schoongemaakt (gewoon de droge pan, en dan met een stukje keukenpapier) en toen vloog het eruit! En daarna natuurlijk wel heeeeeel goed afgewassen. Maar dit was toch wel de laatste keer dat ik schorseneren klaar heb gemaakt hoor, ik ben d'r klaar mee. Dat ik er een dag lang enorm winderig van was, was al niet fijn, en dan ook nog zo'n plakpan... nee dat is het me niet waard! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Dat is geen fijn pleidooi voor die heerlijke groente. Ik heb nooit last van de pan waarin ik het kook. Maar ik schil ze wel voordat ze de pan in gaan. Ik weet niet of in de schil koken wel weggelegd is voor de schorseneer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Dat stond zo in het recept...Ik begreep ook dat ze nogal plakkerig zijn als je ze rauw schilt. Maar ja, nu zat dat plakkerige dus in mijn pan. Heb jij geen last van enorme winderigheid door schorseneren? Dit was echt vele malen erger dan na het eten van kool of veel uien... Ik vond ze best lekker hoor, daar niet van. Maar dat gedoe achteraf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 The answer is blowing in de wind haha. Geen last van! Maar ik denk eigenlijk dat je recept niet helemaal klopt. Nu kook je de kwalijke stoffen uit de schil mee. En misschien komt daar de winderigheid ook wel vandaan. Dat in de schil koken doe ik eigenlijk nooit, behalve bij de lekkere Opperdoezer Ronde piepertjes, nadat ze goed onder de kraan afgeborsteld zijn (anders komt er een grondsmaak aan). Die schil je na het koken beter dan ervoor, met hun diepliggende ogen. Maar dat is een ander verhaal. Schil de schorseneer voor het koken, de donkere pitjes schil ik er ook af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Huub, hoe zorg je er dan voor dat dat plakspul niet aan je handen en mes komt te zitten? Aardappels schil ik trouwens nooit, behalve als ik er aardappelpuree van wil maken. De meeste vitamines zitten juist vlak onder de schil heb ik me laten vertellen, dus die eet ik lekker mee op! (Uiteraard eet ik dan wel biologische aardappels.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Niet zo flauw over mijn favoriete groente svp.Gewoon een heerlijke groente waar je overlast graag voor lief neemt als je ze hebt leren waarderen.Ik heb al eens eerder op het forum verteld dat mijn schoonvader op zijn donder kreeg van mijn schoonmoeder als hij schorseneren uit zijn tuin mee naar huis nam. Ze had zo'n ontzettende hekel aan de plakkerige handen bij het schoonmaken.Mijn vrouw zal ze dan ook nooit schoonmaken. Ik kan het niet laten, eet ze zo graag dat ik er vele uren in die plakzooi voor over heb.Ik moet wel zeggen dat ik ze meestal onder water houd en schoon krab met een scherp mesje.En bio-fee ik ben het met Huub eens en denk dat die winderigheid veroorzaakt wordt door het in de schil koken.Wij hebben er in al die jaren nooit last van gehad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Hoezo nou flauw?Plakkerigheid en winderigheid vind ik nou eenmaal niet zulke fijne bijkomstigheden na het eten van een maaltijd, ook al was die lekker. Jij schilt ze dus onder water, maar je hebt dan dus wel nog steeds last van de plakkerigheid? Hoe krijg je dat er dan weer vanaf? Mijn handen insmeren met lampolie vind ik niet zo'n fijn plan. Ik wil ze best nog een keer zonder schil proberen, maar dan hoop ik toch wel op een goede tip om geen plakkerige handen en mes te krijgen tijdens het schillen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 (edited) Ik ben niet zo voor wegwerp, maar om schorseneren te schillen, gebruik ik toch plastic wegwerphandschoentjes voor het gemak. De geschilde schorseneren gooi ik ze meteen in een bak koud water met een goeie geut azijn. De schillen gaan op krantenpapier en dan de mesthoop op. Valt goed mee wat plakkerigheid betreft. Ik kook de schorseneren in een blanc, zoals dat in 'ons kookboek' (van de boerinnenbond) beschreven staat. Dat receptje kan je hier post126564.html?hilit=blanc#p126564 terugvinden. Edited February 26, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Met onderwater schillen (beetje azijn erbij) heb je inderdaad geen of vrijwel geen last van plakkerigheid.Als het toch ergens plakt dan is dat goed te verwijderen met een beetje melk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Ik krijg altijd alles overal vanaf met een stalen schuurspons. Het gebruik van keukenhandschoenen lost alle plak en kleurproblemen aan je handen op. Je kunt heel goed je handen met handschoenen aan wassen met heet water en veel zeep. Ze worden weer schoon. Je trekt ze uit en je handen zijn schoon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Dank jullie voor de tips! Misschien dat ik me er dan nog wel eens een keer aan ga wagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 ik had altijd begrepen dat je een scheutje melk moest toevoegen aan het kookwater maar ben even vergeten van het hoe en wat. Ik teel ze niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Ik wilde nog zeggen insmeren met pindakaas, je zal je verbazen hoeveel plakzooi er verdwijnt door pindakaas! Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Kauwgom losmaken uit een trui bv., al lukt dat ook met olijfolie (of zo). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcelvk Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 gisteren schorseneren voorbereid: de oplossing tegen de plaktroep: Vul de gootsteen met koud water.Donder daar de schorseneren in.half uur laten wekendan met de dunschiller schillen, pak het schorsgedeelte vast, schil rondom de rest, teruggooien in de bak.dan de volgende en de volgende. Daarna steeds de andere kanten. let op: koude en water voorkomen het bloeden van de plakkerige troep. Bewaren in water met scheut melk. bereiden, afgieten, met nieuw koud water opzetten. Je pan blijft schoon!zelf ook nooit winderig, dus geen probleem. eet smakelijk,Marcel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Wow... nog nooit schorseneren gegeten of klaargemaakt maar heb ze eergisteren van medetuinder gekregen, ze liggen in de koelkast te wachten. Dus ben wel blij met deze waarschuwing... Zijn er nog tips voor de lekkerste bereiding?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Ik eet ze vaak als waren het asperges. Gewoon op z'n ouderwets met aardappelpuree, gesmolten boter en een verkruimeld gekookt ei.Lekker (en) makkelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xotha Posted January 17, 2018 Share Posted January 17, 2018 Ik heb het zelfde probleem gehad met roestvrijstalen pan. Ik las de tip voor het gebruik van lampenolie en waagde de gok! EN...... Een groot succes, alles verdwenen, de pan met afwasmiddel en heet water een tijd laten staan en Klaar is Kees! Xotha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bvanscharen Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 Wij waren de handschoenen vergeten om ze te schillen met het gekende gevolg.Eerder googlen had dat waarschijnlijk wel verholpen ...Vochtige handen met een koffielepel natriumbicarbonaat (baking soda) loste alles op En dan nu heerlijke schorseneren!groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicasi Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 Als je ze kookt zonder te schillen gaat de schil er na het koken heel gemakkelijk af (de schil kan je verwijderen met je handen) en dan plakken ze niet. Wel eerst even laten afkoelen dan en niet te plat koken. De eventueel plakkende pan kan je ook kuisen met wat olijfolie. Het plakkende spul lost dan op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts